Diferencies ente revisiones de «Tercer República Francesa»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"períodu" +"periodu"
m Iguo testu: -"pequenu" +"pequeñu"
Llinia 105:
El Gobiernu de Defensa Nacional apautó un armisticiu colos prusianos el 28 de xineru de 1871 p'asina celebrar eleiciones lexislatives pa l'Asamblea Nacional el 8 de febreru. Como resultáu d'estes eleiciones, [[Adolphe Thiers]] ocupó la presidencia de Francia dende'l 18 de febreru de 1871, pero [[Adolphe Thiers|Thiers]] nun foi proclamáu "presidente" de manera oficial sinón "xefe del Poder Executivu de la República" en considerancia a que'l réxime republicanu entá nun taba reguláu por una Constitución. De los 768 escaños de l'Asamblea Nacional, solo 675 pudieron ser ocupaos por causa de la guerra; coles mesmes, los monárquicos resultaron ser [[mayoría absoluta]] al ganar 396 escaños.
 
La Guardia Nacional, formada na so mayoría por individuos de les clases populares y miembros de la pequenapequeña burguesía, caltuvo una gran rensía contra'l Gobiernu de Defensa Nacional que nun pudo torgar la rindición de la ciudá de París. Ello ye que la Guardia Nacional, anárquica, refugó apurrir a les tropes gubernamentales los sos cañones y armes pesaes, y eventualmente el 18 de marzu de 1871 sublevóse y tomó el control de París, instaurando un gobiernu municipal popular conocíu como la [[Comuña de París]], n'oposición a la política del Gobiernu de Defensa Nacional instaláu en [[Versalles]] y presidíu por [[Adolphe Thiers]]. La Comuña sería combatida poles fuerces gubernamentales y acabaría violentamente entartallada nuna campaña militar (incluyendo un severu y destructivu combate urbanu dientro de París) que terminó'l 28 de mayu de 1871.
 
Tres el [[Tratáu de Frankfurt]] celebráu'l 10 de mayu de 1871, el gobiernu francés apautó la paz col [[Imperiu Alemán|Imperiu alemán]], alcordando la retirada parcial de les tropes prusianes del suelu francés. Francia dexó la provincia francesa de [[Alsacia]], parte de los [[Cordal de los Vosgos|Vosgos]] y parte de la provincia de [[Lorena (Francia)|Lorena]] a Prusia, que fueron amestaes como "territoriu imperial". Aceptó pagar [[arreglos de guerra]] por un importe de cinco mil millones de francos d'oru, mientres Prusia ocupaba coles sos tropes dellos departamentos del norte de Francia hasta'l pagu total de la delda.
Llinia 153:
La [[industria]] pesada desenvolvióse nuevamente, asitiando a Francia como nación industrializada anque darréu dempués de [[Gran Bretaña]] y [[Alemaña]] tocantes a volume de les sos industries, oldeándose a la [[agricultura]] que tradicionalmente fuera l'actividá económica principal del país. La industrialización fomentó'l [[comerciu internacional]] de [[esportación]], asitiando a la economía francesa como provisora de variaos bienes de consumu.
 
Sicasí, la producción agrícola nunca perdió del tou la so importancia y rentabilidá na economía francesa gracies a l'aplicación de [[teunoloxía]] na so esplotación, colo cual la industrialización de los productos agrícoles y los sos derivaos (como la [[seda]] y el [[vinu]]) beneficiar de les nueves aplicaciones técniques. En paralelu, una característica de la economía francesa nesti periodu foi la espansión de les [[pequenapequeña empresa|pequenespequeñes empreses]] de tipu comercial o industrial por tol país, pero munches d'elles asitiábense en pequenespequeñes ciudaes provincianes primero que migrar a los grandes centros urbanos. Los pequeños empresarios convirtiéronse pasu ente pasu nun [[lobby|grupu de presión política]] que reclamaba estabilidá y una política tributaria [[lliberal]] del gobiernu.
 
En 1882 hubo una gran quiebra na [[Bolsa de valores]] de París que causó'l fundimientu del bancu ''Union Générale'', y causó una severa depresión financiera, pero ésta pudo ser superada escontra 1890, ente que la crecedera económica dexaba qu'espolletaren y espandíense a nivel internacional les [[Banco|instituciones bancaries]] creaes mientres el Segundu Imperiu como'l ''Banque de Paris'' (que nel sieglu XIX evolucionaría nel [[BNP Paribas]]), el [[Crédit Lyonnais]] (qu'en 1900 sería consideráu'l bancu con mayor capital nel planeta), o la [[Société Générale]], ente que la [[lliberalismu económicu|lliberalización]] financiera dexaba'l surdimientu de nueves entidaes como'l [[Crédit Agricole]] fundáu en 1885.
Llinia 276:
 
=== La crisis de los años 1930 ===
La [[Gran Depresión]] de 1929 afectó a Francia de manera tardida y comparativamente pocu severu, pero sía comoquier xenera daños económicos nun país que la so recuperación entá nun yera completa: aumentó'l [[desempléu]] y la repuesta prosperidá industrial y comercial del país vese sópito detenida, lo cual xenera descontentu ente'l [[proletariáu]] y la [[pequenapequeña burguesía]]. Les dificultaes económiques de Francia vense agravaes col españíu d'escándalos venceyaos a actos de [[corrupción política]] a gran escala, onde participen como principales sospechosos diversos políticos influyentes xuntu con empresarios.
 
