Diferencies ente revisiones de «Mandinga»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques
m correiciones
Llinia 15:
 
== Historia ==
El pueblu manden tien nel so haber la fundación del mayor de los antiguos [[imperiu|imperios]]s del oeste africanu. Dende los puntos de vista [[etnia|étnicu]] y cultural, los mandingas rellacionar de cerca colos [[fulani]] y [[wólof]] de la mariña atlántica y los [[songhai]] del [[Sahara]]. Delles fontes dicen que'l pueblu manden defínese más pola cultura y la llingua que pola pertenencia étnica, cuidao que son munchos y diversos los grupos étnicos qu'adoptaron la llingua, los nomes y les tradiciones manden.
===Preimperio de Malí===
El reinu mandinka de Malí o de manden esistía yá dellos sieglos antes de la unificación de Sundiata, como pequeñu Estáu al sur del imperiu [[Soninké]] de Wagadu, meyor conocíu como [[Imperiu de Ghana]]. Ésta ye una zona de [[monte]]s, [[sabana]] y [[monte]]s qu'apurren la proteición y los recursos ideales pa una población de cazadores. Los que nun vivíen nos montes formaron pequeñes ciudaes-estaos, tales como Toron, Ka-Ba y [[Niani]]. La lleenda cunta que la dinastía Keita, de la cual baxen los emperadores de Malí, tuvo'l so orixe en Bilal, un criáu fiel del [[Mahoma|profeta Muhammad]], orixinariu de Keita.<ref name=sundiata>Niane, D.T: "Sunyata: o la epopeya mandinga". Casa África / Ediciones Bellaterra, 2011</ref>
Llinia 45:
 
=== Música tradicional ===
La más conocida tocar col [[kora (preséu)|kora]], un [[Preséu musical|preséu]] con 21 o más cuerdes, realizada poles families de los [[músicu|músicos]]s, los djelis (en francés griots). El kora ye una especie de [[arpa]], con una ponte con mozquetes similar al d'un [[laúd]] o una [[guitarra]]. Ye posible que sía l'aparatu de cuerda más complexu d'África. Tocantes a los djelis, son [[bardu (oficiu)|bardos]] profesionales, encargaos de caltener les sos grandes tradiciones y hestories épiques orales, actuando tamién como conseyeros de los líderes de Manden. Ente los más celebraos na actualidá tán [[Salif Keïta]], [[Kandia Kouyaté]] y [[Jaliba Kouyaté]].
 
== Mandingas fora d'África ==
[[Martin R. Delany]], un abolicionista radical del [[sieglu XIX]], yera d'ascendencia mandinga, yá que mientres el periodu de la colonización d'[[América]] munchos d'ellos fueron unviaos al nuevu continente como [[esclavu|esclavos]]s.
 
[[Alex Haley]] escribió la novela ''Raigaños'', darréu llevada a la TV, en forma de miniserie, sobre'l so antepasáu, [[Kunta Kinte]], y la descendencia d'este n'América.