Diferencies ente revisiones de «Dinastía Chola»

Contenido eliminado Contenido añadido
m correiciones
m Iguo testu: -"períodu" +"periodu"
Llinia 69:
[[Archivu:Uttama coin.png|miniatura|180px|Moneda de plata de [[Uththama Chola|Uttama Chola]].]]
 
De la hestoria del Imperiu Chola esiste escasa evidencia escrita disponible. El historiadores mientres los postreros 150 años trataron de conocer alrodiu de esti pueblu valiéndose d'una variedá de fontes posibles, tales como la lliteratura antigua tamil de Sangam, tradiciones orales, inscripciones nos testos relixosos, nos templos y en plaques de cobre. La fonte principal d'información disponible de los Cholas nel so periodu inicial ye la lliteratura temprana Tamil del períoduperiodu [[Lliteratura Sangam|Sangam]]. Hai tamién curties menciones avera del país, les sos ciudaes, puertos y comercios conseñaos nel [[Periplus Maris Erythraei]].
 
'''Periplus''' foi'l trabayu d'un comerciante anónimu de [[Alexandría]], escritu na dómina de [[Tito Flavio Domiciano|Domiciano]] (81 - 96 d. C.) y contién dalguna información avera del país Chola. Un sieglu dempués, el xeógrafu [[Claudio Ptolomeo|Ptolemeo]] brinda más detalles sobre'l país, el so puertu y les sos ciudaes interiores. [[Mahavamsa]], un testu [[budista]], numbera una serie de conflictos ente los habitantes de Ceilán y los inmigrantes tamiles.
Llinia 154:
=== Inter-reino ===
 
Poco se sabe sobre'l períoduperiodu de transición, alredor del sieglu III d'alcuerdu a la edá Sangam (C. 300 d. C.), nes cualos los Pandyas y los Pallavas apoderaben el país Tamil. Una dinastía desconocida, los [[Kalabhras]], invadió'l país Tamil, moviendo a los reinos esistentes y gobernando per espaciu de tres siglo.
 
Darréu éstos fueron movíos polos Pallavas y los Pandyas nel sieglu VI d. C. Poco se sabe sobre'l pueblu Chola mientres estos trés sieglos hasta la llegada de Vijayalaya nel segundu trimestre del sieglu IX.
Llinia 162:
Los Pallavas y los Pandyas al paecer llograron dixebrase de los Cholas, sicasí, ye posible pola so reputación, qu'aceptaren princeses d'orixe Chola n'unión matrimonial, amás d'emplegaes al so serviciu.
 
El pelegrín chinu [[Xuanzang]], que pasó dellos meses en [[Kanchipuram]] mientres los años 639 - 640 d. C., escribe sobre'l reinu de Culi-yá”. Les numberoses inscripciones de los Pallavas, los Pandyas y los Chalukya d'esti períoduperiodu, menten sobre la conquista “del país de Chola”. A pesar d'esta perda d'influencia y poder, ye inverosímil creer que'l reinu Chola perdiera la so hexemonía nel territoriu qu'arrodiaba Urayur, la so capital. Vijayalaya devolvió la prominencia a esta área xeográfica.
 
Alredor del sieglu VII, un reinu Chola espolletó na actual [[Andhra Pradesh]]. Esti reinu de Telugu Cholas remontar al periodu Sangam tempranu. Sicasí, nun se tien nada definíu alrodiu de la so conexón al periodu tempranu del reinu de Chola.
Llinia 170:
=== Chola medieval ===
 
Ente que per un sitiu esiste poca información confiable relativa a los Chola mientres el períoduperiodu qu'entiende a les dinastíes tempranes de Chola y de [[Vijayalaya]], hai una bayura de materiales con referencia a ''Vijayalaya'' y a les dinastíes de ''Chalukya Chola''. Una gran cantidá d'inscripciones en piedra realizada por ellos mesmos y polos reis de los reinos rivales, [[Pandyas]] y [[Dinastía Chalukya|Chalukyas]], y grabaciones en plaques de cobre, fueron preseos importantes al construyir la hestoria del pueblu Chola mientres esi períoduperiodu.
 
Alredor del añu 850 d. C., ''Vijayalaya'' llevantar n'armes y aprovechó una oportunidá resultante d'un conflictu ente los Pandyas y Pallavas, [21] la ciudá de [[Thanjavur]] foi prindada y estableció una eventual llinia imperial nel periodu medieval.
[[Archivu:rajendra territories cl.png|miniatura|180px|Territoriu Chola mientres [[Rajendra Chola I]].]]
 
La dinastía Chola taba nel máximu desenvolvimientu de la so influencia y poder mientres el períoduperiodu medieval. Grandes reis, como [[Rajaraja Chola I]] y [[Rajendra Chola]] ocuparon el tronu, y so la so visión y dirección el reinu de Chola espandióse más allá de les llendes tradicionales d'un reinu Tamil. Nel so apoxéu, l'imperiu Chola tomó dende la isla de [[Sri Lanka]] nel sur hasta les veres del ríu [[Godavari]] nel norte. Los reinos a lo llargo de la mariña esti de la [[India]] hasta'l ríu [[Ganges]] reconocieron la soberanía feudal de los Chola. Les fuerces marítimes de Chola invadieron y conquistaron [[Srivijaya]] nel archipiélagu malayu.
 
