Diferencies ente revisiones de «Manuel A. Odría»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"empléu" +"emplegu"
Llinia 4:
Odría foi un militar de destacada trayeutoria: participó como Xefe d'Estáu Mayor mientres la [[Guerra del 41|guerra peruanu-ecuatoriana de 1941]], actuando na [[batalla de Zarumilla]]. Foi dempués Ministru de Gobiernu y Policía del gobiernu de [[José Luis Bustamante y Rivero]], a quien destituyó en 1948, asumiendo entós el control absolutu del gobiernu, que reprimió duramente a'l opositores, especialmente apristas y comunistes. El so periodu conozse históricamente como'l [[Ochenio de Manuel Odría|Ochenio de Odría]] y estrémase en dos fases: la Xunta Militar de Gobiernu (1948-1950) y la Presidencia Constitucional de la República (1950-1956).
L'alministración del Xeneral Odría caracterizar por ser progresista y d'enraigono nacional, basáu nel [[pragmatismu]] y el [[nacionalismu]]. Merecen destacar la so gran obra educacional y de seguridá social, según la relativa recuperación económica y financiera del país, favorecíu en parte por una beneficiosa coxuntura internacional: la [[guerra de Corea]], que traxo un aumentu les esportaciones y el repique de los sos precios. La crisis económica empezó a arreciar a finales del so gobiernu y foi el so socesor, a quien-y cupió enfrentar la so solución. El so lema foi «Fechos y non pallabres» que depués lo cristalizó en «Salú, Educación y Trabayu». Impulsó un ambiciosu programa de construcciones monumentales de formigón armao, lo que traxo de resultes un plenu empléuemplegu y consecuentemente una momentanea paz social. Foi según alzáronse grandes unidaes escolares (G.O.Y), [[universidaes]] nacionales, edificios públicos, complexos de vivienda, hospitales, hoteles, pontes y estadios como'l [[Estadiu Nacional de Lima]], según [[autopista]]s como la [[Panamericana]], obres toes de gran valumbu que modernizaron al país a pasos axigantaos, pero so una ferrial gobiernu militar de derecha, enérxicamente ''antiaprista'' y ''[[anticomunismu|anticomunista]]''. Coles mesmes, esta bayura d'obres públiques y la falta d'una fiscalización aniciaron inevitablemente una xigantesca [[corrupción política|corrupción pública]], de la que se beneficiaríen tanto Odría como los sos allegaos, y que la so investigación safó al transar col so socesor [[Manuel Prau y Ugarteche]] la torna a la democracia en cuenta de una total impunidá. Darréu Odría intentó recuperar la Presidencia per medios democráticos en dos oportunidad: nes eleiciones presidenciales de 1962 y nes de 1963, pero nun llogró les sos aspiraciones, rematando asina la so carrera política.
 
Nel Perú remémbrase esti réxime como'l de les “grandes obres públiques” que dieron trabayu a miles de peruanos y que fixo vivir al país nuna bonanza económica pasaxera. L'escritor [[Mario Vargas Llosa]] ambientó la so célebre novela ''[[Conversación en La Catedral]]'' (1969) nel Ochenio de Odría, dando énfasis a la represión política y a la corrupción de los militares aliaos cola oligarquía.
Llinia 84:
Siguiendo'l so lema «Fechos y non pallabres», Odría desenvolvió un vastu plan d'obres públiques, principalmente endrecháu a la construcción de les ''Grandes Unidaes Escolares'' tantu en Lima como nes principales ciudaes del país, según víes de comunicación, hospitales, ministerios, hoteles, etc. Munches de les sos obres fueron destinaes a la so ciudá natal, [[Tarma]] (la Ilesia Matriz, l'Hotel de Turistes, l'Hospital Rexonal, etc.); y a [[Tacna]], la ciudá heroica, trubiecu natal adoptiva de María Delgado de Odría.
 
Hai que señalar que'l gobiernu de Odría viose favorecíu por una coxuntura económicamente favorable pol aumentu de les esportaciones por cuenta de la [[guerra de Corea]]. Los precios de los productos d'esportación (algodón, azucre, metales, llana) repicaron nel mercáu mundial. Ello motivó que los ingresos fiscales aumentaren notablemente, dineru que'l gobiernu utilizó nel so programa d'obres públiques, qu'amás de la so utilidá intrínseca, dio empléuemplegu a decenes de miles de trabayadores.
 
Pero coles mesmes, los derechos civiles fueron severamente acutaos y la corrupción foi rampante a lo llargo de too el so réxime. La represión política tuvo encarnada na figura del direutor y depués ministru de Gobiernu, [[Alejandro Esparda Zañartu]], tenebrosu personaxe qu'actuaba so un halo de misteriu.
 
El gobiernu tuvo tamién qu'encarar el problema del asilu de d'[[Víctor Raúl Haya de la Torre|Haya de la Torre]] na embaxada colombiana, asuntu que lu desprestixó a nivel internacional. Yá nel tramu final del so periodu, l'aumentu de los precios nos artículos de primera necesidá, la iniciación d'una esmolecedora crisis económica-fiscal y l'acentuación de la dictadura, producieron malestar nes mases, clamándose por un gobiernu qu'anovara les vieyes estructures de la nación. Surdieron nuevos partíos políticos como la Democracia Cristiana, el Social Progresismu, y darréu [[Acción Popular]], empobináu pol arquiteutu [[Fernando Belaúnde Terry]].
 
=== Obres Importantes ===