Diferencies ente revisiones de «Guerra Fría»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo verbu "dirixir"
m Iguo testu: -"períodu" +"periodu"
Llinia 209:
De la mesma, el Tercer Mundu consiguía establecese como bloque independiente al traviés d'organizaciones como'l [[Movimientu de Países Ensin Alliniar]] y demostraron la so fuerza de negociación col papel fundamental que tuvo la [[OPEP]] mientres la [[Crisis del petroleu de 1973]].<ref name="Gaddis 2005_1"/>
 
Na URSS, la xestión de los problemes económicos internos estremó la necesidá d'estender la influencia soviética nel orde mundial.<ref name="Karabell" /> De resultes, líderes soviéticos como [[Alekséi Kosygin]] y el mesmu [[Leonid Brézhnev]] apostaron por una relaxación nes relaciones internacionales abriendo un nuevu períoduperiodu conocíu como la ''distensión'' o ''détente''.<ref name="Karabell" />
 
=== Disensiones sociales n'Europa ===
Llinia 251:
En [[Chile]], el candidatu del [[Partíu Socialista de Chile]], [[Salvador Allende]], proclamóse vencedor pol congresu de les eleiciones de 1970, convirtiéndose nel primera presidente [[Marxismu|marxista]] [[Comunista]] en ser escoyíu democráticamente nel continente americanu.<ref name="BBC Allende Profile 2003">{{cita noticia | títulu = Profile of Salvador Allende | fecha = 8 de setiembre de 2003 |editorial=BBC | agency = [[BBC]] | url = http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/3089846.stm | fechaacceso =25 de xineru de 2011 }}</ref> La CIA n'afayando la unviada d'armes soviétiques dende [[Cuba]] a les organizaciones paramilitares de la [[Unidá Popular]] arreyar de manera activa en contra de Allende, los guerilleros paramilitares d'esquierda, el MAPU y el MIR, que llegaría hasta un periodu de baturiciu social rematáu con un [[Golpe d'Estáu en Chile de 1973|golpe d'está u]]'l 11 de setiembre de 1973, que llevaría al poder al xeneral [[Augusto Pinochet]]. Finalmente, Pinochet consolidó'l so poder como militar, toes la reformes económicu y social de Allende fueron anulaes y los disidentes y guerrilleros d'esquierdes fueron asesinaos o deteníos y torturaos en campos de detención y edificios públicos so la xestión de la [[Dirección d'Intelixencia Nacional]] (DINA).
 
N'[[Arxentina]] hubo dellos intentos fracasaos d'implantación de grupos de [[Guerra de guerrilles guerrilleros]] con mayor o menor sofitu de la [[Cuba]] de [[Fidel Castro]], entá antes de la creación de los depués bien conocíes bandes [[Montoneros]] y [[Exércitu Revolucionariu del Pueblu (Arxentina)|Exércitu Revolucionariu del Pueblu]]. Estos y otros grupos empezaron a actuar en dómines del gobiernu de facto llamáu [[Revolución arxentina]] y depués d'un curtiu períoduperiodu de inacción bélica mientres la torna al país de [[Juan Domingo Perón|Perón]], volvieron a entamar el so remanar mientres el gobiernu mayoritariamente escoyíu d'esti postreru, mientres el gobiernu de la so socesora llegal y mientres el gobiernu de facto empecipiáu en [[1976]] que terminó ganándolos nel planu militar.
 
