Diferencies ente revisiones de «Mitoloxía mexica»

Contenido eliminado Contenido añadido
m correiciones
m Iguo testu: -"pequenu" +"pequeñu"
Llinia 27:
Una de les versiones d'esti mitu diz que Quetzalcóatl y Tezcatlipoca baxaron del cielu pa reparar a Tlaltecuhtli, al faelo vieron qu'el so deséu pola carne fresca yera tan grande que non solo tenía una fauces llenes de filosos dientes sinón que tamién tenía dentames rechinantes nos sos costazos, rodíes y otres articulaciones. Al ver esto los dioses concordaron en que la creación nun podía ser completada mientres la bisarma tuviera pel mediu. Entós pa crear la Tierra Quetzalcóatl y Tezcatlipoca tresformar en grandes culiebres. Una d'ella tomo la manzorga y el pie derechu de Tlaltecuhtli, ente que l'otru tomar pola so mano derecha y el so pie esquierdu y ente los dos desmembraron a la bisarma. La parte cimera de la bisarma creó la tierra ente que la parte inferior foi'l cielu.<ref name=":0" />
 
Esti violentu actu d'esmembramientu a la bisarma fixo enoxar a los demás dioses polo que decidieron que pa consolar la tierra, toles plantes que va precisar l'home pa vivir creceríen d'ella, de los sos pelos crecieron los árboles, flores y yerbes y de la so piel saldría campera y pequenespequeñes flores; los sos güeyos seríen la fonte de los regatos, llagunes y pequenespequeñes cueves; la so boca los grandes ríos y covarones y la so ñariz sería la cresta de los montes y valles. La lleenda diz que podía escuchase el berru de la bisarma nes nueches sedientu de sangre y polos corazones de la xente y esto solo podía ser aseláu per mediu de los sacrificios ufiertando la carne y el sangre p'aselar a Tlaltecuhtli y que siguiera dando los frutos precisaos por que la vida humana siguiera.<ref name=":0" />
 
=== Primer sol: Tlalchitonatiuh ===
Tezcatlipoca foi'l primer sol n'allumar el mundu y los otros dioses crearon a los xigantes, homes bien fuertes, que comíen abiyotes de encinas. Tezcatlipoca foi'l sol mientres 676 años. Cuando Tezcatlipoca dexó de ser sol, tolos xigantes fueron comíos por xaguares y nun quedó nengunu.
Tezcatlipoca dexó de ser sol porque Quetzalcóatl cutir con un gran cayáu y tiró a l'agua, d'onde salió convertíu en xaguar a comer a los xigantes. Esti mundu sumió por temblón y l'home foi taramiáu por xaguares.<ref name=":1">{{Cita publicación|url = http://www.historicas.unam.mx/publicaciones/revistas/nahuatl/pdf/ecn07/093.pd|título = Estudio de la cultura Nahuatl|apellido = Moreno de los Arcos|nome = Roberto|fecha = 2013|publicación = Los cinco soles cosmogonicos|fechaacceso = 24 de payares de 2015|doi = |pmid = }}</ref>
 
Llinia 37:
 
=== Tercer sol: Tletonatiuh ===
Tlalocatecutli, meyor conocíu como Tlaloc "el que fai brotar", dios de l'agua y del rayu foi'l sol y duró 364 años. Mientres esta edá los homes monu comíen acicintli ye lo que güei conocemos como teocintle "semienta como de trigu que naz na agua". Pero Quetzalcóatl fixo llover fueu del cielu quitó a Tlaloc y foi sustituyíu pola so muyer Chalchiuhtlicue.<ref name=":1" />
 
