Diferencies ente revisiones de «Probeza»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques
m Iguo testu: -"empléu" +"emplegu"
Llinia 74:
La visión optimista respectu de la eliminación práuticamente automática de la probeza empezó a ser desafiada nel país que yera l'epicentru mesmu del desenvolvimientu y l'arribación económica: [[Estaos Xuníos]]. Movimientos afroamericanos militantes y violentes revueltes urbanes obligaron a volver la mirada escontra'l patiu traseru de la bayura: los 40 millones de probes qu'a fines de los años 1950 había n'Estaos Xuníos, lo que constituyía casi una cuarta parte de la so población. Ente los afroamericanos (''blacks'' na estadística oficial) el porcentaxe de persones viviendo so la llinia de probeza estauxunidense algamaba nada menos que el 55&nbsp;%.<ref>La probeza midir n'Estaos Xuníos a partir d'una llinia de probeza fixa que define l'ingresu necesariu pa satisfaer les necesidaes básiques de les persones. Tratar d'una midida que parte del estándar de vida estauxunidense y, en comparanza con otres llatitúes, ye bien alta. Asina, el censu del añu 2000 amosaba por casu que más del 70% de los probes tenía coche, aire acondicionáu, nevera, microondes, etc.</ref> Esti redescubrimientu de la probeza foi acompañáu por una serie d'estudios clásicos sobre la tema, como los de [[Oscar Lewis]] ([[1959]], [[1961]] y [[1968]]) que desenvolvieron el conceutu de “cultura de la probeza”, el de [[John Kenneth Galbraith]] (1958) sobre lo qu'él llamó “la sociedá opulenta” y el de [[Michael Harrington]] tituláu ''The Other America: Poverty in the United States'' (1962). Nel so discursu sobre “l'estáu de la nación” de xineru de 1964 el Presidente [[Lyndon B. Johnson]] fixo de la llucha contra la probeza una parte central del so programa de gobiernu sol dramáticu nome de “Guerra contra la probeza” (''War on Poverty''). Esto llevó, esi mesmu añu, a l'aprobación d'una llei al respeutu (Economic Opportunity Act) pol Congresu cola consecuente creación d'un ente federal (Office of Economic Opportunity) dedicáu a la llucha contra la probeza. Dempués d'esta iniciativa los estudios sobre la probeza n'Estaos Xuníos aumentaron de manera esponencial, pero la situación inicial —caracterizada pol chocante redescubrimientu de la probeza— bien pue ser descrita usando les pallabres de [[Daniel Bell]] de 1968: «…&nbsp;cuando la tema de la probeza surdió, naide taba realmente preparáu, naide tenía nengún tipu de datos, naide sabía qué faer».
 
Paradójicamente, el redescubrimientu de la probeza producir nun periodu de rápidu amenorgamientu de la mesma tantu n'Estaos Xuníos como n'otres sociedaes avanzaes. D'alcuerdu a la estadística oficial estauxunidense, la probeza menguó de 39,5 millones de persones en [[1959]] a 24,1 millones en [[1969]]. Por ello'l verdaderu choque llegó nos años 70 cuando se constató que la incidencia de la probeza empezaba de nuevu a crecer, llegando a más de 35 millones de probes en 1983, lo que correspondía al 15,2&nbsp;% de la población d'Estaos Xuníos. Pero esta era solamente la espresión cuantitativa d'un fenómenu desaxeradamente complexu: la patoloxía de la esclusión social o marginalidad —según el conceutu davezu usáu nesos tiempos pa describir esti fenómenu— que tomaba formes nueves y cada vez más peligroses d'espresase, con una enorme medría de les tases de criminalidad, la drogadicción, les nacencies extramaritales, les families de madres soles y la dependencia de les ayudes sociales. Tomar de conciencia alrodiu de lo que foi llamáu “la nueva probeza” llegó a Europa más tarde qu'a Estaos Xuníos, pero'l choque nun foi menor. Les primeres estimaciones de l'amplitú de la probeza na Comunidá Europea dieron una cifra de 30 millones pa [[1975]], cifra que depués se vería amontada pol fin del plenu empléuemplegu y l'empiezu d'una llarga fase de desenvolvimientu européu caracterizada por una escasa creación de puestos de trabayu y un consecuente aumentu de la esclusión llaboral. Para [[2007]] [[Eurostat]] calculaba que na Unión Europea esistíen unos 80 millones de probes, esto ye, persones que “escarecen de los recursos necesarios pa cubrir les sos necesidaes básiques”.<ref>Eurostat (2010). ''Combating poverty and social exclusion: A statistical portrait of the European Union 2010''. Bruxeles: Comisión Europea.</ref>
 
== La probeza nel sieglu XXI ==
Llinia 111:
Estos enfoques sorrayen los factores institucionales que taríen xenerando probeza y esclusión. Nesti casu, lo determinante nun ye la teunoloxía en sí nin tampoco'l capitalismu, la globalización o otra fuerza asemeyao. Lo decisivo ye la redolada institucional por aciu el cual diverses sociedaes rellacionar colos fenómenos antes mentaos, regulando asina l'accesu o la esclusión de distintos grupos sociales a les posibilidaes que cada dómina ufierta. Les formes d'esclusión institucional asina xeneraes pueden ser inducíes o coercitivamente alcanzaes. El casu de la esclusión institucional inducida foi paradigmáticamente presentáu por Charles Murray (1984) na so famosa obra ''Losing Ground – American Social Policy, 1950-1980''. Según Murray, el sistema públicu d'ayuda social (''welfare system'', según la terminoloxía estauxunidense) ye'l responsable de que la xente voluntariamente escueya tantu la esclusión como la dependencia del Estáu y formes altamente destructives de vida y organización familiar. Ayudes sociales escesives o mal construyíes crearon fuertes incentivos a nun escoyer la participación llaboral o formes de familia más “normales”, esto ye, biparentales. El mesmu enfoque foi aplicáu al casu británicu por James Bartholomew (2004) na so obra ''The Welfare State we’re in''. Según esti autor, l'Estáu del bienestar colos sos sistemes y beneficios contraproducentes ye'l causante, ente otros males, del desempléu masivu, d'una mayor criminalidad y amoralidad lo mesmo que de la disolución creciente de la familia tradicional.
 