Mientres esti períoduperiodu, los Cholas fueron costantemente asediados polos [[Sinhalas]], pueblu bien combativu que procuró en cada momentu derrocar la ocupación Chola en Sri Lanka, polos príncipes de Pandya qu'intentaron ganar la independencia pa los sos territorios tradicionales, y poles ambiciones cada vez mayores de los Chalukyas nel [[Deccan]] occidental.
 
Esti períoduperiodu caracterizar pola guerra constante ente los Chola y estos pueblos antagonistes. Un equilibriu de poder esistió ente los Chalukyas y los Cholas, y esistió una aceptación tácita al considerar al ríu [[Tungabhadra]] como la llende ente los dos imperios. Sicasí, el fondu de la contención ente estos dos poderes yera la influencia cada vez mayor de los Chola nel reinu de [[Vengi]].
 
=== Chola Chalukya ===
Llinia 185:
Les aliances políticu y matrimonial ente los reis del este de Chalukya alredor de [[Vengi]] asitiáu nes veres del sur del ríu ''Godavari'' empezaron mientres el reináu de [[Rajaraja]] tres la invasión de Vengi. La fía de ''Rajaraja Chola'' casar col príncipe Vimaladitya. Tamién casaron a la fía de Rajendra Chola con un príncipe del este de Chalukya, [[Rajaraja Narendra]]. Asesinaron a [[Athirajendra Chola]] fíu de [[Virarajendra Chola]] nun disturbiu civil nel añu 1070 y [[Kulothunga Chola I]] xubió al tronu de Chola, empezaba asina la dinastía de los Chalukya Chola. Kulothunga yera un fíu del rei [[Rajaraja Narendra]] de Vengi.
 
La dinastía de Chalukya Chola tuvo gobernantes bien capaces en Kulothunga Chola I y [[Vikrama Chola]]; sicasí, la declinación del poder empezó práuticamente mientres esti períoduperiodu. Piérdese'l control de la isla de Sri Lanka y son espulsaos pol renacíu poder de los Sinhala. Alredor del añu 1118 perdieron el control de Vengi (conquistáu pol rei occidental Vikramaditya VI de Chalukya) y Gangavadi (distritos meridionales de Mysore) debíu al poder cada vegada mayor del rei Hoysala [[Vishnuvardhana]], un feudatario Chalukya.
 
[[Archivu:kulothunga territories cl.png|miniatura|Territorio Chola mientres [[Kulothunga Chola I]].]]
Llinia 231:
Espedientes con informes pertenecientes a la dinastía Song menten qu'una embaxada de Chulian (Chola) llegó a la corte china nel añu 1077 d. C., y que llamaron al rei de Chulien nesi entós ''Ti-hua-kia-so''. Ye posible qu'estes sílabas referir a “Deva Kulo [tunga]” ([[Kulothunga Chola I]]). Esta embaxada foi de calter comercial y foi altamente provechosa pa los visitantes, que volvieron con 81.800 cadenes de monedes de cobre llograes en cuenta de los artículos llevaos como tributos, incluyendo artículos de cristal, y les acobiciaes especias.
 
Una inscripción estazada Tamil atopada en Sumatra cita'l nome d'un gremiu mercantil: ''Nanadesa Tisaiyayirattu Ainnutruvar'' (lliteralmente, “los quinientos de los cuatro países y los mil direcciones”), ésti foi un gremiu mercantil famosu nel país Chola. La inscripción ta fechada nel añu 1088, indicando qu'había un comerciu de ultramar activu mientres el períoduperiodu Chola.
 
=== Sociedá ===
 
Hai poca información sobre'l tamañu y la densidá de la población mientres el reináu Chola. La estabilidá apolmonante na rexón dexó a la xente llevar una vida bien granible y engraciada. Hai solamente un casu rexistráu de disturbiu civil mientres el llargu períoduperiodu del reináu Chola. Sicasí, había informes de fame causada por calamidaes naturales.
 
La calidá de les inscripciones atopaes indica una presencia d'altu nivel d'instrucción y [[educación]] na sociedá. El testu nestes inscripciones foi escritu polos poetes de la corte y grabáu polos talentosos artesanos. La educación nel sentíu contemporaneu nun yera considerada importante; hai evidencia circunstancial pa suxurir que dellos conseyos de l'aldegues entamaron escueles pa enseñar los fundamentos de la llectura y de la escritura a los neños, anque nun hai evidencia del sistema educativu sistemáticu pa les mases.
Llinia 244:
[[Archivu:Ardhanari.png|miniatura|Bronce del periodu chola: el dios [[Shivá]] na forma de [[Ardhanarisvara]].]]
 
