Diferencies ente revisiones de «Reinos xermánicos»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques
m Preferencies llingüístiques
Llinia 1:
[[Archivu:Battle between Clovis and the Visigoths.jpg|thumb|[[Batalla de Vouillé]] ([[507]]), ente francos y visigodos, representada nun manuscritu del sieglu XIV.]]
Los '''reinos xermánicos''', '''reinos romanu-xermánicos''' o '''monarquíes xermániques''' fueron los [[estáu|estaos]] qu'establecieron a partir del [[sieglu V]] nel antiguu territoriu del [[Imperiu romanu d'Occidente]] los [[pueblos xermánicos]] procedentes de la Europa del Norte y del Este. Atopar nun estáu de desenvolvimientu económicu, social y cultural inferior al del Imperiu romanu, que percibíen admirativamente. Les sos instituciones polítiques peculiares, en concretu l'asamblea de guerreros llibres (''[[thing]]'') y la figura del [[Monarca|rei]] (en [[protogermánico]] ''kuningaz'', que da en [[anglu-saxón]] ''cyning'', n'[[idioma inglés|inglés]] ''king'', en n'[[idioma alemán|alemán]] ''König'' y nes [[llingües nórdiques]] ''kung'' o ''konge''), recibieron la influencia de les tradiciones institucionales del Imperiu y la [[civilización grecorromana]], y fuéronse afaciendo a les circunstancies del so asentamientu nos nuevos territorios, sobremanera a l'alternativa ente imponese como minoría dirixente sobre una mayoría de población local o fundise con ella.
 
Los nuevos reinos xermánicos conformaron la personalidá d'Europa Occidental mientres la [[Edá Media]], evolucionaron en [[monarquíes feudales]] y [[monarquíes autoritaries]], y col tiempu, dieron orixe a los [[estado-nación]] que se fueron construyendo en redol a elles. Socialmente, en dalgunos d'estos reinos ([[España]] o [[Francia]]), l'orixe xermánicu ([[godu]] o [[pueblu francu|francu]]) pasó a ser una traza de [[honor]] o arguyu de [[casta]] ostentáu pola [[nobleza]] como distinción sobre'l conxuntu de la población.
Llinia 20:
Los godos teníen una fuerte organización dinástica que-yos dexó adquirir una capacidá de choque y una penetración mayor que les demás tribus xermániques de la dómina, invadieron [[Dacia]] y asitiáronse nella a pesar de ser ganaos nel [[214]] pol Emperador [[Caracalla]].
 
El contactucontautu col Imperiu romanu prontamente introdució cierta civilización nes tribus gótiques, sobremanera nes orientales (ostrogodos), munchos de que los sos miembros decidieron integrase nes lexones imperiales como voluntarios.
 
Sicasí, la presión contraria nes llendes del imperiu fíxose cada vez más fuerte por obra de los visigodos, siendo una de les sos causes l'esplosivu aumentu poblacional de los bárbaros y el simultáneu ocaso de la capacidá militar del imperiu. Escontra l'añu [[247]], los visigodos completaron la ocupación y conquista de Dacia, venciendo y asesinando al emperador [[Decio]] na [[batalla de Attrio]]. Coles mesmes empezaron cola invasión de los [[Balcanes]] escontra [[Bizancio]], per una parte, y la d'[[Italia]] y [[Panonia]], por otra.
Llinia 127:
== Les instituciones ==
[[Archivu:Bréviaire d'Alaric (Clermont).jpg|thumb|[[Breviariu de Alarico]], nun manuscritu del sieglu X.]]
La monarquía xermánica yera n'orixe una institución puramente temporal, venceyada estrechamente al prestíu personal del rei, que nun pasaba de ser un ''[[primus inter pares]]'' (primero ente iguales), que l'asamblea de guerreros llibres elexía ([[monarquía electiva]]), de normal pa una [[espedición militar]] concreta o pa una misión específica. Les migraciones a que se vieron sometíos los pueblos xermánicos dende'l [[sieglu III]] hasta'l [[sieglu V]] (encajonados ente la presión de los [[hunos]] al este y la resistencia del ''llimes'' romanu al sur y oeste) foi fortaleciendo la figura del rei, de la que s'entraba en contactucontautu cada vez mayor coles instituciones polítiques romanes, qu'acostumaben a la idea d'un poder político muncho más centralizáu y concentráu na persona del [[Emperador romanu]]. La monarquía venceyar a les persones de los reis de forma vitalicia, y l'enclín yera a faese [[monarquía hereditaria]], cuidao que los reis (al igual que fixeren los emperadores romanos) procuraben asegurase la eleición del so socesor, la mayor parte de les vegaes entá en vida y acomuñar al tronu. El que'l candidatu fuera'l primoxénitu varón nun yera una necesidá, pero terminó imponiéndose como una consecuencia obvia, lo que tamién yera asonsañáu poles demás families de guerreros, arriquecíos pola posesión de tierres y convertíos en llinaxes nobiliarios que se emparentaban cola antigua nobleza romana, nun procesu que puede denominase [[feudalización]]. Col tiempu, la monarquía patrimonializóse, dexando inclusive la división del reinu ente los fíos del rei.
 
El respetu a la figura del rei reforzar por aciu la [[sacralización]] de la so toma de posesión ([[unción]] colos [[sagraos olios]] per parte de les autoridaes relixoses y usu d'elementos distintivos como [[orbe (xoya)|orbe]], [[cetru]] y [[corona (tocáu)|corona]], nel intre d'una ellaborada ceremonia: la [[coronación]]) y la adición de funciones relixoses (presidencia de [[concilio]]s nacionales, como los [[Concilios de Toledo]]) y [[taumatúrxica|taumatúrxiques]] ([[toque real]] de los reis de Francia pa la cura de la [[escrófula]]). El problema amenábase cuando llegaba'l momentu de xustificar la deposición d'un rei y la so sustitución por otru que nun fuera'l so socesor natural. Los postreros [[merovinxos]] nun gobernaben por sigo mesmos, sinón por aciu los cargos de la so corte, ente los que destacaba'l [[mayordomu de palaciu]]. Namái tres la victoria contra'l invasores musulmanes na [[batalla de Poitiers (732)|batalla de Poitiers]] el mayordomu [[Carlos Martel]] viose xustificáu p'argumentar que la [[llexitimidá d'exerciciu]] dába-y méritos abondos pa fundar él mesmu la so propia dinastía: la [[carolinxa]]. N'otres ocasiones recurrir a soluciones más imaxinatives (como forzar la [[tonsura]] -corte eclesiásticu del pelo- del rei visigodu [[Wamba (rei)|Wamba]] para incapacitarle).