Diferencies ente revisiones de «Clima»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques
m Preferencies llingüístiques
Llinia 31:
Pal estudiu del clima hai qu'analizar los elementos del tiempu meteorolóxicu: la [[temperatura atmosférico|temperatura]], la [[mugor]], la [[presión atmosférica|presión]], los [[vientu|vientos]] y les [[precipitación (meteoroloxía)|precipitaciones]]. D'ellos, les temperatures medies mensuales y los montos pluviométricos mensuales a lo llargo d'una serie bastante llarga d'años son los datos más importantes que de normal apaecen nos gráficos climáticos.
 
Hai una serie de factores que pueden influyir sobre estos elementos: la [[llatitú]] xeográfica, la [[altitú]] del llugar, la orientación del relieve con al respectiverespeutive de la incidencia de los rayos solares ([[aguada|aguades]] o fasteres de [[solana]] y [[Avesida (xeografía)|avesida]]) o a la de los vientos predominantes ([[Sotaventu y barloventu]]), les [[corriente marina|corrientes oceániques]] y la [[continentalidad]] (que ye la mayor o menor alloñanza d'una rexón respectorespeuto del océanu o del mar).
 
== Estudiu del tiempu atmosféricu ==
Llinia 44:
=== Elementos del clima ===
[[Archivu:Cumulonimbo SE de Caracas.jpg|thumb|450px|Una nube [[cumulonimbus]] abondo desenvuelta vista escontra l'este nel sureste de [[Caraques]], [[Venezuela]]. Un bon exemplu del fluxu d'enerxía (térmica, eléctrica, físicu-química, etc.) nel senu de l'[[atmósfera]].]]
Los elementos constituyentes del clima son temperatura, presión, vientos, mugor y precipitaciones. Tener un rexistru mientres munchos años de los valores correspondientes a dichos elementos con al respectiverespeutive d'un llugar determináu, sírvenos pa poder definir cómo ye'l clima d'esi llugar. D'estos cinco elementos, los más importantes son la temperatura y les precipitaciones, porque en gran parte, los otros trés elementos o traces del clima tán estrechamente rellacionaos colos dos que se citaron. Ello significa que la mayor o menor temperatura da orixe a una menor o mayor presión atmosférica, respeutivamente, una y bones l'aire caliente tien menor densidá y pollo álzase ([[ciclón (fenómenu natural)|ciclón]] o zona de baxa presión), ente que l'aire frío tien mayor densidá y tien enclín a baxar (zona d'alta presión o [[anticiclón]]). De la mesma, estes diferencies de presión dan orixe a los vientos (de los anticiclones a los ciclones), que tresporten el mugor y les [[nube]]s y, poro, dan orixe a la repartición de les agües sobre la superficie terrestre.
 
==== Temperatura atmosférico ====
{{AP|Temperatura atmosférico}}
Referir al grau de calor específico del aire nun llugar y momentu determinaos. La temperatura de l'atmósfera ye función de la mayor o menor solazu o [[radiación solar]]. Esti solazu depende de dos tipos de factores:
* '''Factores planetarios''': el [[rotación de la Tierra|movimientu de rotación terrestre]] (qu'anicia'l día y la nueche, coles diferencies térmiques qu'ello trai) y el [[traslación de la Tierra|movimientu de traslación de la Tierra]] alredor del Sol, que da orixe a les estaciones (dómines de mayor o menor esposición de la radiación solar por cuenta del enclín de la exa terrestre con al respectiverespeutive de la [[eclíptica]] o órbita terrestre).
* '''Factores xeográficos'''. Son aquellos que dependen de les condiciones específiques del llugar con al respectiverespeutive de les característiques térmiques del aire en dichu llugar. Son: la '''llatitú''' (qu'esplica la mayor o menor radiación solar en función del enclín de la exa terrestre a lo llargo del añu); la '''altitú''', que da orixe a la diferenciación térmica de l'atmósfera dando orixe a lo que se conoz como [[pisos térmicos]], aspeutu fundamental nel estudiu del clima; la mayor o menor '''distancia al mar''' qu'afecta la mayor o menor oscilación o [[oscilación térmica|amplitú térmica]] del aire, respeutivamente; la '''orientación del relieve''' d'alcuerdu al solazu (aguaes o fasteres de [[solana]], más templaes, y d'[[Avesida (xeografía)|avesida]], más fríes, dambes consideraes a una altitú y llatitú equivalentes) y les '''corrientes marines''', qu'apurren una forma bien importante de treslladar calor de la [[zona intertropical]] a les zones templar y polar, faciendo más nidia'l clima nestes últimes zones geoastronómicas.
 
Estos cinco factores nun afecten solamente a la temperatura atmosférico, sinón tamién al restu de los elementos del clima: la presión atmosférica, los vientos, el mugor y les precipitaciones.
Llinia 102:
 
=== Orientación del relieve ===
La más importante disposición de los cordales con al respectiverespeutive de la incidencia de los rayos solares determina dos tipos d'aguaes o fasteres montascoses: de [[solana]] y d'[[avesida (xeografía)|avesida]].
 