=== Cuartu sol: Atonatiuh ===
Llinia 233:
* [[Ahuízotl (criatura)|Ahuízotl]]: Yera una criatura con forma de perru, manos de monu y con una llarga cola que terminaba nuna mano y cola qu'afogaba a los incautos. Taba al serviciu de los dioses de l'agua, polo que la víctima solo podía ser tocada polos sacerdotes depués de ser sacada de l'agua. Yera símbolu de mala suerte y desgracia. N'ocasiones el ahuizotl lloraba como un neñu atrayendo a quien s'atreviera a ver d'ónde procedía'l soníu.}
 
*[[Maxiltiani]] (en náhuatl: Maxiltialli, ‘sustitutu‘) yera una criatura encargáu de castigar a les families que faíen daqué qu'ofendía a los dioses, de normal el Maxiltiani xugaba colos neños inocentes una y bones solo ellos pueden ver na so forma orixinal, en delles ocasiones perder o escondía pa tomar la so forma y asina poder ser visible ante los güeyos de toos. Según la lleenda, el primera Maxiltiani fíxose pasar por un dios siendo solo una criatura diseñada pal serviciu de los dioses principales, por ello foi castigáu por Itzpapálotl y condergáu a nun ser visible na so forma natural y solo ser visible una vegada que robara una apariencia humana. Dizse que la so apariencia real ye bien espantible'l so cuerpu ta fechu con güesos internos y una piel bien dura qu'asemeya a un exoesqueleto, por eso suelen llarpiar cuando caminen o mueven el so cuerpu, nun puede durar enforma tiempu con una forma robada polo que solo lo faen cuando van castigar a daquién por dalgún pecáu cometíu escontra los dioses.
 
*[[Huehueytin]] titanes formaos polos dioses pa llevantar los trelce cielos que se cayeron dempués del Diluviu Universal.
*[[Cuauhtémoc]] (“la águila que baxa”)
*[[Itzcóatl]] (“la culiebra d'obsidiana”)
*[[Itzcalli]] o Itzmaliyatl (“el diestru”)
*[[Tenexuche]] (“el descoloríu”)
 
*[[Tlahuelpuchi]] (singular) o Tlahuelpochime (plural), son seres femeninos y masculinos que s'alimenten de sangre que solíen movese a gran velocidá ente les colleches y pacionales, seres antropomórficos consagraos a Tezcatlipoca, dios de la escuridá, cuidao que la escuridá embargába-yos a'l so pasu, yá que depués de cansase nes sos baldíes pesquises, cesaben de faeles y dirixíense al monte en forma de vapor qu'inducía al home.
 
*[[Tlacanexquimilli]] Yera un bultu de cenices, un muertu amortayáu, nun tenía puestos los pies nin la cabeza, pos anden rodando pel suelu y emitiendo tarrecibles gañíos que poníen los pelos de punta. Creíase qu'esti espíritu yera una ilusión de Tezcatlipoca. Aquel que tenía la desgracia de velo, daba de cierto que llueu morrería, bien na guerra, bien d'enfermedá. Y tal yera la magnitú del mieu que sentía que irremediablemente morría.
 
*[[Pala]] Muyer demoniaca d'amenorgáu tamañu y torcida figura que s'apaecía nos basureros prehispánicos. Acosaba especialmente a quien s'aventuraben nes solombres a mexar. La pala yera velluda, deforme y tenía la melota hasta la cintura. Apaez y sume al so antoxu.
Llinia 249:
*[[Chaneque]]: Los chaneques son criatures mitolóxiques, entidaes acomuñaes al inframundo que la so principal actividá ye curiar los montes y los animales monteses. Dizse que son persones d'aprosimao un metro o metro venti; tienen los pies al aviesu, el cuerpu deforme, tienen cola y escarecen de la oreya esquierda, otros aseguren que son nanos con cara de neños, y qu'adoren les travesuras.
 
*[[Ganoko]] Una raza de xigantes deformes habitantes de cueves, solíen violar a les muyeres y comese a los neños.
 