Ente estos escándalos destacó'l ''Escándalu de Marthe Hanau'' en 1928, protagonizáu por una banquera que por aciu el so periódicu promocionó inversiones de ahorristas n'empreses insolventes aprovechando pa esti fin les amistaes del so maríu ente políticos; tamién ganó fama'l ''Escándalu d'Albert Oustric'' en 1930 que'l so personaxe central foi un banqueru que realiza una gran quiebra fraudulenta con ayuda de líderes políticos. Sicasí, l'escándalu más impresionante pa la [[opinión pública]] francesa foi'l [[Casu Stavisky]] de 1934, que inclusive causa la cayida del gobiernu de [[Camille Chautemps]] ante acusaciones de [[esfalcu|esfalcos]] y fraudes masivos realizaos pol banqueru francu-rusu Stavisky pa caltener a flote les sos empreses quebraes y evitar investigaciones xudiciales, pagando a importantes políticos [[soborno|dineru en cuenta de el so silenciu]].
Llinia 289:
Dalgunos d'estos movimientos d'ultraderecha fáense llamar "''lligues patriótiques''" y abracen un estremu [[nacionalismu]] entemecíu con [[xenofobia]] y [[antisemitismu]], refugando la democracia parllamentaria a la cual acusen de "inacción" y "ineficacia" pa poner fin a la crisis económica, postulando al contrariu qu'un autoritarismu derechiego y violento ye la "solución" a los problemes del país. Tamién topen parte de la so inspiración nel fascismu importáu de la Italia de [[Benito Mussolini|Mussolini]].
 
Ante la creciente medrana de ser movíos pola [[estrema derecha]] nes preferencies de les mases obreres y de la pequenapequeña burguesía, [[socialista|socialistes]] y [[comunista|comunistes]] empecipien acercamientos col fin de sofitase mutuamente. A esta unión suman dellos miembros del [[Partíu Radical (Francia)|Partíu Radical]] con enclinos d'esquierda, y fúndase asina'l [[Frente Popular (Francia)|Frente Popular]] en 1935, que gana les [[Eleición llexislativa de Francia de 1936|eleiciones parllamentaries de mayu de 1936]] y llogra alzar al cargu de primer ministru al socialista [[Léon Blum]].
 
=== El ''Frente Popular'' ===
Llinia 309:
L'amenaza militar del [[Tercer Reich]] nun pudo ser anulada por aciu la política de [[apandamientu]] establecida pol gobiernu de [[Edouard Daladier]] dende 1938 y siguida pol primer ministru británicu [[Neville Chamberlain]]. Cuando Hitler llanzó les sos amenaces contra [[Checoslovaquia]] utilizando la [[Crisis de los Sudetes]] como sida a mediaos de 1938, Francia refugó faer efectiva la so alianza políticu-militar colos checoslovacos hasta que nun lo fixera Gran Bretaña. El réxime de Daladier aceptó dempués participar na [[Conferencia de Múnich]] de setiembre de [[1938]] que concluyó nun atayante trunfu diplomáticu pa l'Alemaña nazi al llograr que franceses y británicos negar a defender militarmente a Checoslovaquia contra un ataque alemán, so sida d'evitar asina una guerra europea a gran escala.
 
Magar Francia empezara un pequenupequeñu programa de rearmamientu en 1936 y reforzar en 1938, el [[estáu mayor|Estáu Mayor]] del exércitu francés nun taba preparáu na so mayoría pa enfrentar pa les táctiques de la [[Blitzkrieg]] alemana, subestimando el xefes militares franceses l'impactu de l'[[aviación]] y los [[tanque]]s na guerra moderna, y sobrevalorando les defenses estátiques como la [[Llinia Maginot]] según el poder de la [[artillería]] llixera contra los tanques. Sicasí, dempués qu'Alemaña invadiera Checoslovaquia el 15 de marzu de 1939, los gobiernos de Francia y Gran Bretaña alcordaron detener pola fuerza tou nuevu intentu d'espansión xermana, dando garantíes d'ayuda militar a [[Polonia]] ante un posible ataque alemán.
 
Tres la [[Invasión alemana de Polonia de 1939|invasión alemana de Polonia]], en septiembre de 1939, Francia y Gran Bretaña entraron formalmente en guerra con Alemaña, pero'l gobiernu francés abstener de llanzar operaciones béliques contra territoriu alemán, salvo la fugaz [[Ofensiva del Sarre]] que'l xeneral francés [[Maurice Gamelin]] ordenó atayar prontamente nos primeros díes de setiembre de 1939, calteniendo dempués la [[Guerra de chancia]] mientres dellos meses, ensin movimientos de tropes a lo llargo de la frontera francu-alemana.