Diferencies ente revisiones de «Italia fascista»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"aéreu" +"aereu"
m Iguo testu: -"períodu" +"periodu"
Llinia 2:
[[Archivu:Fasces lictoriae.svg|thumb|130px|El fascio littorio, símbolu del fascismu.]]
 
Denominar '''Italia fascista''' al períoduperiodu de la [[historia d'Italia]] na cual dichu país européu foi gobernáu por un réxime sofitáu na ideoloxía del '''[[fascismu]]''', surdida tres la [[Primer Guerra Mundial]].
 
El [[fascismu]] nació como reacción de ciertos socialistes disidentes contra la [[Revolución Bolchevique]] de [[1917]] y a les fuertes engarradielles [[Sindicatu|sindicales]] de trabayadores y braceros que remató nel [[bienio coloráu]], en parte como crítica al respective de la sociedá [[Democracia lliberal|lliberal-demócrata]], que salió maltrecha de la esperiencia de la [[Primer Guerra Mundial]].
Llinia 51:
L'acción fascista atopábase arreyada a pequenes acciones demostratives y de resistencia a les prevocaciones de los [[Partíu Socialista Italianu|socialistes locales]] y bien llueu empezó a actuar con una violencia inusitada por orde mesma de los sos xefes. Esto fixo que tuvieren superioridá nes disputes colos socialistes, superiores en númberos, pero estremaos en cuanto al usu de la [[violencia]], ante la cual los fascistes nun reculaben (inclusive Mussolini criticaba a los fascistes moderaos que ''"tarrecíen la violencia y la fuerza"'').
 
La campaña fascista, que tenía como oxetivu la destrucción de los centros de xunta bolchevique y de intimidación de los miembros de la PSI, - xuntu cola ''politica sotterranea'' de violencia empobinada por Mussolini - llevaron al socialismu ''massimalista'' a una crisis. Por tanto, mientres en [[xineru]] de [[1921]] el [[Partíu Socialista Italianu]] sufrió una grave dixebra dando vida al [[Partíu Comunista Italianu]], el [[12 de payares]] de [[1921]] creóse'l [[Partíu Nacional Fascista]] (PNF), tresformando a los [[Fasci italiani di combattimento|fascios de combate]] nun partíu políticu y aceptando (siquier formalmente) los compromisos llegal y constitucional. Naquel períoduperiodu, el PNF algamó 300.000 alistaos, amás de tener un fuerte sofitu en [[Emilia-Romagna]], [[Lombardía]], y [[Toscana]]. Nestes rexones les escuadres fascistes teníen como oxetivu atacar a los socialistes y a los sindicatos, amedranándolos cola práutica de brutales palices o cometiendo [[homicidiu|homicidios]] que quedaben casi siempres impunes. Con esti ambiente de violencia, nes eleiciones del [[15 de mayu]] de 1921 los fascistes llograron 45 puestos nel parllamentu.
 
La popularidá del partíu creció entá más cuando los [[sindicatu|sindicatos]] allegaos al [[Partíu Socialista Italianu]] proclamaron pal [[1 d'agostu]] de [[1922]] una [[fuelga]] xeneral en toa Italia: los militantes fascistes por orde de Mussolini sustituyeron a los güelguistes y llograron faer fallar la protesta, nuna demostración de fuerza qu'impresionó a los [[Patronal|líderes patronales]] d'Italia y fíxo-yos ver la conveniencia d'aliase al fascismu pa cerrar el pasu a una revuelta izquierdista.
Llinia 107:
=== Crisis política y "Secesión del Aventino" ===
 
En vista de les eleiciones del [[6 d'abril]] de [[1924]], [[Mussolini]] aprobó una nueva llei eleutoral que-y dexaba al Partíu Fascista tener 3/5 de los puestos nel gobiernu, que recoyeríen un 40% de los votos. Nel períoduperiodu de la campana eleutoral caltúvose un clima de tensión, por causa de intimidaciones abiertes de los [[camises negres]] y reñes ente los partíos opositores al fascismu (lliberales, socialistes y católicos). Mussolini llogró nestes eleiciones un 60,9% de los votos.
 
El día [[30 de mayu]] d'esi mesmu añu'l diputáu socialista [[Giacomo Matteotti]], que nun arrenunciara al so escañu, cuestionó duramente les resultancies de les eleiciones na Cámara de Diputaos, y nun discursu ante la mesma asamblea acusó al réxime fascista d'executar una masiva intimidación de votantes, acusación a la cual los fascistes nunca pudieron retrucar seriamente. El [[10 de xunu]] de 1924, por orde de Giovanni Marinelli (cabezaleru de la policía fascista), Matteoti foi secuestráu.