Diferencies ente revisiones de «Neolíticu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Correición de topónimos (cartafueyu)
m Iguo testu: -"períodu" +"periodu"
Llinia 19:
{{caxa de cita|La palabra neolítica» significa ‘de la piedra moderna’, siendo sinónima, en llinguaxe prehistóricu, de piedra apolazada’, por constituyir unu de les sos traces más característiques; otros llamar tamién ‘de los animales domésticos’, por ser la dómina en que l'home fixo definitivamente la conquista del perru, el caballu, el güe, el gochu, etc.|[[Juan Vilanova i Piera|J. Vilanova i Piera]].<ref>{{Cita llibru|autor=Martínez, Francesc A. y Llaguna, Antonio|capítulu=De nómades a ciudadanos|títulu=La Gran Hestoria de la Comunitat Valenciana|añu=2007|editorial=Valencia: Editorial Prensa Valenciana, S.A.|id=ISBN 978-84-87502-90-3}}</ref>}}
 
Anque Neolíticu traduzse lliteralmente como ‘Nueva (edá de) Piedra’, quiciabes sería más apropiáu llamalo ‘Edá de la Piedra Apolazada’;{{cr}} ensin escaecer que la principal característica que define anguaño'l períoduperiodu nun ye otra qu'una nueva forma de vida basada na producción d'alimentos a partir d'especies vexetales y animales adomaes. Toma distintos períodosperiodos temporales según los llugares. Asitiar ente'l [[VIII mileniu e.C.|7000 e.C.]] y el [[V mileniu e.C.|4000 e.C.]] aprosimao. Esti períoduperiodu empecipiar nel [[Curdistán]] antes del [[VIII mileniu e.C.|7000 e.C.]] (quiciabes escontra'l [[IX mileniu e.C.|8000 e.C.]]) y espublizóse amodo, ensin que n'Europa pueda falase de Neolíticu hasta feches posteriores al [[VI mileniu e.C.|5000 e.C.]]
 
=== Influencia del cambéu climáticu ===
A partir del [[IX mileniu e.C.|8000 e.C.]], el cambéu climáticu (dómina posglaciar) fixo fuxir a los fataos de renos escontra'l norte, provocando un amenorgamientu de la caza. Tornó la cultura, volviendo l'home a les cueves (anque en dellos casos aisllaos caltuviéronse los cabanos). El cultu a los difuntos y los rituales funerarios fixéronse más complexos. Esta dómina ye llamada «períoduperiodu de marasmo» y asítiase nel final del [[Mesolíticu]] y el principiu del Neolíticu. Esti cambéu de clima escontra'l 8000 e.C. (en que se pasó a un clima templáu) fixo que l'home modificara les sos costumes (lo que se facilitaría polos cambeos climáticos —templáu, fríu, templáu, fríu— del períoduperiodu ente'l [[XII mileniu e.C.|12000]] a [[IX mileniu e.C.|8000 e.C.]]).
 
Les diferencies culturales d'una zona a otra son perceptibles pero resulta imposible dar otru calificativu a los homes que pueblen estenses zones qu'el de ''[[Homo sapiens]]'' o [[Home de Cro-Magnon]], ensin que puedan establecese diferencies étniques rexonales que necesariamente hubieron de dase pol desenvolvimientu separáu de los distintos grupos, l'ambiente xeográfico distintu, la diversa climatoloxía, los vezos alimentarios distintos y les múltiples costumes locales.
Llinia 34:
* Neolíticu final (III fase).
 
Característiques d'esti períoduperiodu son la completa doma de dellos animales (el pollín, el caballu, el renu y otros), la sustitución de los preseos de piedra tallada polos de piedra apolazada (que nun ye la novedá más importante, magar ye la que da nome al períoduperiodu), una práutica desapaición de les manifestaciones artístiques y el desenvolvimientu de los cultivos na primer fase, siguida d'una escayencia xeneral.
 
=== El Neolíticu mediu o plenu ===
Llinia 40:
Puede asitiase el Neolíticu mediu o plenu ente'l [[IV mileniu e.C.|3500 e.C.]] y el [[sieglu XXVI e.C.|2500 e.C.]]
 
Ye nesti períoduperiodu que l'alfarería algama'l so mayor espardimientu, cola importancia que tuvo pa la vida del home. L'alfarería d'entós correspuende al tipu llamáu d'alfarería con acanaladura que da idea d'un mayor desenvolvimientu de la cerámica polo xeneral.
 
Llama l'atención nesti períoduperiodu la desapaición de los cultivos agrícoles, qu'adquirieron abondo desenvolvimientu na etapa anterior, y que nesta casi s'escasten o cuandoquier reculen en forma vultable. Nun se conoz la causa que motivó esti fenómenu xeneral.
 