So los Chola, el país de los tamiles algamó la excelencia nel [[arte]], la [[relixón]] y la [[lliteratura]]. En toes estes esferes, el períoduperiodu Chola marcó la culminación de los movimientos qu'empezaren nuna edá anterior so los [[Pallavas]]. Tanto l'arquiteutura monumental —espresada en forma de templos maxestosos— como la escultura en piedra y bronce nunca algamaron tan gran delicadeza na India.
 
Los Chola sobresalieron na actividá marítima, tantu nel campu militar como nel mercantil. La so conquista de Kadaram ([[Kedah]]) y de Srivijaya y los sos contactos continuos col imperiu chinu, dexaron influyir la cultura local. Gran parte de la influencia cultural hindú estendida pol Asia suroriental foi heriedu de l'actividá de los Chola.
Llinia 255:
El templu de Gangaikondcholapuram, creación de Rajendra Chola, foi pensáu pa superar al anterior. Acabar de llevantar alredor del añu 1030, apenes dos décades dempués del templu en Thanjavur y col mesmu estilu. El mayor detalle na decoración atestigua la opulencia del imperiu Chola sol reináu de Rajendra.
 
El períoduperiodu Chola ye tamién notable poles sos escultures y bronces. Ente les pieces que se caltienen nos museos de too el mundu y nos templos del sur de la India, pueden atopase abondoses representaciones del dios [[Shivá]] en delles formes, tales como'l dios [[Vishnú]] y el so consorte [[Lakshmī]]. Anque se ciñeron xeneralmente a les convenciones iconográficas establecíes pola llarga tradición, el escultores trabayaron con mayor llibertá mientres los sieglos XI y XII y algamaron una gran guapura y grandor nes sos creaciones, que se considera clásica. El meyor exemplu d'esto atópase na figura de Nataraja, el baillarín divín.
 
=== Lliteratura ===
Llinia 267:
La obra maestra ''Kalingattuparani'' de Jayamkondar ye un exemplu de la poesía narrativa que dibuxa una llende clara ente la hestoria y les narraciones ficticies. Esta describe los acontecimientos asocedíos mientres la guerra de [[Kulothunga Chola I]] en Kalinga y representa non yá la pómpara y la circunstancies de la guerra, sinón amás los detalles espantibles nel [[campu de batalla]]. El poeta famosu Tamil Ottakuttan yera un contemporaneu de Kulothunga Chola I. Ottakuttan escribió ''Kulothunga Solan Ula'' un poema aponderando les virtúes del rei Chola. Amás sirvió nes cortes de trés de los sos socesores.
 
L'impulsu por producir lliteratura relixosa piadosa foi siguida nel períoduperiodu Chola y l'ordenamientu del canon de [[Shivá]] (Saiva) en 11 llibros foi'l trabayu de Nambi Andar Nambi, que vivió a finales del sieglu X. Sicasí, relativamente son pocos los trabayos sobre la relixón vaishnava ([[vishnuísmo]]) que fueron compuestos mientres el períoduperiodu Chola, posiblemente por cuenta de la animosidad evidente escontra los Vaishnavites polos monarques del periodu Chaluka Chola. [50]
 
=== Relixón ===
Llinia 277:
[[Rajaraja Chola]] inclusive patrocinó a los budistes, y construyó un ''Vihara'' (templu) en [[Nagapattinam]] a pidimientu del rei Sailendra [[Srivijaya]].
 
Mientres el períoduperiodu Chalukya Chola, hubo casos d'intolerancia escontra los [[vishnuista]]s (especialmente escontra [[Ramanuya]], el so líder). Esta intolerancia condució a les persecuciones y Ramanuja se exilió nel país de los Chalukyas. Esti líder condució un llevantamientu popular que dio llugar al asesinatu de [[Athirajendra Chola]].
 
[[Kulothunga Chola II]] ye mentáu por haber quitáu una estatua de [[Vishnú]] del templu de [[Shivá]] en [[Chidambaram]]. Hai amplia evidencia que Kulothunga II yera un fanáticu relixosu que deseyó esbaratar la camaradería esistente ente les creencies hindús del país.
Llinia 290:
 
Sandilyan, otru novelista popular, escribió ''Kadal Pura'' nos años sesenta. Foi serializado nel selmanariu ''Tamil Kumudam''.
''Kadal Pura'' allugar mientres el períoduperiodu en que Kulothunga Chola taba nel so esiliu nel reinu de Vengi, dempués de que-y negaren el tronu que yera lexítimamente so. ''Kadal Pura'' especula sobre la presencia de Kulothunga mientres esti períoduperiodu. El trabayu anterior de Sandilyan ''Yavana Rani'' escritu nos años sesenta basar na vida de Karikala Chola. Últimamente, [[Balakumaran]] escribió'l opus ''[[Udaiyar]]'' basáu nos acontecimientos qu'arrodien la construcción de Rajaraja Chola del templu de [[Brihadisvara]] en Thanjavur.
 
Hubo producciones basaes na vida de Rajaraja Chola mientres los años 50 y en 1973, [[Shivaji Ganesan]] actuaba na adaptación d'una obra.