Diferencies ente revisiones de «Cota de malla»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques
m Preferencies llingüístiques
Llinia 16:
[[Archivu:Verschiedene Kettenhemden.jpg|200px|thumb|Tres tipo de Cotes de malla]]
 
Esta malla iguar con forma de llargues camises qu'ufiertaben gran resistencia a les cortes y amás de ser más llixeru y baratu que los sos antecesores faciendo que fora más llixeru nes batalles y con una movilidá meyor que los sos antecesores, porque éstos yeren armadures dafechu de metal y les mallas faíen les mesmes funciones pero con muncho menos metal, poro, menos pesu y más barata polos menos recursos utilizaos y menos tiempu de forxa; y foi inventada posiblemente polos pueblos [[celta|celtes]] nel [[sieglu V a. C.|sieglu V e.C. ]] (anque tamién nel Corán fai referencia a esta al so primer usu al Rei David, al que lu enseñaron a fabricala los ánxeles) y utilizada polos [[Roma|romanos]], tola [[Edá Media]] y hasta el [[sieglu XVI]]. Anque ufiertaba gran resistencia a les cortes, yera vulnerable a armes de puntes delgaes como fleches, sacante les d'aníos remachaos. Esta protecciónproteición emplegóse inclusive nel [[sieglu XX]] como defensa contra los fragmentos de metal que saltaben polos impautu nel interior de los [[tanque]]s na [[Primer Guerra Mundial]].
 
L'armadura de malla llegó a la so máxima puxanza nel [[sieglu IX]] hasta la segunda metá del sieglu XIII, la cota de malla yera un camisón llargu con mangues llargues que terminaben en mitones y un faldón que llegaba hasta les rodíes, dalgunes incluyíen un almofar. Los infantes nun podíen costearse una de tal magnitú asina que dellos infantes con dalguna alquisición portaben almófares y dellos adineraos una camisa hasta media zanca y de manga 3/4, tamién dellos caballeros podíen utilizar manga 3/4.
Llinia 36:
Los gabitos que xuníen les pieces de malla nel pechu solíen ser de bronce fundíu anque tamién podíen iguase con plancha de latón o fierro. Los discos de gabita podíen faese tamién de latón y remachalos dexando un pequeñu espaciu por que pasaren los gabitos.
 
Pa consiguir la máxima protecciónproteición yera bien conveniente vistir un ''subarmalis'' acolcháu debaxo de la cota de malla. La malla protexe perbién de les cortes y golpes furadores, pero protexe abondo mal de les contusiones, a diferencia de les armadures de plaques que parten la fuerza de los golpes por tola estensión de la placa. Ye por eso qu'un acolcháu interior multiplica la efectividá de la malla.
 
Más palantre, pa la dómina de la cayida del [[Imperiu Romanu d'Occidente]], les técniques pa fabricar armadures de malla perdiéronse y ésta volvióse bien cara. Los lorigueros pasaben enforma tiempu faciendo una única pieza, polo cual los únicos que portaben una armadura completa yeren reis, príncipes y [[caballeros]]. Cuando un caballeru morría dexába-y el so armadura al so fíu, anque si nun tenía herederu dexar al so escuderu.
Llinia 46:
 
#''Cota de malla'': La '''cota de malla''' ye básicamente un camisón; haber de 2 tipos pa infante y pa caballeru. Les de caballeru yeren de manga llarga con [[mitón|mitones]] incluyíos, les d'infante de normal yeren de manga 3/4 o inclusive ensin mangues.
#''Almofar'': El [[almofar]] ye una protecciónproteición pa la cabeza, el pescuezu y una extra pa los costazos, facer de tres pieces; Gorru, cubría la cabeza. Sabana, cubría'l pescuezu y parte del gargüelu. Mantu d'obispu o gola, cubría los costazos. Amás d'esto, el almofar tenía una estensión na sabana na parte baxa pa cubrir el pescuezu.
#''Brafoneras'': Les brafoneras yeren protecciónproteición pa les piernes, dalgunes cubríen los pies, hai de dos tipos:
##''zarraes'', les brafoneras zarraes cubríen tola pierna por completu pero la movilidá yera escasa ##''ajustables'',
les ajustables como'l so nome dicir afacer a la pierna per mediu d'unes correes que se poníen tras de la pierna.
Llinia 59:
Los artesanos esperimentaos llogren faer una en 2 o 3 selmanes ente que daquién que ye primeriza realiza una en 2 o 3 meses inclusive más si escarecer de tiempu llibre.
 
El pesu d'una cota de malla medieval yera de 15 a 20 quilos y na actualidá una cota bien fecha y col [[alambre]] más resistente pesa lo mesmo. L'alambre qu'usen los artesanos modernos ye'l galvanizáu de calibre 14 o 16. Una malla de calibre 16 puede pesar hasta 9 quilos y ufierta una protecciónproteición mínima, la de calibre 14 pesa de 16 a 20 quilos y ufierta una protecciónproteición máxima. Una armadura de malla completa na antigüedá pesaba cerca de 30 quilos o más.
 
== Ver tamién ==