Diferencies ente revisiones de «Historia de Somalia»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"períodu" +"periodu"
m Iguo testu: -"ONU" +"ONX"
Llinia 19:
[[Mohamed Ibrahim Egal]], estableció un gobiernu nel norte, llamáu [[Somalilandia]], que nun foi reconocíu pol restu de los países. El mesmu añu bifórcase tamién [[Jubaland]] darréu sumida. En [[1998]] se autoproclamó otru estáu en [[Puntland]]. Dende entós el país escareció d'un gobiernu central, siendo característicu'l dominiu de ciertos grupos feudales en dellos territorios.
 
En [[1992]] [[Estaos Xuníos]] unvió tropes p'asistir cola repartición d'alimentos, pa socorrer a una población que pasaba por una fame y pa protexer en casu de peligru los [[Petroleru|barcos petroleros]] y de mercancíes con destín a Estaos Xuníos y con pasu obligáu peles agües xurisdiccionales somalines. Pero'l CUS oponer a esta intervención, y provocó la interrupción de l'ayuda estranxera. La [[Organización de les Naciones Xuníes|ONUONX]] intervieno pa la formación d'un gobiernu, ensin tener ésitu. Per otru llau, Somalilandia presenta una mayor estabilidá, pero sigue ensin ser reconocida pelos demás países.
 
== Edá Antigua ==
Llinia 45:
 
 
En [[1992]] [[Estaos Xuníos]] unvió tropes p'asistir cola repartición d'alimentos, ayudando a socorrer a una población que pasaba por una hambruna. Pero'l CUS oponer a esta intervención y provocó la salida de l'ayuda estranxera. La [[Organización de les Naciones Xuníes]] (ONUONX) intervieno pa la formación d'un gobiernu, ensin tener ésitu. Per otru llau, [[Somalilandia]] presentaba una mayor estabilidá qu'otros recién estaos autoproclamados nel territoriu de l'antigua Somalia, como [[Puntlandia]], constituyíu en [[1998]], pero siguió ensin ser reconocida pelos demás países. Puntlandia, pela so parte, nun s'instauró como estáu independiente, sinón como parte de Somalia, so la forma de "estáu autónomu", cola autoimpuesta obligación de restaurar y caltener la unidá de Somalia sobre la base d'un sistema federal.
 
N'abril de 2000 formóse'l llamáu Gobiernu Nacional de Transición de Somalia a partir de la ''Somalia National Peace Conference'' (SNPC) axuntada en [[Arta]], [[Xibuti]]. En xunetu de [[2000]] los delegaos de la conferencia de reconciliación, aprobaron una Llei nacional qu'actuaría como constitución de Somalia por un periodu transicional de trés años. Esta constitución garantizaba a los somalinos la [[llibertá d'espresión]] y [[Derechu d'asociación|asociación]], los [[derechos humanos]], y realizaba una [[separación de poderes]], garantizando la so independencia. Mientres esti periodu de transición, la República Somalina adoptó un [[federalismu|sistema federal]] de gobiernu, con 18 alministraciones rexonales. L'Asamblea de Transición Nacional exercía'l [[poder llexislativu]]. Taba formada por 245 miembros: 44 escaños per caúnu de los cuatro cles principales (Dir, Hawiye, Darod y Oigil) y 24 de l'alianza de les cles menores, según 20 pa somalines de gran influencia y 25 pa muyeres. Foi inaugurada n'agostu de 2000 y escoyó al primer presidente del [[Gobiernu Transicional de Somalia]], [[Abdiqasim Salad Hassan]], quien ente otres coses, intervieno militarmente en [[Jubalandia]] en [[2004]].
Llinia 61:
Darréu, a lo llargo de [[2007]], tantu [[Jubalandia]], como la mayor parte de los territorios controlaos pola [[Unión de Cortes Islámiques]], según [[Galmudug]], pasaron progresivamente a manos del [[Gobiernu Transicional de Somalia]], quedando l'estáu autoproclamado de [[Somalilandia]], y en menor midida l'estáu "autónomu" de [[Puntland]], como principales estorbises pa la reunificación total de l'antigua Somalia, al pie de les acciones armaes de los restos de la [[Unión de Cortes Islámiques|UCI]]. Esi mesmu añu, una parte de la UCI convertir na [[Alianza pa la Reliberación de Somalia]] (ARS).
 
La L'[[Alianza pa la Reliberación de Somalia|ARS]] y el [[Gobiernu Transicional de Somalia]] apautaron n'ochobre de [[2008]] ampliar el Parllamentu y constituyir un gobiernu d'unidá, lo que llevó en xineru de [[2009]] a la eleición del tercer presidente del [[Gobiernu Transicional de Somalia]], [[Sharif Sheid Ahmed]], quien fuera enantes miembru de la [[Unión de Cortes Islámiques]], nun intentu de crear un gobiernu nacional que pacificara finalmente a toles facciones.
 
Dende xunetu de 2011, traviesa una de les peores [[Crisis alimentaria nel Cuernu d'África de 2011|crisis alimentarias]] de la so hestoria, por cuenta d'una seca, catalogada pelos medios de comunicación como la más intensa en 20 años y qu'afectó delles zones de [[Kenia]] y [[Etiopía]]. Más de 3 millones de persones atópase en riesgu de morrer por desnutrición y delles zones nun yeren accesibles pa los organismos d'ayuda pola presencia de grupos insurxentes islamistes.<ref>[http://es.noticias.yahoo.com/m%C3%A1s-dos-millones-somal%C3%ADes-fuera-del algame-la-105509289.html], Reuters, 23 de xunetu de 2011</ref>