Diferencies ente revisiones de «Philosophiæ naturalis principia mathematica»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques
m Preferencies llingüístiques
Llinia 40:
A estes lleis sígenlu una llista de corolarios onde esplica: cómo sumar fuerces, cómo ye qu'una fuerza puede dixebrase en dos componentes, el caltenimientu pel momento d'un sistema y el caltenimientu del momentu del centru de [[masa]] d'un sistema, qu'anque nun demuestra diz que lo fai nel Lema XXIII.
 
Esta secciónseición tamién termina con un escolio, nel qu'indica nun ser l'autor d'estes lleis yá que son “principios aceptaos polos matemáticos”. Da-y el creitu a [[Galiléu Galilei|Galiléu]] que trabayó con proyectiles y [[movimientu parabólicu]], y a [[Christopher Wren|Wren]], [[John Wallis|Wallis]] y [[Christiaan Huygens|Huygens]], “los meyores xeómetres del nuesu tiempu”, que trabayaron con impactos. Esplica una serie d'esperimentos p'amosar la certidume de les lleis.
 
El segmentu del Llibru primeru ta compuestu por una serie de lemas matemáticos. Nos primeres ta interesáu n'averar árees con paralelogramos y afirma que “la suma postrera d'esos paralelogramos evanescentes va coincidir en toles partes cola figura curvillinia.” En lemas siguientes trabaya con arcos y cuerdes que s'averen a tanxentes y asevera que la so última razón ye la igualdá.
 
La parte del Llibru Segundu tamién llamáu, ''El Movimientu de los Cuerpos en Medios Resistentes'', contién dos seccionesseiciones, na primera ocupar de “el movimientu de cuerpos que son aguantaos na razón de la velocidá”, de primeres hai un teorema de cuánto movimientu pierden estos cuerpos, siguida de la esplicación del movimientu d'un cuerpu en descensu con esta resistencia. Nun corolariu esplica que la velocidá algama un máximu. La secciónseición II trata “sobre'l movimientu de los cuerpos que son aguantaos como'l cuadráu de la so velocidá”, y contién teoremas similares a los anteriores. Sicasí nel escolio de la primer secciónseición señala qu'éstes son más hipótesis matemátiques que físiques.
 
Na última parte del Llibru Segundu esplica por qué ye errónea la representación con vórtices del sistema solar, una y bones los vórtices enxamás pueden movese n'elipses. Esta parte tamién ye una introducción al Llibru Terceru una y bones ende sí va esplicar de forma completa'l problema de los planetes.
Llinia 50:
De primeres del Llibru Terceru Newton escribe que los llibros anteriores son la ferramienta matemático pa poder esplicar el llibru terceru, y que si daquién va lleer esti llibru tien que tar familiarizáu colos principios precedentes. Dempués d'esplicar que se precisa la ferramienta matemático de los dos primeros llibros, denota la importancia de los esperimentos, diz “les cualidaes de los cuerpos namái son conocíes por esperimentos…nun tenemos d'abandonar la evidencia de los esperimentos”. Dempués esplica que de la observación podemos deducir propiedaes universales, una y bones toles coses que conocemos gravitan: <blockquote>“debemos de resultes d'esta riegla almitir universalmente que tolos cuerpos ensin esceición tán dotaos d'un principiu de gravitación.”</blockquote>
 
Yá que manifestó la importancia de les observaciones, escribe una parte que se llama Fenómenos, que ta llena de datos esperimentales de los planetes. Sígen-y una colección de teoremas qu'utiliza les demostraciones de los llibros anteriores y nun inclúi casi nada de matemátiques. Atópense propiedaes de la gravitación, como que la gravitación ye proporcional a les cantidaes de materia; que los pesos de los cuerpos nun dependen de la so forma, y que la gravedá ye inversamente proporcional al cuadráu de les distancies. A la fin d'esta secciónseición demuestra que los planetes mover n'elipses.
 
== Publicaciones de Newton ==