Diferencies ente revisiones de «Violonchelu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques
m Preferencies llingüístiques
Llinia 21:
== Etimoloxía y terminoloxía correcta en llingua española ==
 
Los términos «violonchelu» y «violoncelo» provienen del italianu ''violoncello''.<ref name="chelo1">[http://lema.rae.es/drae/?val=violoncelo '''violoncelo.'''] Diccionariu de la Real Academia Española</ref> Ye habitual referise al preséu por aciu la l'[[Aféresis (fonética)|aféresis]] «chelo», pero nel llinguaxe escritu esta debe ortografiarse según la grafía propia de la llingua española («chelo»). La grafía «''cello''» (tamién pronunciada como «chelo») ye mesma de la llingua inglesa y constitúi una falta en llingua española.
 
Son correctos, pos, los términos «violonchelu»,<ref>[http://lema.rae.es/drae/?val=violonchelu '''violonchelu.'''] Diccionariu de la Real Academia Española</ref> «violoncelo»<ref name="chelo1" /> y «chelo».<ref>[http://lema.rae.es/drae/?val=chelo '''chelo.'''] Diccionariu de la Real Academia Española</ref> Son incorrectos, ente otros, los términos «violoncello», «violonchello» o «cello».
Llinia 84:
=== Materiales ===
 
Al igual que los [[violin]]es, la tapa de la caxa de resonancia suel tar construyida con madera de d'[[Abies|abetu]] y úsase madera de [[pládanu]] pal restu, pero tamién s'utilicen otros tipos de madera, como [[Fagus|haya]], [[lenga]], [[sauce]] o [[cedru]]. La ponte ye de pládanu. Dellos violonchelos de baxa calidá tán fabricaos en laminados, y yá se construyeron violonchelos en materiales compuestos, como la fibra de carbonu. El mástil y la cabeza suelen tar fabricaos tamién en dalgún tipu de madera enantes mentada, xeneralmente pládanu bien veteado p'aquellos finos. Les clavíes, el diapasón y el cordal tán fabricaos en madera de [[ébanu]], anque na actualidá cada vez se fabriquen más de dalgún tipu de madera tintada o de [[plásticu]], sobremanera el cordal. Los tensores o afinadores que s'atopen nel cordal son xeneralmente de [[aceru]], al igual que lu pica, anque estes postreres en dellos casos fabricar en fibra de carbonu, ya inclusive dalgunes piques siguen fabricándose inda de madera.
 
== Historia ==
Llinia 194:
En [[1789]] apaez un manual del chelista inglés John Gunn, tituláu ''The Theory and Practice of Fingering the Violoncello''. Nél, amuésase un primer resume de la hestoria y les técniques del violonchelu. Amás, da conseyos del tipu de que pa poder dar axilidá a los deos, nun había que suxetar el mástil cola manzorga, asina que tol violonchelu debía de suxetar coles piernes. Amás, la [[digitación (técnica)|digitación]] de los fragmentos del so métodu correspuende a una digitación moderna, y yá introduz fragmentos complexos y en posiciones bien altes del violonchelu.
 
[[Jean Louis Duport]], violonchelista francés del sieglu XVIII, foi l'autor d'unu de los primeros métodos pa violonchelu que se conocen. Tituláu ''Essai sur -y doigté du violoncelle et la conduite de l'archet, dédié aux professeurs de violoncelle'', contenía innovaciones de la técnica del violonchelu bastante importantes. Una de les aportaciones más interesantes de la so obra, foi l'asentamientu de la técnica de digitación y técniques dixitales. Amás fala d'estensiones, de dobles cuerdes, de d'[[intervalu musical|intervalos]], ta totalmente digitado y ye posiblemente'l que pon les bases de la técnica violonchelística del [[sieglu XIX]].
 
Otros violonchelistes d'esti sieglu, como [[Friedrich Dotzauer|Dotzauer]] o Kummer tamién abogen por abandonar definitivamente les posiciones del violín, y adoptar la digitación moderna.
Llinia 248:
Les posiciones altes llámase-yos posiciones del pulgar, ''thumb'', o de cejilla. Nestes posiciones, el pulgar asítiase sobre les cuerdes, perpendicularmente a estes y primiéndoles, y funciona como un quintu deu. Cada posición d'estes llógrase xubiendo un intervalu de segunda mayor al respeutive de l'anterior. La posición más baxa d'estes ye la quinta, y la más alta ye la que más s'avere a la ponte, anque non puede xubise tou lo que se quiera cuidao que a partir d'un llugar del mástil el soníu empiora notablemente. Estes posiciones son más incómodes que les baxes y por tantu de mayor dificultá. Cuanto más alta ye la posición, los deos tienen qu'asitiase más xuntos por razones físiques, polo que nes posiciones de pulgar ye más difícil [[afinación|afinar]].
 