Paez ser qu'esti períoduperiodu provocó desplazamientos masivos de poblaciones que s'asitiaron en determinaes zones xeográfiques. En [[Cataluña]] percíbese claramente l'asentamientu d'una población procedente de xuru de [[Suiza]] y del norte d'[[Italia]], qu'emburrió a los primeres emigrantes orientales del períoduperiodu anterior más al Sur. Los emigrantes instalaos en Cataluña, que constitúin la Cultura de les sepulturas de fuesa, apurrieron una cultura de base agrícola y ganadera, qu'establecía los sos poblaos en cabanes nos llanos, soterrándose en fueses como sepultura, distintes de la sepultura en cueves, lo que demuestra que nun les utilizaben. Ensin dulda pasada la primer dómina d'invasión, y asitiada sólidamente la población, estos emigrantes pudieron adoptar nueves costumes funeraries, relixoses, económiques y sociales, influyíos non solo pola cultura d'onde procedíen, sinón tamién polos restos de la cultura mesolítica anterior a la primer emigración oriental, y por esta primer cultura oriental.
 
L'alzada punxo en contactu a los pobladores de diverses rexones. Asina la cultura arcaizante, [[Asturiense]], de la cornisa Cantábrica y Aquitania, la Cultura de las Cuevas nel [[Valle del Ebro]] (neolítica), y la [[Cultura de los Sepulcros de fuesa]] en Cataluña.
 
Nesta dómina yá apaecieron dellos elementos de cobre en [[Francia]], escontra'l final del períoduperiodu.
 
== La vida nel Neolíticu ==
Llinia 108:
 
=== Execuciones y asamblees de guerreros ===
Esisten representaciones d'execuciones: una falanxe de guerreros, ente los que paez estremase unu de los demás pola so posición y pol usu d'una pieza na cintura, y que probablemente tenía de ser el xefe del grupu, dispara fleches contra un condergáu. Nesti períoduperiodu celebraben asamblees o xuntes de guerreros, representaes non solo pa les execuciones, creyéndose que teníen importancia política o relixosa. Represéntense escenes con unos venti guerreros lo que demostraría la esistencia de grupos d'unos cien individuos o más, yá que hai qu'incluyir a les muyeres, neños, vieyos, adolescentes, bruxos y los sos ayudantes, centineles, y otros (suponse que la población de [[Çatalhöyük]] yera d'unos 3000&nbsp;habitantes). Créese que l'asamblea de guerreros exercía un poder decisorio. Por delles representaciones deduzse que l'asamblea, si nun tenía calter militar, tenía una finalidá relixosa, venerándose a les pintures de los grandes animales o a estos mesmos (de la veneración de les pintures neolítiques esiste constancia en dómines posteriores, inclusive en tiempos de los romanos, presumiéndose que la tradición de la so veneración siguió ensin interrupción dende'l Neolíticu al [[antigua Roma|periodu romanu]]).
 
=== Los primeres poblaos ===
Llinia 126:
Del miel llograr nuna dómina indeterminada'l [[hidromiel]], solución aguacienta de miel que por cuenta de la [[fermentadura alcohólica]] perdió toa o parte de la materia azucarada y convirtióse en [[alcohol etílico]], siendo paecíu nel so sabor a dellos tipos de vinu. El hidromiel tenía un color brilloso y dorao, que lo asemeyaba igualmente a ciertos vinos. Pa fabricar hidromiel usábase l'agua utilizada pa llavar instrumentos que contuvieren miel, a la cual añedíase miel (25&nbsp;% de miel y 75&nbsp;% d'agua) col [[polen]] estrayíu de los setos pa la so fermentadura (0,05&nbsp;%), creándose una bébora d'unos quince graos.
 
Otra bébora ye la [[cerveza]], que ye anterior a los cultivos. Créese que los pobladores neolíticos calecíen al máximu una piedra bueca que contenía agua y plantes monteses, lleldándolo coles mesmes yerbes mazcaes y cuspíes nel líquidu. Esti procedimientu usábase entá na industria llechero vasca a principios del sieglu XX pa fabricar cuayada o mamilla (magar la lleche introducir en recipientes de madera nos que s'introducíen les piedres calientes). Foi n'Exiptu onde s'aprendió a ellaborar la cerveza con cebada, sistema que probablemente nun algamar Europa hasta'l períoduperiodu de los indoeuropeos o celtes.
 
Nun se conocía'l vinu nin tampoco l'aceite, usándose grases animales. Sicasí, arriendes de la doma del ganáu conocía la [[lleche]], anque solo usábase la de [[cabra]], nun espublizándose l'usu de la lleche de vaca hasta la dómina romana.
Llinia 145:
El cambéu d'estilu que conduz a estes formes d'arte dafechu astractu depende d'un xiru xeneral de la cultura, que representa quiciabes el corte más fondu qu'esistió na hestoria de la humanidá.
 
Amás nesti períoduperiodu desenvolvióse un estilu de [[pintura rupestre]] na zona [[Llevante español|levantina]] de la [[península ibérica]] basáu na pintura d'escenes de caza en roques al campu, con representaciones esquemátiques de figures humanes.
 
Otru tipu de muertes de cultures neolítiques constituyir los [[antropolito]]s, [[zoolito]]s y [[ornitolito]]s topaos en Suramérica.<ref>[http://mas-historia.blogspot.com/2011/04/prehistoria-en-el-uruguay.html Uruguái prehistóricu]</ref>