Diferencies ente revisiones de «Árticu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"ONU" +"ONX"
m Iguo testu: -"rompehielos" +"ruempexelos" -"rompeolas" +"ruempefoles"
Llinia 24:
== Disputes territoriales ==
[[Archivu:Arctic-es.svg|thumb|upright=1.5|right|La llinia colorada define la llende.]]
Por cuenta de que solo estudiáronse fragmentos del Árticu, con rompehielosruempexelos o submarinos nucleares, diversos países tán entamando nueves espediciones cartográfiques pa reclamar el mayor territoriu posible.
 
En tol mundu preséntense reivindicaciones d'espansión [[territorial]], pero nel [[océanu Árticu]] ye onde los espertos preven un mayor [[conflictu]]. Solo ellí converxen les llendes de cinco países —[[Rusia]], [[Canadá]], [[Dinamarca]], [[Noruega]] y [[Estaos Xuníos]]—, de la mesma forma que los gayos d'una [[naranxa (fruta)|naranxa]] atopar nel centru. (Los otros trés países árticos, [[Islandia]], [[Suecia]] y [[Finlandia]], nun tienen mariñes nesi [[océanu]]). Tales reclamaciones van avivar en virtú del destemple del polu norte, lo que va faer que l'océanu Árticu sía pasu navegable, faciendo probable encurtiar les distancies escomanaes del [[canal de Suez]], o [[Ciudá del Cabu]] por un pasu septentrional más curtiu ente, por casu, [[Tokiu]] y [[Londres]]. Igualmente, tiense envaloráu que nel sitiu, esista grandes reserves enerxétiques y de minerales como oru, lo que fixo que la zona ártica sía apetecedora polos estaos colindantes.
Llinia 42:
Nesi contestu y en previsión del dominiu del pasu polar al abrir ésti pal saléu debíu al [[calentamientu global]], [[Canadá]] y [[Dinamarca]] caltienen una discrepancia sobre cual de los dos estaos hai d'exercer la soberanía sobre la [[islla Hans]], una pequeña islla deshabitada, asitiada nel centru del [[canal de Kennedy]] nel [[estrechu de Nares]] —l'estrechu que dixebra [[islla de Ellesmere]], [[Canadá]], del norte de [[Groenlandia]], y que conecta la [[badea de Baffin]] col [[mar de Lincoln]].
 
Pero nos cambeos presupuestarios posteriores a los atentaos del 11 de setiembre, la marina amenorgó fuertemente'l gastu n'investigación polar. Amás, los trés grandes [[rompehielosruempexelos]] estauxunidenses tán deteriorándose. N'agostu de 2007, una espedición empobinada por [[Artur Chilingarov]] asitió una bandera Rusa no fondero marín al rematar la espedición pa demostrar que l'Árticu ye una estensión del Cordal Lomonósov y Mendeléev, y con esto reclamar 1.2 millones de kilómetros cuadraos, la información llograda va ser analizada pa someter el reclamu ante la ONX. La rexón en disputa puede contener non yá grandes cantidaes d'hidrocarburos sinón tamién oru, diamantes y otros recursos naturales.<ref>Noticia del periódicu El País, [http://www.elpais.com/articulo/internacional/Rusia/reclama/explotacion/Polu/Norte/elpepuint/20070803elpepiint_2/Te Rusia reclama la esplotación del Polu Norte], 3 d'agostu de 2007.</ref>
 
== Ver tamién ==