Diferencies ente revisiones de «Discapacidá»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"ONU" +"ONX"
m Iguo testu: -"ONU" +"ONX"
Llinia 3:
La '''discapacidá''' ye aquella condición so la cual ciertes persones presenten dalgún defectu físicu, mental, intelectual o sensorial qu'al llargu plazu afecten la forma d'interactuar y participar dafechu na sociedá. <ref>[http://www.conadis.salud.gob.mx/descargues/pdf/Convencionsobrelosderechosdelaspersonascondiscapacidad.pdf "Convención Internacional Sobre los Derechos de les Persones con Discapacidad - Artículo 1. Propósitu. Pág. 4"], 30 de marzu de 2007).</ref>
 
La [[Convención Internacional sobre los Derechos de les Persones con Discapacidá]],<ref>[http://www.fundaciononce.es/YE/AmbitosActuacion/AvancesLegislativos/ConvencionONU/Paginas/Empecipio.aspx «Convención ONUONX»] [[Fundación ONCE]]. Consultáu'l 2 d'avientu de 2012.</ref> aprobada pola [[ONX]] en 2006, define de manera xenérica a quien tien una o más discapacidaes como '''persona con discapacidá'''. En ciertos ámbitos, términos como "discapacitaos", "[[Ceguera|ciegos]]", "[[Sordera|sordos]]", etc, entá siendo correchamente emplegaos, pueden ser consideraos despreciatibles o peyorativos, yá que pa delles persones dichos términos «etiqueten» a quien carez la discapacidá, lo cual interpreten como una forma de [[discriminación]]. Nesos casos, pa evitar conflictos de tipu [[Semántica|semánticu]], ye preferible usar les formes «persones con discapacidá», «persones sordes», «persones con movilidá amenorgada» y otros pol estilu, pero siempres anteponiendo «persones» como un prefixu, con cuenta de faer énfasis nes sos [[derechos humanos]] y el so derechu a ser trataos con igualdá.
 
== Evolución de la perceición de la discapacidá ==
Llinia 108:
La Llei 26/2011, de 1 d'agostu, afai la normativa española a la [[Convención Internacional sobre los Derechos de les Persones con Discapacidá]].La discapacidá ye aquella condición so la cual ciertes persones presenten dalgún defectu físicu, mental, intelectual o sensoriales qu'al llargu plazu afecten la forma d'interactuar y participar dafechu na sociedá. 1
 
La Convención Internacional sobre los Derechos de les Persones con Discapacidá,2 aprobada pola ONUONX en 2006, define de manera xenérica a quien tien una o más discapacidaes como persona con discapacidá. En ciertos ámbitos, términos como "discapacitaos", "ciegos", "sordos", etcétera, entá siendo correchamente emplegaos, pueden ser consideraos despreciatibles o peyorativos, yá que pa delles persones dichos términos "etiqueten" a quien carez la discapacidá, lo cual interpreten como una forma de discriminación. Nesos casos, pa evitar conflictos de tipu semánticu, ye preferible usar les formes persones con discapacidá, persones sordes, persones con movilidá amenorgada y otros pol estilu, pero siempres anteponiendo "persones" como un prefixu, con cuenta de faer énfasis nos sos derechos humanos y el so derechu a ser trataos como igual.
 
Acasu como un eufemismu, propúnxose un términu en ciertos espacios pa referise a les persones con discapacidá, el de muyeres y varones con diversidá funcional ("persones con capacidaes distintes" en Méxicu), con cuenta d'esaniciar la negatividad na definición del colectivu de persones con discapacidá y reforzar la so esencia de diversidá.3 Sicasí, ye un fechu que tenemos de destacar: una persona con discapacidá non necesariamente tien capacidaes distintes o superiores a les d'una persona que nun tener la condición; si acasu, desenvolvió habilidaes que-y dexen compensar la perda o amenorgamientu de dalguna función, pero que nun son privatives sos, yá que cualquier persona ensin discapacidaes tamién podría faelo.
Llinia 174:
El [[13 d'avientu]] de [[2006]], les [[Naciones Xuníes]] alcordaron formalmente la [[Convención sobre los Derechos de les Persones con Discapacidá]],
 
{{cita|Dende los sos empiezos, les Naciones Xuníes trataron d'ameyorar la situación de les persones con discapacidá y faer más fáciles les sos vides. L'interés de les Naciones Xuníes pol bienestar y los derechos de les persones con discapacidá tien los sos oríxenes nos sos principios fundacionales, que tán basaos nos derechos humanos, les llibertaes fundamentales y l'igualdá de tolos seres humanos.|''Participación ya igualdá plenes''<ref>[http://www.un.org/spanish/esa/social/disabled/] La ONUONX y les persones con discapacidá</ref>}}
 
Este ye'l primer tratáu del sistema de derechos humanos del sieglu XXI, destináu a protexer y reforzar los derechos y l'igualdá d'oportunidaes de les cerca 650 millones de persones con discapacidá que s'envalora hai a nivel mundial. Nel establezse que tolos seres humanos tenemos derechos que tienen de ser respetaos, dalgunos de los derechos qu'enuncia son:
Llinia 198:
Los países firmantes de la convención tendrán d'adoptar nueves lleis nacionales, y quitar vieyes lleis, de cuenta que les persones con discapacidá, por casu, tengan los mesmos derechos a la educación, al empléu, y a la vida cultural.
 
En [[1976]], la [[Organización de les Naciones Xuníes|ONUONX]] llanza'l so Añu Internacional pa les Persones con Discapacidá pa [[1981]], renombráu más palantre ''Añu Internacional de les Persones con Discapacidá''. En 1979 Frank Bowe foi'l representante de les persones con discapacidá.
 
La década de les Persones con Discapacidá de la ONUONX, ente 1983 y 1993, ufiertó un ''Programa Mundial d'Acción Referíu a Persones con Discapacidá''; güei munchos países nomaron a representantes que son persones con discapacidá. <!-- La década foi cerrada nuna dirección enantes de l'Asamblea Xeneral por [[Roberto Davila]]. Bowe y Davila son dambos [[Sordera|sordos]]. --> Amás en [[1984]] la [[Unesco]] aceptó la [[llingua de señes]] pa la educación de neños y mozos sordos.
 
El [[Día Internacional de les Persones con Discapacidá]] celébrase'l [[3 d'avientu]] de cada añu.