Diferencies ente revisiones de «Oasisamérica»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"pequenu" +"pequeñu"
m Iguo testu: -"originalmente" +"orixinalmente"
Llinia 15:
Atopaos na [[Bat Cave|Cueva del esperteyu]], Arizona. Cuidao que los restos más antiguos de maíz en [[América del Norte|Norteamérica]] daten del añu 5000 a. C., paez que la hipótesis de la importación de l'agricultura dende'l sur ye correcta. