Diferencies ente revisiones de «Masái»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüistíques
m Iguo testu: -"namá" +"namái"
Llinia 1:
{{formatu de cita|t=20151129125308}}
{{Ficha de grupu étnicu|
|grupu= Masáis
|imaxe= Maasai.jpg
|descripción= Un home masái.
|población= 830 000
|asentamientu1= {{KEN}}, {{TAN}}
|idioma= [[idioma masái|idioma masái (''ol maa'')]]
|relixón=
|rellacionaos=
}}
Llinia 22:
== Formes de vida ==
 
El pueblu masái ye una tribu seminómada, que quier dicir que nun viven nun solu llugar, sinón que migren coles sos cases y pertenencies en busca d'alimentu y tierra. Ta formada por más de 350{{esd}}000 persones qu'habiten n'África; especialmente en [[Kenia]] y [[Tanzania]]. Anguaño, hai 5 cles distintes: los il-makesen, los il-molelian, los il-aiser, los il-taarrosero, y los il-ikumai. Rexir pola salida y la puesta del Sol, y les estaciones.
 
Alimentar de mantequilla, carne de cabres y antílopes, lleche de vaca y sangre d'animales. El sangre de güe entemecida con lleche ye utilizada como medicina, que recueyen en calabaces, y utilicen cuando tán escosos y bien cansaos.
 
Pa cazar, utilicen fleches con punta de madera, que afilen o non, dependiendo de cuan fondu quieren qu'enfuse. Tamién utilicen cuerdes de cueru.
Viven en poblaos llamaos “enkang”, formaos por cases en forma d'iglú que nun superen el metro y mediu d'altor, denominaes ''bomas''. Estes tienen una estructura a base de cañes y tán construyíes con paya y escrementos de vaca. El pobláu ta protexíu por una valla fecha de tueros y cañes. Dientro del campamentu, tamién constrúin otra valla pa caltener el ganáu.
 
Vistir con texíos d'algodón de tonos coloraos y liles. Son cobertores delgaos qu'envolubren al cuerpu de tal manera que paecen vistíos y de los cualos siempres traen dos o trés.
Llinia 37:
La sociedá dientro de la tribu estremar en tres grupo según les edaes: neños y neñes, nueves y adolescentes, adultos. Los adultos tamién s'estremen según sigo son homes o muyeres y si tienen fíos o non.
 
Los homes son el posesores de les muyeres, y pueden tener tantes cómo quieran, dependiendo de la so riqueza. El preciu d'una muyer suel a ser tres vaques, dos oveja y un güe. Un home ricu puede tener hasta 20 mujer pero la mayoría tienen cinco.
Una muyer puede tener relaciones sexuales con cualquier home de la tribu siempres qu'ella quiera. Nel supuestu de qu'un home obligue una muyer a tener relaciones sexuales ensin qu'ella lo quiera, esta puede matar al agresor. Si esti escapara, el so ganáu pagaría por él sacrificándolo como alimentu.
Los masáis cásense fora de la tribu a que pertenecen pa evitar los problemes de consanguinidá. Si un home nun puede tener fíos, otros homes de la tribu facer pa él, pero ensin poder reclamar los fíos como lexítimos. Cuando una muyer queda embarazada, les relaciones sexuales suspender hasta que'l neñu anda. El partu facer na cabana de la muyer, na cual l'home nun va poder entrar hasta que nun pasaren diez díes dempués del partu. El padre de la criatura tampoco va poder comer en casa hasta que'l neñu non empiece a andar. Si hai dalgún sabiu na tribu, va bendicir el neñu cuspir na cabeza o nel pechu.
Llinia 45:
Hai una persona llamada “Laibon” o profeta, que ye l'intermediariu ente la divinidá, Ngai (tamién pueden atopase les grafíes Enkai, Nkai, Engai), y el pueblu masái. El so cargu ye hereditariu y llindáu a un amenorgáu llinaxe. Actúa como xuez y tamién prediz el futuru. Preside les ceremonies, asegura la fertilidá y autoriza les guerres y trai l'agua. Otru trabayu importante que tienen ye aconseyar a morar.
 
Los masáis descríbense como una tribu guerrera. Dientro de la tribu, hai morar”, que se dediquen puramente a lluchar y a robar (básicamente ganáu). Son una comunidá propia que la comparte tou. Les sos madres fáen-yos compañía y cocínen-yos la comida mientres el día, ente que, pela nueche, son sustituyíes polos sos amantes. NamáNamái pasaos ente 14 y 20 años d'esta vida, táse-yos dexáu casase, sacante si dalgún sabiu dáse-yos un permisu especial por cuenta del so valor.
A morar, táse-yos prohibíu, por tradición, beber alcohol o goler tabacu pela ñariz. L'únicu estimulante que se-yos ta dexáu ye la corteza del árbol de la mimosa, que mazquen antes d'entrar en batalla.
 
Llinia 55:
Según les sos creencies, bien poques persones son merecedores de la vida eterna, y los cadabres, xeneralmente, déxense por que los coman los carroñeros. Aun así, dacuando los cadabres de grandes persones son soterraos nuna tumba a poca fondura, cola cabeza inclinada escontra la casa, depositando nel so llau yerba, un cayáu y unes sandalies nueves. Los “Laibon” reciben una tumba so una pila de piedres. Los creyentes, cuando pasen pel llau echen otra piedra.
 
Nunca se fala de los muertos, y cuando quier faese referencia a ellos, utilízase un sinónimu o llamatu. Cómo que se cree qu'una casa queda contaminada si adientro muerre una persona, los enfermos que s'echaron de casa son espulsaos de la tribu y queden en mediu del campu para sían taramiaos poles hienes, anque tean dafechu conscientes.
 
