Diferencies ente revisiones de «Autor»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"lexislación" -"-llexislación"
m Iguo testu: -"otorgar" +"dar"
Llinia 56:
 
=== Romanticismu ===
El [[Romanticismu]] foi un movimientu cultural que s'opunxo a los cánones estéticos de la [[Ilustración]], asocedió un cambéu de paradigmes que s'enfocó nes cualidaes suxetives del home como los sentimientos y l'imaxinación; y otorgódio-yos a éstes un estatutu de mayor importancia. Por aciu la imaxinación, el poeta aportaba a verdaes cimeres y divines y, al empar, tenía'l poder de crear mundos que dialogaben y tresformaben con y al mundu esterior.<ref>De Teresa, Adriana, ''Op.cit''., p. 114.</ref>
 
Simultáneamente a la autonomización del campu intelectual, el autores buscaron la lliberación de les llimitaciones que'l gustu del públicu podía causa-yos nel procesu creativu. Esto ye, l'oxetu de la lliteratura, del circuitu lliterariu tien d'especializase. Dalgunos, inclusive, despreciaben el gustu popular. Esta rotura intensificar nel [[Romanticismu]] y el so empericotió a finales del sieglu XIX y principios del XXI, col surdimientu de les [[vanguardismo|vanguardies]] y del ideal del arte pol arte. De tala forma que los escritores fueron asumíos como ceadores independientes y xenios autónomos.
Llinia 66:
== Dómina contemporanea: l'autor y la crítica ==
{{referencies|t=20140611131229}}
La [[crítica lliteraria]] y [[crítica d'arte]] modernes cuestionaron el conceutu d'autor al considerar que cualquier obra créase colectivamente, tantu per parte de quien la anicia per primer vegada como per parte de quien la interpreten, según tol contestu que lu hai fechu posible. Históricamente, la idea d'autor camudó tocantes a el so algame. Na tradición oral de la l'[[Hestoria Antigua|Antigüedá]], les hestories considerábense parte de la tradición o bien inspiraes por dioses, y el autores materiales namái tresmitíen una versión. Mientres sieglos, el autores quedaron nel anonimatu y namái a partir de la [[Edá Moderna]] y especialmente nel [[Romanticismu]], reivindicóse'l so papel como personalidá mesma capaz de niciar una obra único y orixinal.
 
En términos xurídicos, un autor ye toa persona que crea una [[wikt:ye:obra|obra]] susceptible de ser protexida con [[derechos d'autor]]. Xeneralmente, el términu non yá refierse a'l ceadores de [[novela]]s, [[teatru|obres dramátiques]] y [[tratáu]]s, sinón tamién a quien desenvuelven [[software|programes de computación]], disponen datos en [[guía telefónica|guíes telefóniques]], ellaboren [[coreografía]]s de [[danza]], y tamién s'inclúi a los [[fotógrafu]]s, [[escultor]]es, [[Pintura artística|pintores]], [[cantautor]]es, [[lletrista]]s de cantares (estremándolo del ceador de la [[música]], al que-y lo llama [[compositor]]), según a los que graben soníos y [[traducción|traducen]] llibros d'un idioma a otru, etc.