Diferencies ente revisiones de «Constitución»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"otorgar" +"dar"
m Iguo testu: -"otorgar" +"dar"
Llinia 40:
Les Constituciones estrémense tamién en función del so orixe políticu: pueden ser creaes por contratu ente delles partes, por imposición d'un grupu a otru, por decisión soberana, etc.
 
==== Constituciones otorgaesdaes ====
 
Les Constituciones otorgaesdaes dizse que correspuenden tradicionalmente a un Estáu monárquicu, onde'l mesmu soberanu ye quien precisamente da; esto ye, son aquelles nes cualos el monarca, nel so calter de titular de la soberanía, otorgar al pueblu. Nesti casu, partir de les siguientes premises:
 
* Dende la perspeutiva del monarca, ye él quien la da, por ser el depositariu de la soberanía.
Llinia 57:
Les constituciones apautaes o contractuales impliquen
 
# una mayor evolución política que naquelles que son impuestes o otorgaesdaes
# nes apautaes hai una fuerte influencia de la teoría del pactu social
# naquelles que son apautaes, esti pactu o consensu puede dase ente diversos axentes políticos o toos aquellos grupos de poder real que tean reconocíos pol Estáu.
Llinia 129:
del Estáu de Virginia]],<ref>Lieberman, fonte citada en [[:en:Constitution of Virginia]]. Ente los sos principales redactores tuvieron [[George Mason]] y [[James Madison]]. [[Thomas Jefferson]], que yera representante de Virginia ante'l Congresu Continental axuntáu en Filadelfia, nun intervieno nesi testu, pero sí na ''[[Declaración d'Independencia de los Estaos Xuníos]]'' que se redactó ellí (4 de xunetu de 1776).</ref> 1776), estableciendo les llendes de los poderes gubernamentales, y que nes sos primeres enmiendes (''[[Carta de Derechos de los Estaos Xuníos|Bill of Rights]]'' de 15 d'avientu de 1791) protexe los [[derechos]] y llibertaes fundamentales.
 
La ''[[Declaración de los Derechos del Home y del Ciudadanu]]'' aprobada pola [[Asamblea Nacional Constituyente]] francesa (26 d'agostu de 1789), documentu precursor de los [[derechos humanos]], menta explícitamente nel so artículu XVI'l conceutu de constitución: «Una sociedá na que la garantía de los derechos nun ta asegurada, nin la separación de poderes determinada, nun tien Constitución». El sieglu XIX supunxo un desenvolvimientu constante d'esta idea de constitución, de [[división de poderes]] y d'establecimientu del derechu modernu como güei conocer. Asina, col [[lliberalismu]], les constituciones concrétense y desenvuelven (''[[Constitución del 3 de mayu|Ustawa Rządowa]]'' o constitución polaca del 3 de mayu de 1791, ''[[Constitución francesa de 1791|Constitución francesa]]'' del 3 de setiembre de 1791, ''[[Constitución española de 1812|Constitución Política de la Monarquía Española]]'' del 19 de marzu de 1812, etc.); diseñando sistemes políticos bien diversos (''[[Constitución francesa de 1793|Acta constitucional del pueblu francés]]'' o "Constitución del añu I" -1793, una constitución republicano y democrático, que reconocía'l derechu al trabayu y a la insurrección, y que nun llegó a entrar a valir-,<ref>Pilar Chávarri, [https://books.google.es/books?id=y_gz2A_mXvgC&pg=PT97&dq= ''Sistemes Políticos Contemporaneos''], pg. 97.</ref> ''[[Carta de 1814|Carta constitucional]]'' francesa de 1814 -una "[[carta otorgadadada]]" que nun reconocía la soberanía nacional-).
 
<center><gallery>File:Constitution Pg1of4 AC icon cut.png|''We, the people'' ("nós, el pueblu") son les pallabres coles qu'empieza la Constitución de los Estaos Xuníos, 1787.
File:Declaration des droits de lhomme et du citoyen.jpg|''Declaration deas droits de lhomme et du citoyen'' francesa de 1789.
File:Const. Cádiz.JPG|La primer constitución española, "de Cádiz" o "de 1812", llamada "la Pepa" por promulgase'l 19 de marzu.
File:Charte constitutionnelle du 4 juin 1814. Page 1 - Archives Nationales - AE-I-29.jpg|''Charte constitutionnelle'' de 1814, la carta otorgadadada por Luis XVIII mientres la restauración borbónica en Francia.</gallery></center>
 
Más allá de los [[derechos civiles y políticos]], la introducción de la llamada "[[Tres generación de derechos humanos|segunda xeneración de derechos]]" (los [[derechos sociales]]) empieza nes constituciones surdíes nel primer terciu del sieglu XX (''[[Constitución Política de los Estaos Xuníos Mexicanos (1917)|Constitución Política de los Estaos Xuníos Mexicanos]]'' de 31 de xineru de 1917, ''[[Constitución soviética de 1918|Constitución soviética]]'' de 10 de xunetu de 1918 -precedida por una ''[[Declaración de derechos del pueblu trabayador y esplotao]]''-,<ref>Redactada por [[Lenin]], foi aprobada pola sesión del [[Comité Central del Partíu Comunista de la Xunión Soviética|Comité Executivu Central del Partíu Comunista]] del 3 de xineru de 1918, refugada pola mayoría de la [[Asamblea Constituyente Rusa]] y ratificada el 12 de xineru de 1918 pol III [[Congresu de los Sóviets]] de toa Rusia ([https://www.marxists.org/espanol/lenin/obres/1918/xineru/03.htm marxists.org]). La formación de la [[Xunión Soviética]] dio orixe a una nueva constitución en 1924, y yá en dómina de [[Stalin]] promulgóse la de 1936 ([[Constitución de la Xunión Soviética]]).</ref> [[Constitución de Weimar]] de 11 de payares de 1919, [[Constitución española de 1931]]). Simultáneamente promulgáronse les constituciones o pseudo-constituciones fascistes (''[[Carta del Lavoro]]'' italiana de 1927, [[Llei Habilitante de 1933|''Llei Habilitante'']] alemana de 1933, [[Lleis Fundamentales del Reinu|''Lleis Fundamentales'']] españoles de 1938-1967), caracterizaes por nun imponer llendes al poder del gobernante.<ref>Donald Carper, [https://books.google.es/books?id=ca8IAAAAQBAJ&pg=PA42&dq= ''Understanding the Law''], pgs. 42-43.</ref>