Diferencies ente revisiones de «Chueta»

Contenido eliminado Contenido añadido
m correiciones
m correiciones
Llinia 36:
== Apellíos ==
 
Los [[apellíu|apellíos]]s consideraos chuetas son: Aguiló, Bonnín, Cortès, Fuster, Miró, Morata, Picó, Pinya/Piña, Pomar, Segura, Tarongí, Valentí, Valleriola, Valls, Vilaire. Pero la tema ye complexu, en llistaos anteriores dacuando nun consten Valleriola (casi escastáu) o Valentí (originariamente el llamatu d'una familia Fortesa); tampoco figura en nenguna llista Enrich (primeramente llamatu d'una familia Cortès); ente les llistes de los últimos penitenciados pola Inquisición figuren Galiana, Moià y Sureda anguaño non consideraos chuetas; pela contra, Picó y Segura nun apaecen ente los penitenciados nel sieglu XVII y sí se-yos considera. Tamién hai que tener en cuenta que dellos Fuster (nobles), Martí (de [[Pollensa]]), Miró (de [[Sóller]]), Pomar (de [[Manacor]] y [[Artà]]) nun lo son, como tampoco los Cortès y Segura inmigraos abondosamente a Mallorca mientres el sieglu XX.</ref> los cualos deriven d'una comunidá conversa muncho más amplia, yá que los rexistros de les conversiones, a caballu ente los sieglos [[sieglu XIV|XIV]] y [[sieglu XV|XV]],<ref> Quadrado. ''La judería…'', n'estensu.</ref> según los de la [[Inquisición]], de finales del [[sieglu XV|XV]] y principios del [[sieglu XVI|XVI]],<ref> Anónimu, Reconciliaos y Relaxaos…, n'estensu.</ref> documentan más de 330 apellíos ente los conversos y los condergaos por judaizar en Mallorca. Un detalle que llamó l'atención de diversos estudiosos que trataron la tema, ye que dellos mallorquinos lleven apellíos de procedencia claramente xudía, que nun son consideraos descendientes d'hebreos, nin chuetas<ref> Forteza, ''Els descendents…'' p. 14.</ref> (por casu: Abraham, Amar, Bofill, Bonet, Daviu, Duren, Homar, Jordà, Maimó, Salom, Vidal y otros).
 
La procedencia conversa nun ye condición abonda pa ser chueta; ye necesariu qu'esti orixe haya quedáu fitu na memoria colectiva de los mallorquinos por aciu la identificación de les families y llinaxes asina consideraos. Poro, anque los chuetas son descendientes de conversos, namái una parte de los descendientes de conversos son chuetas.<ref>Nesti sentíu se documentan descendientes ''secretos'' de conversos mallorquinos (de tresmisión puramente familiar) arguyosos del so orixe pero contrarios escontra los chuetas, Moore, ''Los de la cai…'' pp. 187 y 192.</ref>
Llinia 176:
Finalmente'l rei inclinóse tímidamente en favor de los chuetas y el 29 de payares de [[1782]] roblóse la Real Cédula que decretaba la llibertá de movimientos y residencia, la eliminación de cualquier elementu arquitectónicu distintivu del barriu del ''Segell'', y la prohibición d'insultos, maltratos y l'usu d'espresiones denigrantes. Tamién, pero de manera reservada, el [[monarca]] amosábase favorable a concede-yos plena llibertá profesional y participación na marina y l'exércitu, pero ordenó qu'estes disposiciones nun se fixeren efectives hasta que, pasáu un tiempu, aselárense los ánimos.
 
Apenes mediu añu dempués, los diputaos volvieron aportunar solicitando accesu a cualquier ocupación, informando de que los insultos y la discriminación nun cesaren y protestando de la exhibición de los sambenitos nel claustru de Santu Domingo. El rei designó una xunta pa estudiar el problema, que propunxo: la retirada de los [[Sambenito|sambenito]], la prohibición de ''La Fe Triunfante'', la dispersión nel conxuntu de la ciudá, si fuera necesariu a encomalo, de los chuetas, la eliminación de cualquier mecanismu formal d'ayuda mutua ente ellos, l'accesu ensin restricciones a tolos graos eclesiásticos, universitarios y militares, l'abolición de los [[gremiu|gremios]]s y la supresión de los estatutos de llimpieza de sangre, y si eso nun fuera posible llindalos a cien año (estos dos últimes disposiciones proponen que sían aplicaes a tol reinu).
 
De nuevu abrióse un periodu de consultes y un nuevu procesu, que xeneró n'ochobre de [[1785]] una segunda Real Cédula. Esta nin s'averaba a la propuesta de la xunta, y llindóse a declaralos aptos pal exércitu y la función pública. Finalmente en [[1788]] una última disposición establez la plena igualdá nel exerciciu de cualquier oficiu, pero ensin nenguna referencia a graos universitarios nin eclesiásticos. Tamién esi mesmu añu dende la Corte y l'Inquisición Xeneral fixéronse xestiones pa retirar los sambenitos del claustru, pero ensin ésitu.