Diferencies ente revisiones de «Normandos»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"períodu" +"periodu"
m Iguo testu: -"pequenu" +"pequeñu"
Llinia 33:
== Los normandos n'Irlanda ==
{{AP|Irlanda normanda}}
El periodu medieval tardíu n'[[Irlanda]] tuvo marcáu pola [[Invasión normanda d'Irlanda|Invasión normanda]] de la islla en 1171. El país había vívido primeramente nun estáu de guerra intermitente ente reinos provinciales que s'apostaben el títulu de Rei Supremu, entós daquella en poder de [[Rory O'Connor]], rei de [[Connacht]]. Esta situación foi tresformada pola intervención de los mercenarios normandos y dempués por [[Enrique II d'Inglaterra]]. En conquistando [[Inglaterra]], los normandos dirixeron la so atención escontra la islla d'Irlanda, que convirtieron en señorío propiedad del rei d'Inglaterra, conquistando gran parte de les sos tierres. Comoquier, col tiempu, el control inglés amenorgar a una pequenapequeña zona de la contorna de [[Dublín]] llamada "La empalizada". El señores envierno-normandos integrárense dafechu na sociedá gaélica irlandesa.
 
== Los normandos n'Italia ==
Llinia 50:
'''Majus''' ye la palabra árabe que designa a los "nórdicos" y dar principalmente a los normandos qu'atacaron a [[Al-Ándalus]].
 
El primer ataque tuvo llugar el [[20 d'agostu]] de [[844]], per mediu de 54 grandes barcos (''[[drakkar]]s'' noruegos de 28,8 metros de llargu y 5,10 d'anchu, 16 remos y 70 tripulantes) y otros 50 barcos más pequenospequeños; entraron pol estuariu del [[Tajo]] y empezaron una batalla con el defensores de la zona. Trece díes dempués se reembarcaron escontra'l sur. El gobernador de [[Lisboa]] Wahbi-Allah ibn Hazm sollertó al emir omeya. Poco dempués desembarcaben nel distritu de ''Siduna'' (Sidonia) y ocupaben [[Cádiz]]. El gruesu de la flota remontó'l [[Guadalquivir]] y detúvose nuna islla a unos 20 km de Ishbiliya ([[Sevilla]]). Los normandos desembarcaron na ciudá que nun tenía defensa (y de la que los habitantes yá fuxeren) y mataron a los que quedaben (les muyeres y neños fueron fechos prisioneros); mientres siete díes foi escalada Sevilla. [[Abderramán II]] unvió tropes contra los atacantes que los causaron severes perdes na batalla decisiva'l [[11 de payares]] de [[844]], al sur de la ciudá, más d'un millar de normandos morrieron y 400 fueron fechos prisioneros (y depués executaos); el restu reembarcaron dexando 30 barcos que fueron quemaos. Dempués de probar de desembarcar en [[Borrina]] y en [[Algarve]], fixeron aldu al norte escontra [[Aquitania]]. Un grupu desembarcó en [[Arcila]], a 50 km de [[Tánger]].
 
Una segunda incursión producir en [[858]] con 62 barcos. La flota de vixilancia prindó dos barcos pero'l restu pudo llegar al Guadalquivir. Sicasí, al saber que s'averaba un exércitu [[Sitiu d'Alxecires (859)|reembarcaron escontra Alxecires]], qu'ocuparon y amburaron la gran mezquita. Llueu se tuvieron que retirar y siguieron pola mariña escontra'l sureste d'A el-Ándalus, na llamada [[cora de Tudmir]] llegando hasta [[Orihuela]] (''Uriyula'') que foi atacada y siguiendo depués escontra Francia (Ifranj) onde pasaron l'iviernu en [[La Camarga]], mientres otru grupu de barcos faía ruta escontra [[Marruecos]], onde prindaron [[Nakura]] qu'escalaron mientres 8 díes; tolos que taben na ciudá fueron fechos prisioneros incluyendo miembros de la familia de príncipes local que depués fueron rescataos pol emir de Córdoba. La fecha d'esti ataque ye incierta pero sería ente [[859]] y [[862]]. La flota que tornaba de la Camarga foi atacada polos cordobeses que prindaron dos barcos, el restu xunir a una flota normanda qu'atacara les [[Baleares]], nun ta claru si dalgunos barcos pequenospequeños xubieron pol [[Ebro]] o bien fueron otros barcos que baxaron por [[Bidasoa]], pero sábese que los normandos llegaron a [[Pamplona]] en [[859]] y fixeron prisioneru al rei de los vasconos Gharsiya ibn Wannako (conocíu como [[García Íñiguez de Pamplona| Garcia Ennec]]) que tuvo que pagar 70 000 pieces d'oru pol rescate. Esta incursión duraría hasta'l [[861]]. Depués los normandos nun volvieron atacar Al-Andalus nun sieglu.
 
El [[23 de xunu]] de [[966]] columbróse una flota de 28 barcos majus en [[Alcácer do Sal]] (''Al-Qasr Abi-Danis'') a 94 km al sur de [[Lisboa]]. Desembarcaron y afararon la proximidá de Lisboa pero les tropes del califa atacar y ganar. La flota de Sevilla atopó a los majus na desaguada de [[Xibles]] y inutilizó dellos barcos normandos lliberando a munchos prisioneros musulmanes. Finalmente reembarcaron, pero'l mesmu añu construyéronse nuevos barcos por si volvíen.