*[[Tlapehuiloni]] son les pantasmes de mortales que nun pudieron pasar del primer estratu del inframundo.
Llinia 257:
*[[Xochicalcatl]] reptil xigante que vivía en Xochicalco, solía taramiar a les persones vieyes pa quitar la sede la so fame. Hasta que'l famosu héroe semidiós Tepoztécatl dio-y muerte
 
*[[Cachinipas]] dientro del folclor mesoamericano los Cachinipas yeren espíritos malinos que tendíen a perxudicar a los humanos.
 
*[[Tzitzimime]]: Demonios estrella de la escuridá, qu'ataquen al Sol mientres los eclises y amenacien la Tierra. D'apariencia de cadarma con pocos cachos de carne salientes, d'aprosimao 2 metros d'altor. Portaben un gran arcu.
Llinia 273:
* [[Cipactli]]: el [[caimán]] nos cimientos de la Tierra, foi muertu pola llanza de Tezcatlipoca, anque lu arrincó a este'l pie esquierdu, tamién llamáu [[Tlaltecuhtli]].
 
*[[Cueyatl]], yeren horribles bisarmes marines que nacieron d'el sangre y l'odiu de Cipactli escontra l'humanu, yá que, ella culpar pol so mala traza. Yeren monstruoses xaronques con sangre y aliendu venenoso que tamién yera capaces de tresformase nuna xaronca normal.
 
* [[Xicalcóatl]]: Culiebra con escames negres al puntu de paecer ser apolazaes, tien una jícara de formosos colores nel so llombu la cual hipnotiza a cualesquier que la vea.
 
*[[Camazotz]] un xigantescu esperteyu sirviente de Mictlantecuhtli que baxó del Tlamoachan mientres el final del cuartu sol. Vive dientro del novenu nivel del Mictlan posáu al llau del señor de la muerte.
 
* [[Mazacóalt]]: Unu de los sirvientes de Tlaloc (Dios de l'agua y el rayu) yera una gran culiebra que tenía una cornamenta de venado, solía habitar el mictlán.
 
*[[Quatézcatl]]: Yera una ave con un vistosu y formosu plumaxe de colores azul y blancu, tamién tenía un espeyu na cabeza onde se reflexaría'l futuru de cualesquier que lo vea. Polo xeneral yera representáu del tamañu d'un palombu (Anque n'ocasiones ilustrábase-y d'un tamañu mayor).
Llinia 300:
 
*[[Amoxoaque]] homes y mujer árbol que solíen habitar en montes como guardianes de los mesmos, seres naturales que teníen la capacidá de convertir n'árbol a tou aquel que destruyera dalgún árbol de resultes.
*[[Xiuhcóatl]] El máximu dragón de la mitoloxía mexica qu'amás foi usáu por Huitzilopochtli como arma pa defender a la so madre Coatlicue, de la so hermana Coyolxauhqui y les sos 400 hermanos Centzon Huitznáhuac qu'entamaben asesinala por deshonra.
 
*[[Tlacatecólotl]] “Home búho”, dientro del folclor de los pueblos nahuas yera un tipu bien tarrecíu de Nahualli, qu'abarruntaba la muerte con tan solo la so presencia, y ente otres coses tamién yera capaz d'arrenegar a cualesquier con tan solo velo.
 
*[[Ocelocolotl]] ye un ser hibrido ente xaguar y alacrán. Un xaguar guerreru humanoide con cola y tiñaces d'alacrán.
 
*[[Tlahuipuchtli]], El so significáu ye "el sahumador lluminosu." Fray Juan Bautista definir como bruxu qu'andaba de nueche pelos montes echando fueu pela boca p'axorizar a los sos enemigos, qu'alloriaben o morríen a consecuencies del plasmu. Torquemada incluyir ente los nahuales, que teníen propiedá de convertise non yá n'animales, sinón en fueos. Pela so parte, l'autor del Códice Carolín, más racional, nun cree na so esistencia y estima que tales bruxos nun yeren sinón luciérnagas.