;Cambéu de posición:En toles obres ye necesariu tener asitiada la mano en posiciones distintes y pallo ye precisu faer cambeos de posición. Estos cambeos resulten ser pruebes de fueu pa consiguir una bona afinación. Pa faer un bon cambéu de posición, ye necesariu faer primeramente una anticipación, esto ye, antes de mover la mano preparar el movimientu pa nun perder el ritmu de la obra. Mientres el desplazamientu de la mano, los deos nun tienen de perder el contactucontautu cola cuerda, pero nunca tienen de primila. Los cambeos de posición deben de ser rápidos y precisos pa nun perder el ritmu nin la afinación, polo que ye un aspeutu bien importante nel estudiu d'una obra.
 
==== Técniques adicionales de manzorga ====
Llinia 264:
La técnica de la mano derecha aparenta ser más senciella que la de la manzorga, pero esto ye dafechu falsu. Na teoría de la mano derecha, hai que faer mayor fincapié en cómo mover el brazu derechu, yá que ye l'encargáu de producir el soníu y de él depende'l movimientu del arcu.
 
Pa producir un soníu óptimo, ye necesariu estregar col arcu les cuerdes, moviéndolo de derecha a esquierda, ente la ponte y el mástil. L'arcu tien de tar perpendicular a les cuerdes y tien d'asitiase de la forma aparente por que toes les clines entren en contactucontautu con estes. Cuando se mueve l'arcu pela parte del talón (la zona del arcu más próxima a la mano), el brazu enteru tiense que mover en bloque, curiando que l'arcu permaneza siempres perpendicular al mástil y a les cuerdes.
 
Cuando se mueve l'arcu pela parte de la punta (la zona del arcu más alloñada de la mano) tiense qu'espurrir l'antebrazu, dexando la parte anterior al coldu quieta. D'esta forma l'arcu nun se tuerci y nun se pierde'l soníu. A midida que l'arcu averar a la punta, la mano derecha queda más alloñada del cuerpu, y p'evitar que l'arcu xire (el brazu funcionaría como un [[Compás musical|compás]]) la [[muñeca]] tien que xirar escontra la so esquierda, pa caltener la mano perpendicular al respeutive de les cuerdes.
Llinia 361:
}}</ref> El [[staccato]] ye una técnica musical na que les notes tocar d'una manera más cortante, uniforme ya intensa qu'en condiciones normales. Pa consiguir esti efeutu ye precisu primir la cuerda d'una manera uniforme mientres tola nota dexando'l mínimu silenciu ente estes. El staccato indicar con una rayita que s'asitia enriba de la nota en cuestión. Esti recursu usar en fragmentos nos que quier dase una fondura sonora especial.
 
;Sul tasto:<ref name="acropolis" /> [[Sul tasto]] significa en n'[[idioma italianu|italianu]] ‘sobre'l mástil' o ‘sobre'l diapasón’. Consiste en mover l'arcu lo más alloñao posible de la ponte, percima del fragmentu de les cuerdes que queda percima de la parte inferior del [[diapasón]]. D'esta manera, consíguese un soníu bien nidiu y con menos proyección qu'en condiciones normales. N'ocasiones indicar na [[partitura]] l'usu d'esta técnica, pero la mayoría de les vegaes non, yá que ye una técnica que s'usa pa llograr distintes [[dinámica musical|dinámiques]], sobremanera [[pianu (dinámica)|pianu]] o [[pianissimo]].
 
;Sul ponticello:<ref name="acropolis" /> [[Sul ponticello]] (pronunciáu ''sul pontichél-lo'') significa en n'[[idioma italianu|italianu]] ‘sobre la ponte’. Nesta técnica, muévese l'arcu lo más cerca posible de la ponte, produciéndose d'esta manera un soníu bien metálicu con [[harmónicu|harmónicos]], ye un soníu bien característicu. Usóse pa distintes obres, tantu orquestales como pa violonchelu solista, pero solamente n'obres contemporanees, y siempres suel tar indicáu na partitura si hai qu'usar esta técnica. Destaca n'obres pa violonchelu de [[Béla Bartók]].
 
== Violonchelos famosos ==