Diferencies ente revisiones de «Leiden»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"pequenu" +"pequeñu"
m Preferencies llingüístiques
Llinia 21:
[[Archivu:Leiden - De Burcht 20060714.jpg|thumb|<small>De Burcht</small>]]
 
La ciudá anicióse al pie d'una llomba artificial, llevantada ente los años 800 y 1150, na confluencia de los llamaos Viejo y Nuevu [[Rin]] (Oude Rijn y Nieuwe Rijn) (restos del vieyu cursu del ríu Rin). Na mención más antigua, escontra l'añu 860, l'entós pueblu yera llamáu ''Leithon''. En dicha llomba edificóse un castiellu (''De Burcht'', ''<small>[[#Fortificaciones|ver la secciónseición "Fortificaciones"]]</small>''), onde moraba primeramente un vasallu del [[obispu]] de [[Utrecht]], pero alredor del 1100 el castiellu pasó a manos del conde d'Holanda.
 
Hasta 1420 la ciudá foi gobernada por vizcondes, representantes de los condes d'Holanda. L'asentamientu recibió en [[1266]] confirmación de los derechos municipales concedíos enantes, y desenvolvióse cola so floreciente industria testil hasta ser una de les ciudaes más grandes d'Holanda. En 1389, cuando la población algamaba unos 4l000 habitantes, la ciudá tuvo que ser ampliada ente'l [[Canal (vía artificial d'agua)|canal]] Rapenburg (enantes el llende Sur de la ciudá) y el Witte Singel (parte de la canal circular alredor del actual centru de la ciudá).
Llinia 31:
A finales del [[sieglu XV]], los establecimientos testiles de Leiden yeren bien importantes.
 
La [[ilesia (edificiu)|ilesia]] más grande de Leiden, la [[Pieterskerk (Leiden)|Pieterskerk]] (ilesia de [[San Pedro]]) tenía primeramente una de les [[torre (construcción)|torres]] más grandes de los [[Países Baxos]], con más de 100 metros d'altor. Por cuenta de una [[nube]], la torre viénose embaxo'l 1 de marzu de [[1512]] y enxamás se reconstruyó. Esta ilesia, la primera de Leiden, ta amestada col orixe del símbolu de la ciudá: los dos llaves cruciaes. Yá en [[1121]] construyir nesi llugar una [[capiya]] dedicada a los apóstoles Pedro y Pablo ''<small>([[#Iglesias|ver la secciónseición "Iglesias"]])</small>''.
 
La ciudá xugó un papel importante na [[guerra de los Ochenta Años]]. En [[1572]] escoyó ponese de parte de la rebelión anticastellana. El [[gobernador]] de los Países Baxos, [[Luis de Requesens]], sitiar en [[1574]]. El [[asediu de Leiden]] duró dende mayu hasta'l 3 d'ochobre de [[1574]], cuando la ciudá lliberóse gracies a la destrucción de los diques, faciendo posible l'accesu de botes con provisiones pa los habitantes de la ciudá. Tres la resistencia puesta al asediu, en [[1575]] concedióse-y la Universidá. La [[Universidá de Leiden]] ye la más antigua de les [[Provincies Xuníes de los Países Baxos|Provincies Xuníes]]. Con ello'l [[estatúder]] [[Guillermo d'Orange]] amosó'l so agradecimientu y reconocencia a los pobladores de Leiden, qu'aguantaren l'asediu per parte de los castellanos en nome del rei [[Felipe II d'España|Felipe II]]. La tradición cunta qu'a los habitantes de Leiden ufiertóse-yos la posibilidá d'escoyer ente la universidá y una exención d'impuestos. La lliberación de Leiden entá se celebra a lo grande, cada 3 d'ochobre ''<small>([[#Eventos|ver la secciónseición "Eventos"]])</small>''.
 
Dende entós la Universidá, los estudiantes y les cases d'estudiantes son un factor dominante na imaxe de la ciudá.
Llinia 112:
 
Les principales ilesies de les numberoses qu'hai de Leiden son:
:* La ''[[Pieterskerk (Leiden)|Pieterskerk]]'' (Ilesia de San Pedro), la más antigua de Leiden ([[1315]]). Contién monumentos a [[Joseph Justus Scaliger|Scaliger]], [[Boerhaave]] y otros famosos eruditos. En septiembre del [[2001]] empezaron les obres de restauración (basaes n'investigaciones empecipiaes en [[1993]] pa identificar los daños y catalogar los trabayos necesarios), una y bones un insectu llamáu [[escarabayu del reló de la muerte]] tuvo atacando la estructura del teyáu, y tamién otres partes de la ilesia precisen restauración. Nel [[2006]] les obres tán entá en cursu, y prevese trabayar na parte cimera de la ilesia hasta principios del [[2007]]. ''Ver tamién la referencia na [[#Sieglos XV y XVI|secciónseición "Sieglos XV y XVI"]]''.
:* La ''Hooglandse Kerk'' ("Ilesia de les Tierres Altes", enantes ilesia y tamién catedral de [[Pancracio (santu)|San Pancracio]]), la más grande qu'entá ta n'usu na ciudá. Foi construyida ente [[1380]] y [[1535]]. Tien la nave tresversal gótica más grande del mundu, colos sos 65,70 m. Contién un monumentu a [[Pieter Adriaanszoon van der Werff]].
* La Marekerk, ilesia de [[1649]] importante históricamente por el so estilu constructivu. [[Arent van 's Gravesande]] diseñó la ilesia en [[1639]] (otros exemplos del so trabayu en Leiden son ''De Lakenhal'', qu'alluga'l muséu municipal, y la Biblioteca Universitaria de Leiden - Bibliotheca Thysiana). La creciente ciudá precisaba otra ilesia y la Marekerk foi la primer ilesia construyida en Leiden (y nos Países Baxos) tres la [[Reforma protestante|Reforma]], afecha al cultu protestante per primer vegada na hestoria de les ilesies de los Países Baxos. Ye un exemplu de [[clasicismu]] neerlandés. Nel diseñu de Van's Gravesande d'esta construcción octogonal, el [[púlpitu]] ye la pieza central de la ilesia, colos bancos al so alredor. El púlpitu sigue'l modelu del de la ''Nieuwe Kerk'' en [[Haarlem]] (diseñáu por [[Jacob van Riolen]]). L'edificiu usar por primer vegada en [[1650]], y entá ta n'usu ''(en 2006)''.<ref>[http://www.marekerk.nl Marekerk - Hervomde Marewijkgemeente]</ref>
Llinia 303:
== Intereses y otros datos ==
 
* Mientres un tiempu Leiden ostentó'l títulu de "La ciudá más fría de la Tierra": nel Llaboratoriu Kamerlingh Onnes, polos desenvolvimientos en [[criogenia]] que tuvieron llugar ellí per parte de [[Heike Kamerlingh Onnes]] <small>(ver la secciónseición [[#Educación|Enseñanza en Leiden]])</small>.
 
== Ciudaes hermanes ==