Diferencies ente revisiones de «Griegu modernu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques
m Iguo testu: -"períodu" +"periodu"
Llinia 26:
== Historia ==
{{AP|Hestoria del idioma griegu}}
Mientres el [[Grecia Otomana|períoduperiodu turcu]], namái ciertos [[dialeutu|dialeutos]] marxinales de les [[islles xóniques]], nunca ocupaes polos turcos, y de [[Chipre]] y [[Creta]], que caltuvieron mientres un tiempu la so independencia, recibieron cultivu lliterariu. Na zona ocupada, la Grecia continental, los dialeutos que surdíen teníen, ensin apenes esceiciones, un calter puramente oral. La [[Ilesia]], en redol a la cual calteníen los griegos la so identidá, sirvir de la llingua [[Áticu (dialeutu)|aticista]]. Los intentos en dómina [[Imperiu bizantín|bizantina]] d'usar en lliteratura (namái en xéneros bien concretos y non ensin amiestu d'elementos antiguos) la llingua popular, fueron abandonaos. Esto trai la tema de los dos estratos llingüísticos griegos. Na dómina del [[Imperiu romanu]] y na del bizantín esistíen, por dicilo asina, dos lengua, que s'influyíen otra manera recíprocamente: la llingua falada o popular y la llingua lliteraria o aticista. Y en la Grecia moderna, a partir de la lliberación, esistió la competencia ente los dos llingües, llamaes respectivamente ''καθαρεύουσα'' (''[[kazarévusa]]'') «pura» y δημοτική (''[[dimotikí]]'') «popular», derivada la primera del griegu aticista, la segunda del popular o faláu. Foi [[A. Hatzidakis]] quien, dende'l so llibru de 1892, estableció esta xenealoxía del griegu modernu: vien de la [[koiné]] antigua, non, siquier en términos xenerales, de los antiguos dialeutos. De la koiné vienen tamién los [[Llingües griegues|dialeutos griegos]] modernos.
La hestoria del griegu modernu resumir, asina, nun enclín evolutivu: a la desapaición de los dos estratos llingüísticos y de los distintos dialeutos a favor d'un únicu griegu modernu aprosimao unificáu, que, poques gracies, recibió influxos de distintes llingües.
 
Llinia 32:
Amás de esto, el númberu de falantes de griegu n'[[Exiptu]] ([[Alexandría]]) y [[Asia Menor]] baxó considerablemente pola matinada antioccidental: guerra perdida en [[Anatolia]] ya intercambiu de poblaciones (1923), réximes nacionalistes n'Exiptu (dende 1956). Baxó'l so númberu en [[Istambul]]. Estos griegos, y los del [[Cáucasu]] y [[Ucrania]], replegáronse a Grecia. Sicasí, hai florecientes colonies griegues n'[[Europa Occidental]], [[América]] y [[Australia]].
 
Nel períoduperiodu turcu, magar los tarrecibles golpes recibíos pola llingua griega, ésta caltenía n'Oriente'l so prestíu. Una pequena élite saber descendiente de los gloriosos tiempos antiguos; munchos más víen nella la llingua de la verdadera relixón, en redol al [[Ilesia ortodoxa de Constantinopla|patriarcáu de Constantinopla]]. Equí y n'otros llugares del [[Imperiu Turcu]] había munchos griegoparlantes, polo xeneral toleraos, anque había dómines de persecución. Y una pequena aristocracia griega tenía puestos oficiales nel imperiu, sobremanera los [[fanariotas]] de [[Constantinopla]], que teníen importantes puestos alministrativos y políticos y gobernaben pal sultán [[Principáu de Valaquia|Valaquia]] y [[Moldavia]].
 
En [[Occidente]], sicasí, práuticamente la única referencia pal griegu yera la de la [[Antigüedá clásica]]. En nome d'ella (o con sida d'ella) refugaba [[Federico II de Prusia]] les propuestes de [[Voltaire]] d'ayudar a los griegos a lliberar del turcu. Considerar indignos, envilecidos; y la so llingua yera considerada pura corrupción. Una esceición yera [[Catalina de Rusia]], ensin dulda polos fondos llazos del so país cola cultura bizantina. Sicasí, a fines de sieglu XVIII, dempués de la [[Ilustración]] y de la [[Revolución francesa]], creció adulces l'enfotu por ayudar a los griegos, identificándolos más o menos colos antiguos: asina [[Lord Byron]] y los filohelenos que llucharon na [[Guerra d'independencia de Grecia|guerra de lliberación de Grecia]], a partir de [[1821]]. A esto contribuyó'l fechu de que los griegos, súbditos del Imperiu Turcu, empezaron a rellacionase con [[Europa]] como axentes de comerciu esterior del mesmu o como miembros de comunidaes griegues qu'empezaben a formase en Rusia y Occidente. Y el fechu del espardimientu de les idees europees d'independencia y llibertá, que la so antigua xenealoxía yera almitida por toos. So influencies lliberales y nacionalistes grupos d'emigrantes griegos promovieron la creación de nucleos independentistes en Grecia y fuera (en [[Odesa]] y n'Occidente), nucleos sofitaos polos fanariotas de Constantinopla y l'Ilesia griega. Per otra parte, [[Grecia]] yera un bon puntu de sofitu pa rusos y occidentales nel so deséu de expansionarse por cuenta del turcu. Tou esto desaguó na ayuda a los griegos cuando intentaron lliberar de los turcos: sublevación de 1821, guerra con resultaos cambiantes, sofitu de [[Gran Bretaña]], [[Rusia]] y [[Francia]] ([[tratáu de Londres (1827)|tratáu de Londres]] y [[batalla de Navarino]], [[1827]]), independencia de Grecia ([[tratáu de Adrianópolis]] de [[1829]] y [[Conferencia de Londres]] de [[1830]]).
Llinia 80:
{{AP|Fonoloxía del griegu modernu}}
 
Una serie de cambeos radicales nos soníos, que la llingua griega esperimentó principalmente mientres el períoduperiodu de Koine, condució a un sistema fonolóxicu que ye perceptiblemente distintu del Griegu antiguu. En vegada del sistema vocálicu antiguu, colos sos cuatro niveles d'altor, distinción del llargor y diptongos múltiples, el griegu modernu tien un sistema simple de cinco [[vocal]]es. Esto foi por cuenta de una serie de fusiones, especialmente escontra /i/ ([[iotacismo]]). Nes consonantes, el griegu modernu tien dos series de [[Consonante fricativa|fricatives]] sonores y sordes en llugar de les [[Consonante oclusiva|oclusives]] sonores y de les sordes [[Aspiración (fonética)|aspiraes]] del griegu antiguu.
 
== Gramática ==