Diferencies ente revisiones de «San Bartolomé de Tirajana»

Contenido eliminado Contenido añadido
BandiBot (alderique | contribuciones)
m Bot: Troquéu automáticu de testu (- enllanada + llanura )
m correiciones
Llinia 95:
* Nesti sieglu XVIII crean munches "capellaníes" na zona de San Bartolomé de Tirajana, con grandes superficies. Capellaníes yeren asignaciones de tierres a la Ilesia Católica, en cuenta de cargos eclesiásticos pa los fíos de los donantes o acurtiamientu de tarrecíes estancies nel Purgatoriu. En 1830 había entá en San Bartolomé de Tirajana dieciséis.
* 1732: cásense los terratenientes Fernando Castillo cola so prima Luisa Amoreto, xuntando con ello grandes patrimonios. El Rei concéde-yos un títulu del Reinu de Castiella: "el Condáu de la Vega Grande de Guadalupe". Los "Condes de la Vega Grande de Guadalupe" faen construyir la "Casa Condal" y la " Ermita de San Fernando'l Mozu" (entá esistentes en San Fernando de Maspalomas, y declaraes bienes d'interés cultural en 1985), y la Residencia Condal, entá esistente güei como establecimientu hosteleru en manos de la familia condal, en Juan Grande. En 1774 la familia adquier por heriedu'l mayoralgu de la casa Ruiz de Vergara. L'únicu que mandaba nestes tierres yera'l Conde, hasta tal puntu que nun dexaba que “ nin se fabricara nin aumentara” el númberu de vecinos dientro de los sos terrenes nel llugar de “Maspaloma”, salvo los medianeros o obreros que trabayaben pal Conde.
* Los distintos condes de la Vega Grande constrúin nesti sieglu'l llamáu Camín del Conde p'aportar a les sos posesiones sureñes. Esti camín de calter priváu convertir na principal vía de comunicación per tierra pa la xente que vivía y movíase al estremu sur de la isla, enllargándose dende Agüímes hasta Arguineguín. Foi depués puntu de referencia na urbanización de Maspalomas, cuidao que el pueblu tuvo una crecedera llineal, concentrándose les cases a lo llargo de dichu camino. Convertir na principal cai del pueblu y nella allugábense los principales edifícios y gran parte de les cases d'elde los trabayadores del El Condao. Callar Alcalde Marcial Franco formó parte del antiguu “Camín del Conde”.
* Pedro Agustin del Castillo describe refiriéndose a Tirajana: "...la so vecindá, de cuatrocientos dieciséis vecinos, munchos d'ellos negros, que se caltién el so color tan garzudu como si vinieren agora de Guinea, ignorando'l tiempu de la so entrada; sí solo sábese que son llibres de cautiverio." (Descripción histórica y xeográfica de les Islles de Canaria. 1737). Col pasu del tiempu, los descendientes del negru Antón siguieron cola devoción que tenía ésti a San Sebastián de Agüimes, conformando la Confrería de San Sebastián de Tunte.). El flaire mercedario Medinilla escribe avera del Ribayu de los Negros (1750-1761): “Hai en Tirajana munchos negros y mulatos avecindados y bien antiguos. Vi a un negru y tratar llamáu Francisco Liria de 108 d'edá cumplíos, cabal nel so xuiciu y bona razón, ta casáu y nun tuvo más matrimoniu que'l presente, la so muyer nun tien tanta edá... El suegru d'esti negru morrió nesta parroquia de 115 años, llamábase Pedro de la Cruz, yera negru tamién.” (Santiago Cazorla Llión, Los Tirajanas de Gran Canaria, 1995)
* Dende'l sieglu XVIII construyir ente Agüimes y Arguineguín el llamáu "Camín del Conde"' camín de calter priváu que foi transitáu, dende'l sieglu XVIII hasta'l sieglu XX, polos distintos condes de la Vega Grande p'aportar a les sos posesiones sureñes. Esti camín priváu acabó convirtiéndose na principal vía de comunicación pola mariña y puntu de referencia na urbanización de Maspalomas, cuidao que el pueblu tuvo una crecedera llineal, concentrándose les cases a lo llargo de dichu camino. Convertir na principal cai del pueblu y nella allugábense los principales edifícios y gran parte de les cases d'elde los trabayadores del El Condao. Callar Alcalde Marcial Franco formó parte del antiguu “Camín del Conde” y ye nel únicu llugar onde podemos, anguaño, atopar ciertos edificios del antiguu pueblu de Maspalomas. Les cases alliniar nel marxe sur del Camín del Conde”, y la llamada “Paré Blanca” nel marxe opuestu, despintando los campos de cultivu.
* A fines del sieglu XVIII constrúi Sebastián Cazorla cerca de Fataga el llamáu "Molín d'Agua de Fataga", "molín de baxo" o "de Gurieta", un molín d'agua rural entá güei escelentemente calteníu, construyíu pa esmagayar granu, valiéndose para ello de la fuerza motriz proporcionada pel agua a una maquinaria.