Diferencies ente revisiones de «Humor»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"pequenu" +"pequeñu"
m Preferencies llingüístiques
Llinia 63:
Nel humor irónico'l suxetu ye consciente del absurdu del mundu, pero nun ye moralizante porque tien perdida la fe y escarez de proyeutos.
 
Cuando la ironía tien una intención bien agresiva, denominar [[sarcasmu]]. Ye una incongruencia aguda ente les nueses mires d'un sucesu y lo qu'asocede. La percepciónperceición del llector d'una desconexón ente la mira común y l'aplicación de la lóxica con un sucesu inesperáu dambes vistes como un solu elementu. Realízase una conexón ente la ironía y l'humor cuando la sorpresa somórguianos na risa. Non toles ironíes son gracioses. Por casu, el ridículu ye un aspeutu importante del sarcasmu, pero non de la ironía polo xeneral. Asina, el sarcasmu ye un tipu de crítica escontra una persona o grupu de persones qu'incorpora ironía.
 
La ironía de cutiu rique un bagaxe cultural que tien de tenese en cuenta, según una forma de falar d'una determinada llingua. Dende'l puntu de vista de la [[retórica]], ye un procedimientu, una técnica, un simple recursu espresivu de calter dialécticu que da a entender lo contrario de lo que se diz. En llugar d'espresar lo que piensa, asonsaña pensar lo qu'espresa. La palabra se contrapone al pensamientu, pero, llueñe de despintalo, destacar y resalta con más fuerza. Vien ser una especie de llinguaxe en clave, pos esixe'l refugu del so significáu lliteral y que se vaya más allá del significáu superficial, de cuenta que'l so desciframientu crea nel receptor la emoción del alcuentru con un espíritu allegáu.
Llinia 205:
 
[[Gustave Doré]], «L'atélite Fidalgu Don Quixote de la Mancha», 1863.
Nesti sentíu, [[Henri Bergson]] na so obra clásica -y rire asegura que'l mayor enemigu de la risa ye la emoción, magar considera lo risible como la percepciónperceición de la rixidez, anquilosamiento o la mecanización de la vida. Lo risible, espresa por tanto, según Bergson, cierta imperfección individual o colectiva qu'esixe una corrección inmediata y esta corrección ye la risa, que zarra, amás, un deséu d'humildar al suxetu risible col enfotu de modificar la so conducta. Dellos filósofos caracterizaron lo risible –ente ellos [[Schopenhauer]] o [[Hegel]]–como la percepciónperceición d'un contraste, un contrasentíu o incongruencia. Los actos que s'escapen a les lleis, vezos y convenciones y opónense o destrúin lo previsto, seríen actos risibles. Inclusive en dellos casos consideraron la novedá como una traza esencial de lo risible. Na famosa obra de [[Miguel de Cervantes]], por casu, utiliza la llocura de [[Don Quixote]] como una xustificación pa presentar una serie de situaciones incongruentes que resulten risibles y qu'amás inclúin la sorpresa polo inesperao de diches situaciones a lo llargo de tola obra.
 
Esta concepción de lo risible como subversión o, cuantimenos, como diverxencia con respectu al sistema de valores vixentes nun determináu grupu social, esplica que la comicidad varie de país a país y tresfórmese col tiempu, yá que, al igual qu'el costumes y les normes, ta suxeta a condicionamientos culturales y de les modes. El contestu que favorez la percepciónperceición de lo risible apaez estrechamente venceyáu al xuegu, entendíu non yá como actividá contraria al trabayu prácticu, sinón como actitú opuesta a la seriedá. Esti aspeutu lúdicu de lo risible dexó rellacionar el placer risible col gocie estéticu,<ref>Rosa María Martin Casamitjana; L'humor na poesía española de vanguardia, Madrid, Gredos, 1996, pág. 30</ref> pos –sacante para quien atribúin a la risa la función de correctivu social–, tienen dambos el mesmu calter desinteresáu. Pero a la supuesta gratuidá del prestar cómicu opón Lipps<ref>Op. cit., pág. 566</ref> dos razones pa escluyilo del ámbitu de la estética: la primera, que'l gocie nun procede del oxetu sinón de la relación intelectual que s'establez col mesmu; la segunda, l'ausencia de comunicación sentimental. Sicasí, sigue, ello nun torgar que lo risible sía un posible mediu pal llogru de prestar estéticu si la negación que supón la comicidad sirve pa realizar por contraste lo positivo o sublime d'un valor negáu, nesti casu falar de humorismo.
 
== Humorismo y comicidad nes teoríes del humor ==
Llinia 231:
=== Teoría de la incongruencia ===
 
Non tolos estudiosos de lo risible dan a la risa la función de catarsis o de correctivu social. La risa puede provenir de la converxencia inusual, inconsistente o incompatible d'idees, situaciones, conductes o actitúes. Una situación na que la comprensión d'una relación visible secuencial ye esperada, y sicasí, asocede daqué inesperáu. Esti tipu de teoría foi desenvuelta principalmente por [[Schopenhauer]]: «La causa de lo risible ta siempres na subsunción o inclusión paradógica, y por tantu inesperada, d'una cosa nun conceutu que nun-y correspuende, y la risa indica que de sópitu s'alvierte la incongruencia ente dichu conceutu y la cosa pensada, esto ye, ente l'astracción y l'intuición. Cuanto mayor sía esa incompatibilidá y más inesperada na concepción de que ri, tantu más intensa va ser la risa».<ref>Arthur Schopenhauer; El mundu como voluntá y representación, Barcelona, Planeta-De Agostini, 1996, pág. 68</ref> Tamién pa Schaeffer, «la risa o'l placer acomuñáu a la risa ye la resultancia de la percepciónperceición d'una incongruencia nun contestu lúdicu, esto ye, un contestu basáu na ausencia de racionalidá».<ref>R. Schaeffer; The art of laughter, Nueva York, [[Columbia University Press]], 1981, pág. 27</ref>
 
Asina podemos concluyir que, humorismo y comicidad son dos conceutos distintos. La comicidad puede venir del deséu de rise de daqué o de daquién que consideramos inferior o d'una simple necesidá de exteriorización lúdica. El humorismo aniciar al calor d'un escepticismu políticu, esistencial o de cualesquier otru tipu. La comicidad ye un fenómenu más superficial qu'el humorismo, en cuanto la so función principal ye faer rir, prestar o, nel peor de los casos, agraviar. La comicidad fainos rir y entretiennos, l'humor fainos rir y pensar. La comicidad ye situacional: torpeza, ridiculez, absurdu, incongruencia y ta en relación coles llimitaciones de los individuos. L'humor xuega coles «insuficiencias de la condición humana». Zarra la crítica incluyendo tamién al suxetu. Nel so ensayu [[Pirandello]]<ref>Luigi Pirandello; El humorismo, Madrid, Espasa-Calpe, 1961</ref> definir asina: «Nel humorismo, la reflexón nun s'escuende, nun permanez invisible sinón que se pon ante la emoción inicial como un xuez, analizar, desapasionadamente, y descompon la so imaxe. Sicasí, d'esti analís, d'esta descomposición, emana otru sentimientu: aquel que podría denominase'l sentimientu de lo contrario».