Diferencies ente revisiones de «Mancha solar»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"períodu" +"periodu"
m Iguo testu: -"pequenu" +"pequeñu"
Llinia 23:
Los llurdios solares apaecen, crecen, camuden de dimensiones y d'aspeutu y depués sumen n'esistiendo tres una o dos rotaciones solares, ye dicir mientres unu o dos meses, anque la so vida media ye aprosimao dos semana.
 
Suelen apaecer por pareyes. Primero reparar una formación brillosa, la [[fácula]] depués un [[poru]], una fienda ente la [[granulación]] de la [[fotosfera]] qu'empieza a escurecese. A otru día yá hai un pequenupequeñu llurdiu, mientres nel poru ximielgu a unos pocos graos de distancia apaez otru llurdiu. A los pocos díes dambos llurdios tienen l'aspeutu característicu: una rexón central escura llamada [[solombra]] con temperatures alredor de 2500 K y rellumu un 20 % de la fotoesfera, arrodiada d'una zona abuxada y con aspeutu filamentoso, la [[clarixa]], con temperatures alredor de 3300 K y rellumu un 75 % de la fotoesfera. Los filamentos claru y escuru tienen una dirección radial. Los gránulos de la clarixa tienen tamién forma allargada de tamaños 0,5” a 2” y los sos tiempos de vida son enforma mayores que los gránulos ordinarios dende 40 minutos a 3 hores. Al pie de estos dos enllordies principales apaecen otres más pequenespequeñes. Toes los llurdios tienen movimientos propios con velocidaes d'hasta centenares de kilómetru per hora. El grupu de llurdios algama la so máxima complexidá escontra'l décimu día.
 
Los dos enllordies principales de cada grupu pórtense como si fueren los polos d'un enorme y potente [[Imán (física)|imán]] yá que ente dambos esiste un [[campu magnético]] con una intensidá ente 0,2 y 0,4 [[Tesla (unidá)|T]] ente que el [[campu magnético terrestre]] tien una intensidá de solu 0,05 mT. El llurdiu que ta al oeste solar llámase conductora y la que ta al este solar conducida. En casi tolos grupos la exa ente los dos enllordies nun se dispon na dirección esti oeste sinón que'l llurdiu conductor ta en dambos hemisferios más cercana al ecuador.
Llinia 54:
[[Edward Maunder]] en 1895 y 1922 realizó estudios cuidadosos p'afayar que'l problema nun yera la falta de datos observacionales sinón l'ausencia real de llurdios. Pa ello amestó al cuadru l'ausencia mientres el mesmu periodu d'[[Aurora polar|aurores polares]] amestaes siempres a los ciclos d'actividá solar. Les aurores que son normales nes Islles Britániques y n'Escandinavia sumieron mientres los 70 años d'inactividá de cuenta que al remanecer en 1715 causaron almiración y consternación en [[Copenhague]] y [[Estocolmo]].
 
Cuidao que los llurdios solares son más escures ye natural suponer que más llurdios solares signifiquen menos radiación solar. Sicasí les árees circundantes son más lluminoses y l'efeutu global ye que más llurdios solares acomuñar a un sol más lluminosu. La variación ye pequenapequeña (del orde del 0,1 %) y namái s'estableció por midíes per satélite de la [[variación solar]] a partir de los [[Años 1980|años ochenta]]. Mientres el [[mínimu de Maunder]] hubo unos iviernos anormalmente fríos ya intenses nevaes tal como lo demuestren los rexistros históricos. La Tierra pudo enfrescar casi 1 K.
 
En 1920 Douglas fixo un trabayu pioneru sobre la datación colos aníos de los árboles. Reparó un enclín xeneral cíclica na velocidá de crecedera caúna o dos décades. Al estudiar maderes de la segunda metá del sieglu XVII reparó l'ausencia de la periodicidad. Douglas lleó en 1922 l'artículu de Maunder y escribiólu pa comunica-y el so afayu.
Llinia 90:
== La observación de los llurdios polos aficionaos ==
[[Archivu:Sunspot-2004.jpeg|thumb|350px|Un grupu grande de llurdios solares en 2004; puede trate bien claramente la área gris alredor de los llurdios; tamién puede vese la granulación de la superficie del Sol.]]
Los llurdios solares reparar fácilmente inclusive con un telescopiu pequenupequeñu por aciu proyección. En delles circunstancies (los ocasos) pueden reparase los llurdios solares a güeyu. Cabo destacar que los rayos solares pueden causar graves daños nos güeyos (incluyendo ceguera permanente). Enxamás se debe mirar directamente al Sol: puede causar un dañu permanente na retina, inclusive antes de notar nengún dañu. Lo meyor ye proxectar la imaxe del Sol sobre una pantalla. Tamién ye válidu utilizar un [[filtru solar]], pero tien que ser un filtru de [[mylar]] que tome tol oxetivu del telescopiu y non solo'l filtru ocular pos estos postreros calécense enforma y pueden arruinase.
 
== Relación de los llurdios solares y fenómenos terrestres ==