Los mozos ''moren'' sufren una ceremonia de iniciación; conocer pol nome de grupos de la circuncisión derecha y circuncisión esquierda. El candidatu va cola cabeza afaitada y bien llimpia. El ritual inclúi'l sacrificiu d'un güe. A otru día, el mozu corta un árbol que dempués les moces llanten al pie de la so casa. Nel tercer día, llevántase tempranu y ye circuncidado cuando sale él solo.
Llinia 76:
== Vivienda ==
 
Los masáis viven n'asentamientos llamaos zamoras que son círculos de cabanos fechos de [[adobe]] y cañes pa zarrar el ganáu. Los cabanos constituyir con unos lladriyos preparaos a base d'escrementos d'animales, paya y folla con cuenta d'impermiabilizalos y endurecer. Les parés interiores son alisaes y darréu afumaes. Suelen cuntar con diminutos tragaluces, pero ensin ventanes.
 
== Cultura ==
Llinia 97:
Por causa de un primer contratu en 1904<ref>{{Cita noticia|apellíos=Ranch|nome=STEPHAN FARIS|títulu="The Land Is Ours"|url=http://www.time.com/time/magacín/article/0,9171,699336,00.html|fecha=19 de setiembre de 2004|fechaacceso=14 de febreru de 2017|periódicu=Time|páxina=|issn=0040-781X|idioma=en}}</ref> y un segundu en 1911, les tierres masái en Kenia amenorgar nun 60&nbsp;%, cuando los británicos espulsar pa dar tierra a los ranchos de colonos.<ref>{{Cita web|url=http://www.kitumusote.org/history|títulu=History of the Maasai|fechaacceso=14 de febreru de 2017|autor=|enlaceautor=|fecha=|idioma=en|sitioweb=www.kitumusote.org|editorial=}}</ref> Darréu recluyir nos distritos que güei son [[Kajiado]] y [[El Condao de Narok|Narok.]] Nos años 1940 los masái de Tanzania fueron movíos de les tierres fértiles ente'l [[Monte Meru (Tanzania)|Monte Meru]] y el [[Kilimanjaro|Monte Kilimanjaro]] y de la mayoría de les tierres altes fértiles de [[Zona de caltenimientu de Ngorongoro|Ngorongoro]].<ref>^ The Myth of Wild Africa: Conservation Without Illusion. Jonathan S. Adams, Thomas O. McShane. 1996. [[University of California Press]]. page = 44. ISBN 0-520-20671-1</ref> Arrampuñáronlos más tierra pa crear reserves de caza y parques nacionales: [[Parque nacional de Amboseli|Amboseli]], [[Parque nacional de Nairobi|Parque Nacional de Nairobi]], [[Masái Mara]], Samburu, [[Parque nacional Llagu Nakuru|Llagu Nakuru]] y [[Parque nacional de Tsavo East|Tsavo en Kenia]]; Manyara, Ngorongoro, Tarangire<ref> https://web.archive.org/web/20070814101508/http://www.tanzaniaparks.com/tarangire.htm</ref> y [[Parque nacional Serengueti|Serengeti]] en Tanzania.
 
Por cuenta de les influencies del mundu esterior ye cada vez más difícil pa ellos caltener la forma de vida tradicional del llendo. Artículos de Garrett Hardin sorrayando la traxedia de les comunes” y de Melville Herskovitz sobre “el complexu del ganáu” llevaron a ecoloxistes y autoridaes polítiques a pensar qu'el pastores masái causen dañu a les zones de llendo de la sabana. Más tarde, dellos antropólogos demostraron qu'esti conceutu yera falsu, pero inda ta fondamente enraigonáu nes mentes d'ecoloxistes y funcionarios de Tanzania.<ref name=mccabe>McCabe, Terrence. (2003). «Sustainablility and livelihood diversification among the Maasai of Northern Tanzania.» ''Human Organization''. Vol 62.2. pp. 100-111.</ref> Esto motivó a los gobiernos a espulsar a tolos masái del Parque Nacional de Serengeti y a treslladalos a zones dientro y alredor de la Zona de Caltenimientu de Ngorongoro (NCA). El plan pa la NCA foi poner los intereses de los masái enriba de too, pero esta promesa nunca se cumplió. Les masái viéronse obligaos a adoptar nueves formes de subsistencia debíu al aumentu de la población masái, la perda de parte del so ganáu por causa d'enfermedaes y la falta de tierres de llendo por cuenta de les nueves fronteres del parque. Munchos masái empezaron a cultivar maíz y otros productos, una práutica con una connotación culturalmente negativa.<ref name=mccabe/> L'agricultura foi introducida por muyeres movíes de los wa arashu y wa meru que se casaren con homes masái.
 
La so situación complicóse cuando en 1975 prohibióse l'agricultura na Zona de Caltenimientu de Ngorongoro. Pa sobrevivir viéronse obligaos a participar na economía monetaria de Tanzania. Tuvieron que vender los sos animales y la so medicina tradicional pa llograr comida. En 1992 llevantóse la prohibición y de nuevu l'agricultura convertir nuna parte importante del sustentu masái. Les fronteres de los parques y la privatización de la tierra siguieron llindando les zones de llendo pa los masái y obligar a camudar considerablemente.<ref>Goodman, Ric. (2002). “Pastoral livelihoods in Tanzania: Can the Maasai benefit from conservation?” ''Current Issues in Tourism''. Vol 5.3,4. Pp. 280-286.</ref>