==== Asia ====
Llinia 372:
{{AP|Guerra Fría en Centru y Suramérica}}
{{VT|Operación Cóndor}}
La intervención estauxunidense na guerra fría cuayóse al traviés del sofitu político y económico a gobiernos militares de munchos países norte , centru y suramericanos, y que yeren nel so senu económico y político contrarios a los procesos revolucionarios qu'apuntaben escontra'l [[socialismu]]. Un exemplu d'esto atópase en [[Guatemala]], cuando per mediu d'una intervención de la [[CIA]] foi derrocáu'l presidente Jacobo Arbenz en 1954, atayándose asina'l procesu democratizador en Guatemala, y empecipiándose un períoduperiodu de dictadures militares que duraría hasta 1985. Otru exemplu ye'l de [[Chile]]; col Gobiernu de [[Salvador Allende]], la [[Unidá Popular]] foi depuesta pol xeneral [[Augusto Pinochet]]. Na [[Arxentina]] la intervención armada de grupos inspiraos yá nel comunismu chinu, yá —mayoritariamente— nel [[Fidel Castro|castrismu]] o'l llamáu [[Che Guevara|guevarismo]] foi abierta y ensin nengún ocultamiento, cola acción de [[Montoneros]] y el [[Exércitu Revolucionariu del Pueblu (Arxentina)|Exércitu Revolucionariu del Pueblu]], ente otros. Fieles a la táctica comunista d'ampliar y esplotar les diferencies (que de xacíu esistíen) na sociedá, captaron primeramente a una porción del [[Juan Domingo Perón|peronismu]] y empezaron la so acción [[Guerra de guerrilles guerrillera]] yá dende los años 60. Prosiguir mientres gobiernos militares y mientres los gobiernos democráticos de Perón y de la so socesora llegal y tamién mientres el gobiernu militar empezáu en [[1976]]. Esti postreru, dio entamu al llamáu [[Terrorismu d'Estáu n'Arxentina nes décades de 1970 y 1980|terrorismu d'Estáu]] col qu'aniquiló militarmente a estos grupos.
De la mesma, el intervencionismo del bloque oriental n'asuntos más que tou suramericanos instauróse al traviés del sofitu a diversos grupos guerrilleros en [[Bolivia]], [[Colombia]], [[Perú]] y otres naciones centro y suramericanes. Esti procesu empecipiar col sofitu soviéticu al réxime socialista enllantáu por Castru en Cuba, quien de la mesma suministró un bien acuciosu sofitu a les guerrilles que por esa entós proclamábense «revolucionaries».
* [[20 d'avientu]] de [[1989]]: Fin de la dictadura de 21 años dende la dómina del xeneral [[Omar Torrijos]] en [[Panamá]] hasta la cayida del xeneral [[Manuel Antonio Noriega]] cola [[Invasión estauxunidense de Panamá de 1989]].
Llinia 409:
 
== La guerra fría na historiografía occidental ==
Hai tres períodosperiodos definíos nel estudiu de la Guerra Fría n'Occidente:{{ensin referencies tradicionalista, [[Revisionismu (marxismu)|revisionista]] y post-revisionista. Mientres más d'una década tres del final de la Segunda Guerra Mundial, pocos historiadores estauxunidenses aldericaron la interpretación "tradicionalista" avera del empiezu de la Guerra Fría; la que sostenía que la rotura de les relaciones foi resultáu directu de la violación de Stalin de los alcuerdos de Yalta, la imposición de gobiernos adictos a Moscú na afarada Europa Oriental, la intransixencia soviética y l'agresivu expansionismo soviéticu.
 
Sicasí, darréu'l historiadores revisionistes, especialmente [[William Appleman Williams]] na so obra de [[1959]] ''The Tragedy of American Diplomacy'' y [[Walter LaFeber]] na so obra ''America, Russia, and the Cold War, 1945-1966'' ([[1968]]), señalaron una esmolición pasada por altu: l'interés estauxunidense en caltener una puerta abierta» pal comerciu estauxunidense nos mercaos mundiales. Señalóse polos revisionistes que la política de contención estauxunidense espresada na Doctrina Truman yera equivalente a un intentu de culpar al otru. Indicábase como fecha d'entamu de la Guerra Fría a les esplosiones nucleares d'Hiróxima y Nagasaki, interpretando l'usu d'armes nucleares per parte de los Estaos Xuníos como una alvertencia (o velada amenaza) dirixida a una Xunión Soviética que taba a puntu d'entrar en guerra contra'l yá derrotáu Imperiu xaponés. Llueu'l historiadores perdieron interés na entruga sobre'l responsable de la rotura de les relaciones soviéticu-estauxunidenses, pa señalar que'l conflictu ente les superpotencies yera en ciertu mou inevitable. Esti aproximamientu revisionista al fenómenu de la Guerra Fría algamó especial puxanza mientres la Guerra de Vietnam, na que munchos repararon a los Estaos Xuníos y l'Xunión Soviética como dos imperios moralmente comparables.