Esti tipu d'argumentos alrodiu de una probeza y marginalidad o esclusión inducida foi criticáu pero dacuando tamién complementáu dende un puntu de vista institucionalista por un enfoque que pon la so énfasis nel elementu coercitivo o forzosu que conduz a la probeza y l'esclusión. Tratar d'argumentaciones nes cualos estes situaciones nun son una opción sinón la resultancia impuesta a quien les carecen por una serie de torgues institucionales creaos por coaliciones o organizaciones corporatives que traten de defender el so propios beneficios o privilexos escluyendo posibles competidores que pudieren de dalguna manera amenaciar la so posición nel mercáu de trabayu o na vida económico y social polo xeneral. En teoría económica conozse esta situación como un conflictu ente ''insiders'', o grupos establecíos, y ''outsiders'', o grupos que busquen entrar nun determináu mercáu, yá sía llaboral o d'otru tipu. Un mercáu de trabayu fuertemente reguláu ye vistu, nesti enfoque, como un típicu exemplu de la creación de riegles defensives per parte de les organizaciones que representen a los insiders con cuenta d'otorga-yos una situación privilexada respectu d'aquellos sectores que puxen por entrar nel mercáu llaboral formal o consiguir formes más estables y meyor remuneradas de trabayu, como ser inmigrantes o nuevos. Dende esti puntu de vista, la probeza y l'esclusión social son fenómenos que tienen de ser atacaos per mediu de reformes institucionales y llegales qu'esanicien les torgues a la creación de mercaos de trabayu más dinámicos, abiertos y menos discriminatorios. Esti tipu d'analís forma la base d'aquel diagnósticu que definió'l problema del retrasu relativu d'Europa occidental al respeutive de otres economíes avanzaes como “euroesclerosis”, esto ye, como un escesu de regulación y rixidez que torgaba la rápida adecuación a les circunstancies siempres cambiantes del mundu actual. Importantes documentos de la UE, como ser el Llibru blancu de 1993 tituláu ''Crecedera, competitividá, emplego - Retos y pistes pa entrar nel sieglu XXI'' y la ''Axenda 2000'', basaron gran parte del so diagnósticu sobre los llogros tan pocu satisfactorios d'Europa en materia de crecedera económica y creación d'empléuemplegu nesti tipu d'argumentos.
En munchos casos, elementos de los trés enfoques equí analizaos entemecer de formes bien variaes y dacuando inclusive contradictories. Estos enfoques vense complementaos por diversu hipótesis esplicatives como les que se numberen de siguío.
 
Llinia 120:
 
=== Llocalidá ===
La probabilidá de cayer, quedase o movese fora de la probeza depende del llugar onde se vive. Asina en rexones con productos caracterizaos por baxos niveles de valor amestáu ye más probable que propongan salarios más baxos y oportunidaes económiques llindaes. Una perspeutiva complementaria, ye la perspeutiva de la segregación de determinaos grupos sociales en llocalidaes definíes y determinaes pola ausencia de servicios públicos, empléuemplegu y oportunidaes.
 
== Feminización de la probeza ==
Llinia 153:
{{VT|Procesu d'urbanización}}
La tasa de probeza rural ye'l doble de la probeza urbana. Sicasí, la probeza urbana va n'aumentu. Mientres Llatinoamérica la mayoría de los probes concentrar nes ciudaes, en China, Europa Oriental y Asia central asocede una ruralización de la probeza.
L'altu nivel de probeza urbana deber a la migración de les persones de les árees rurales escontra les árees urbanes (busca d'un empléuemplegu meyor remunerado, meyor calidá de servicios sanitarios y educativos). Sicasí, la urbanización inflúi positivamente sobre la probeza xeneral. Les tases de probeza xeneral son más baxes cuanto mayor ye la proporción de población urbana.
 
La crisis económica de 1995, la falta de dinamismu na agricultura, l'estancamientu de los salarios y el descensu de los precios reales nesti sector, ye lo que provoca inda más probeza rural. Si a esto sumámos-y el baxu preciu que paguen los intermediarios a producir polos llabradores, pa dempués vendelos a costos más altos en zones urbanes, el trabayu del llabrador devalúase. Asina se ve na necesidá d'emigrar a la ciudá, dexando les sos tierres ensin naide que les trabaye, aumentando'l costo de l'agricultura y, de resultes, el preciu de la cesta básica.
Llinia 232:
{{commonscat|Poverty|Probeza}}
* [[Bancu Mundial]]: ''[http://datos.bancomundial.org/tarreza/pobreza Dato sobre probeza]''
* [[CEPAL]]: ''[http://www.eclac.org/publicaciones/xml/2/34732/PSE2008_Cap2_Empléu.pdf Probeza y empléuemplegu]''
* Emilio Martínez Navarro, ''[http://www.emiliomartinez.net/pdf/Aporofobia.pdf Aporofobia: Glosariu pa una sociedá intercultural]'', ochobre de 2002
* [http://www.eapn.eu/en/news-and-publications/news/eapn-national-networks-news/take-part-eapn-national-networks-commemorate-17-oct-international-day-for-the-eradication-of-poverty Día Internacional pa la Erradicación de la Probeza], [[17 d'ochobre]].