Diferencies ente revisiones de «Sonata»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"dúo" +"dúu"
m Iguo testu: -"períodu" +"periodu"
Llinia 33:
|testu15 =
}}
'''Sonata''' ye'l nome dáu a distintes [[Forma musical|formes musicales]], emplegaes dende'l períoduperiodu [[música barroca|barrocu]] hasta les esperiencies más futurísticas de la [[música modernista|música contemporanea]].
 
Ye importante tener en cuenta que la mesma palabra alude a significaos sutilmente distintos en cada dómina: principalmente en cuestiones formales.
Llinia 45:
Na dómina [[Música barroca|barroca]], esto ye, antes de 1750, el términu ''sonata'' utilizar con relativa llibertá pa describir obres amenorgaes de calter instrumental, por oposición a la ''cantata'', qu'incluyía voces. Na dómina de [[Arcangelo Corelli]] practicábense dos tipos de xéneru sol nome de sonata: la ''[[sonata da chiesa]]'' (sonata d'ilesia), davezu pa un preséu que llevaba la melodía (violín o flauta) y un [[so continuu]] (que nel casu de la ''sonata da chiesa'' yera tocáu preferentemente por preseos como la [[tiorba]] o l'órganu), compuesta davezu por una introducción lenta, un ''[[Allegro (música)|allegro]]'' dacuando [[fuga]]do, un ''[[cantabile]]'' y un final enérxicu, en forma de [[minuet]] o de [[giga]]; y la ''[[sonata da camera]]'', compuesta de variaciones sobre [[Tema (música)|tema]]s de baille, que desaguaría na ''[[suite]]'' o ''[[partita]]'' Nel casu de les sonata da camera, el baxu continuu ye interpretáu pol clavicordiu, regularmente. Sicasí, dambes formes combinábense llibremente, y nun sería hasta la dómina de [[Johann Sebastian Bach]] y [[Georg Friedrich Händel]] en que la forma de la primera adquiriría cierta estabilidá. Ente les obres de [[Domenico Scarlatti]] y [[Domenico Paradisi]], por casu, atópense cientos d'obres llamaes ''sonates'' compuestes en solu unu o dos movimientos, munches vegaes de gran puxanza y complexidá d'execución. La mayoría d'estes sonates tán compuestes, como yá se dixo, para [[flauta]] o [[violín]], col baxu al cargu de la [[viola da gamba]] y el [[clavecín]], anque esisten ensame de sonates para viola da gamba sola, y tamién pa clavecín solo, pos tanto la viola como'l clavecín pueden tocar el so propiu acompañamientu.
 
A principios del períoduperiodu barrocu foi bien popular la ''sonata a tre'', que nada tien que ver col ''tríu'' de la dómina posterior a Haydn. La sonata a trés, dos violinos (o otros dos preseos melódicos) interpreten la melodía, y un tercer preséu toca'l baxu continuu (podría ser el clavecín, el laúd, la tiorba, violar da gamba, el violonchelu, etc.)
 
A entamos de la dómina clásica pasó a acutar el nome pa obres compuestes pa un preséu solu o bien un preséu melódicu y [[pianu]], concebíes acordies con una estructura de trés o cuatro movimientos nos que la tema musical preséntase, espónse, desenvuélvese y recapitúlase d'alcuerdu a una forma convencional. Los nomes de ''[[divertimento]]'', ''[[serenata]]'' o ''partita'' siguieron n'usu hasta alredor de [[1770]], pero a partir de [[Haydn]] cayeron de normal en desusu. Coles mesmes popularizáronse los nomes de ''tríu'' y ''cuartetu'' pa les pieces con trés y cuatro instrumentos respectivamente.