Al norte del trópicu de Cáncer, les [[aguada|aguades]] de solana son les que s'atopen empobinaes escontra'l sur, ente que al sur del trópicu de Capricornio les aguaes de solana son, obviamente, les que tán empobinaes escontra'l norte. Na zona intertropical, les consecuencies de la orientación del relieve con al respectiverespeutive de la incidencia de los rayos solares nun resulten tan marcaes, una y bones una parte del añu'l sol alcuéntrase incidiendo de norte a sur y el restu del añu en sentíu inversu.
 
La orientación del relieve con al respectiverespeutive de la incidencia de los vientos dominantes (los vientos planetarios) tamién determina la esistencia de dos tipos d'aguaes: de [[Sotaventu y barloventu|barloventu y de sotaventu]]. Llueve muncho más nes aguaes de barloventu porque'l relieve da orixe a les [[agua orográfico|agües orográfiques]], al forzar l'ascensu de les mases d'aire húmedo.
 
=== Continentalidad ===
Llinia 129:
=== Clasificación climática de Köppen en función de la temperatura y precipitaciones ===
[[Archivu:MonthlyMeanT.gif|thumb|Les temperatures mensuales promediu de la superficie de 1961-1990. Este ye un exemplu de cómo'l clima varia cola localización y la temporada.]]
La obra principal de Köppen (o Kœppen) con al respectiverespeutive de la Climatoloxía titúlase ''Die Klimate der Erde'' (El Clima de la Tierra) publicada en 1923 (<ref>Arthur N. Strahler: ''Physical Geography''. New York: John Wiley & Sons, 1962, second edition, p. 504</ref>), y na que describe los climes del mundu en función del so réxime de temperatures y de precipitaciones. Constitúi la primer obra sistemática sobre Climatoloxía y que marcó la pauta pa introducir distintes meyores que la convirtieron na clasificación climática más conocida. Emplega un sistema de lletres mayúscules y minúscules que'l so valor ta establecíu en redol a ciertos estragales tocantes a les temperatures medies añales pa dixebrar los climes templaos (lletra A) de los templaos (lletra C) y a estos de los fríos (lletra D) y polares (lletra Y). La lletra B destinar a los climes secos con dos tipos: BS, clima semidesértico o estepario y BW, o clima desértico puramente dichu. A lo último, la lletra H emplegar pa los climes indiferenciados d'altu monte, aspeutu nel que, col diseñu d'una clasificación de pisos térmicos, esto ye, cola división de les faxes altitudinales emplegando curves de nivel d'una altitú determinada, introducióse una meyora sustancial y que vieno sustituyir a esos climes indiferenciados de monte.
 
Resumiendo la [[clasificación climática de Köppen]] puede señalase los siguientes tipos de clima:
Llinia 168:
* Bien húmedu
 
Con relación a los estragales que dixebren unos climes d'otros según les precipitaciones respectivesrespeutives, esisten diverses interpretaciones (según distintos autores), que tendríen de tar basaes, amás de los montos pluviométricos de les estaciones allugaes nun clima dáu, nes temperatures medies mensuales d'eses mesmes estaciones, tal como s'indica nel artículu sobre'l [[índiz xerotérmico de Gaussen]] yá que nun ye lo mesmo una pluviosidá de 40&nbsp;[[milímetru|mm]] pa un mes determináu nuna estación meteorológíca d'un clima templáu que si se trata d'un clima fríu. Ello ye que una escasa precipitación nun mes d'apenes un llitru d'agua por m² (esto ye, 1&nbsp;mm) nun tendría nengún efeutu cuando se trata d'un clima templáu, una y bones esi valor de la precipitación quedaría anuláu rápido pola evaporación: pero si falamos d'un clima de tundra mientres l'iviernu, nel que les temperatures medies fueren inferiores a los 0&nbsp;°C, esi llitru d'agua permanecería nel suelu en forma líquida o sólida, pola casi ausencia d'evaporación que se presenta con eses temperatures.
 
Nel casu d'España, por casu, la pluviosidá mengua de noroeste a sureste, dende unos 1500&nbsp;mm añales nuna gran parte de [[Galicia]] hasta los 300&nbsp;mm o menos nes costes d'Almería, con una aridez estrema nos valles internos de la provincia pol efeutu de sotaventu de les alliniaciones montascoses, como asocede, por casu, nel valle de [[Tabernas]]. Y el exemplu de les fasteres occidentales de la [[Parque natural de la Sierra de Grazalema|Sierra de Grazalema]], en [[Provincia de Cádiz|Cádiz]], con una pluviosidá entá mayor que la de [[Galicia]] sirviríen pa esclariar un pocu la idea yá indicada de la influencia de la temperatura con al respectiverespeutive de la efectividá de les agües. Si nun se toma en cuenta la Sierra de Grazalema en llugar de Galicia pa definir la gradación progresiva de los climes según el so mayor o menor aridez ye porque esta Sierra, que foi declarada en 1977 [[Reserva de la biosfera]] pola UNESCO, representa un casu especial y bien alcontráu, ya inversu al de Tabernas, nel sentíu de que se trata d'una área espuesta a los vientos del oeste, esto ye, a barloventu, lo qu'incide nel escurrimientu d'agües orográfiques. Sicasí, nel valle de Tabernas, con un clima desértico y allugáu nel estremu oriental d'[[Andalucía]], n'[[Provincia d'Almería|Almería]], tratar d'una zona a sotaventu de los [[vientos del oeste]], polo que'l mugor ye bien escasa.
 
=== Clasificación xenética ===