Diferencies ente revisiones de «Clima»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques
Llinia 4:
El '''clima''' toma los valores estadísticos sobre los elementos del [[tiempu atmosféricu]] nuna rexón mientres periodos que se consideren abondo representativos, de 30 años o más, tal como señala F. J. Monkhouse.<ref>F. J. Monkhouse. ''Diccionariu de términos xeográficos''. Barcelona: oikos-tau, s. a. - ediciones, 1978, p.94.</ref> Estos periodos convien que seyan más llargues nes zones subtropical y templar que na [[zona intertropical]], especialmente, na faxa ecuatorial, onde'l clima ye más estable y menos variable no que fai a los parámetros meteorolóxicos. Los parámetros meteorolóxicos más importantes qu'integren el conceutu de clima son [[temperatura atmosférico|temperatura]], [[presión atmosférica|presión]], [[vientu|vientos]], [[mugor atmosférico|mugor]] y [[precipitaciones]]. Estos valores llograr cola escoyeta de forma sistemática y homoxénea de la [[pronósticu del tiempu|información meteorolóxica]].
 
Los factores naturales qu'afecta al clima son la [[llatitú]], el [[Relieve terrestre|relieve]] (incluyendo l'altitú y l'orientación del mesmu), la [[continentalidad]] (o distancia al mar) y les [[corriente marina|corrientes marines]]. Según refiérase al mundu, a una zona o rexón, o a una llocalidá concreta falar de clima global, zonal, rexonal o local ([[microclima]]), respectivamenterespeutivamente.
 
El clima ye un [[sistema complexu]] polo qu'el so comportamientu ye malo de predicir, per una parte hai [[enclín]]s al llargu plazu debíes, de normal, a variaciones sistemátiques como les derivaes de los movimientos de rotación y de traslación de la Tierra y la forma como estos movimientos afecten de manera distinta a les distintes zones o rexones climátiques del nuesu planeta, les variaciones de la [[radiación]] solar o los cambeos orbitales.
Llinia 44:
=== Elementos del clima ===
[[Archivu:Cumulonimbo SE de Caracas.jpg|thumb|450px|Una nube [[cumulonimbus]] abondo desenvuelta vista escontra l'este nel sureste de [[Caraques]], [[Venezuela]]. Un bon exemplu del fluxu d'enerxía (térmica, eléctrica, físicu-química, etc.) nel senu de l'[[atmósfera]].]]
Los elementos constituyentes del clima son temperatura, presión, vientos, mugor y precipitaciones. Tener un rexistru mientres munchos años de los valores correspondientes a dichos elementos con al respective d'un llugar determináu, sírvenos pa poder definir cómo ye'l clima d'esi llugar. D'estos cinco elementos, los más importantes son la temperatura y les precipitaciones, porque en gran parte, los otros trés elementos o traces del clima tán estrechamente rellacionaos colos dos que se citaron. Ello significa que la mayor o menor temperatura da orixe a una menor o mayor presión atmosférica, respectivamenterespeutivamente, una y bones l'aire caliente tien menor densidá y pollo álzase ([[ciclón (fenómenu natural)|ciclón]] o zona de baxa presión), ente que l'aire frío tien mayor densidá y tien enclín a baxar (zona d'alta presión o [[anticiclón]]). De la mesma, estes diferencies de presión dan orixe a los vientos (de los anticiclones a los ciclones), que tresporten el mugor y les [[nube]]s y, poro, dan orixe a la repartición de les agües sobre la superficie terrestre.
 
==== Temperatura atmosférico ====
Llinia 50:
Referir al grau de calor específico del aire nun llugar y momentu determinaos. La temperatura de l'atmósfera ye función de la mayor o menor solazu o [[radiación solar]]. Esti solazu depende de dos tipos de factores:
* '''Factores planetarios''': el [[rotación de la Tierra|movimientu de rotación terrestre]] (qu'anicia'l día y la nueche, coles diferencies térmiques qu'ello trai) y el [[traslación de la Tierra|movimientu de traslación de la Tierra]] alredor del Sol, que da orixe a les estaciones (dómines de mayor o menor esposición de la radiación solar por cuenta del enclín de la exa terrestre con al respective de la [[eclíptica]] o órbita terrestre).
* '''Factores xeográficos'''. Son aquellos que dependen de les condiciones específiques del llugar con al respective de les característiques térmiques del aire en dichu llugar. Son: la '''llatitú''' (qu'esplica la mayor o menor radiación solar en función del enclín de la exa terrestre a lo llargo del añu); la '''altitú''', que da orixe a la diferenciación térmica de l'atmósfera dando orixe a lo que se conoz como [[pisos térmicos]], aspeutu fundamental nel estudiu del clima; la mayor o menor '''distancia al mar''' qu'afecta la mayor o menor oscilación o [[oscilación térmica|amplitú térmica]] del aire, respectivamenterespeutivamente; la '''orientación del relieve''' d'alcuerdu al solazu (aguaes o fasteres de [[solana]], más templaes, y d'[[Avesida (xeografía)|avesida]], más fríes, dambes consideraes a una altitú y llatitú equivalentes) y les '''corrientes marines''', qu'apurren una forma bien importante de treslladar calor de la [[zona intertropical]] a les zones templar y polar, faciendo más nidia'l clima nestes últimes zones geoastronómicas.
 
Estos cinco factores nun afecten solamente a la temperatura atmosférico, sinón tamién al restu de los elementos del clima: la presión atmosférica, los vientos, el mugor y les precipitaciones.