Diferencies ente revisiones de «Samarra»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"períodu" +"periodu"
m Preferencies llingüístiques
Llinia 49:
Una primer fundación [[Califato abasí|abasí]], atayada, tuvo llugar mientres el reináu del famosu [[Harún al-Rashid]], quien, pa conmemorar la construcción d'una canal, ordenó la creación de la ciudá octogonal d'a el-Mubarak -la moderna Husn al-Qadisiya- abandonada ensin concluyir en 796, y planiada según el ríxidu diseñu xerárquicu de la [[Bagdag#Fundaci.C3.B3n y Califato Abas.C3.AD|Bagdag]] circular de [[al-Mansur]]; el cual, en ciertu mou, constitúi'l modelu primixeniu de ciudá palatina, autónoma, que la so multiplicación y aglomeración desordenada constitúi l'urbanismu específicu de Samarra mientres la curtia vida de la ciudá. Asina, el so principal impulsor, el califa [[Al-Mutawakkil|al-Mutawakil]], promueve la edificación d'una ventena d'estes unidaes urbanopalatinas en Samarra, ensin más nexu d'unión qu'una gran avenida paralela al ríu.
 
Ye nel añu [[835]] cuando'l califa [[al-Mutasim]], fíu de Harún al-Rashid, decide fundar una nueva capital na mesma zona, abandonando la vieya capital Bagdag. Foi una respuesta política ante los conflictos creaos pola implantación de les sos tropes mercenaries, conformaes por [[Mamelucu|mamelucos]], como respuesta al pesu de les élites árabes nel gobiernu abasí. La so principal edificación ye'l xigantescu palaciu Dar-al-Amma o Jawsaq al-Jaqani -denominaciones interpretaes dacuando non como sinónimas, sinón como referencies a la parte pública y la zona privada, respectivamenterespeutivamente-, que los sos restos estender por 170 hai al norte de l'actual población.
 
Al-Mutawakil ordena, pela so parte, la fundación de dos grandes complexos: al-Mutawakiliya, la ciudá del califa, al norte de la ciudá d'a el-Mutasim, y Balkuwara, al sur, pal herederu. Obres sos son, amás, la gran mezquita congregacional - la [[Gran Mezquita de Samarra|Gran mezquita de Samarra]], construyida en 847 y destruyida en 1278 pol [[Hulagu|Jan Hulagu]]; de la cual güei namái queda la muralla perimetral y el xigantescu [[minarete]], llamáu ''Malwiyya'', en forma de [[zigurat]]. El so modelu foi rápido siguíu na mesma Samarra y en [[El Cairo]], na [[Mezquita de Ibn Tulun|Mezquita de Ibn Tulun-]]; la mezquita de Abu Dulaf, n'a el-Mutawakiliya, en tou asemeyáu a l'anterior, magar de menor tamañu; y el palaciu d'a el-Istabulat. Otros edificios importantes de la ciudá son el palaciu de Qars al-'Ashiq, probablemente de tiempos d'a el-Mutamid, na otra vera, frente al Dar al-Amma; la Qubbat al-Sulaybiyya, al sur del anterior, y, n'apariencia, un mausoléu; y el palaciu de caza al-Musarrat, a la entrada d'un gran cotu cinexéticu.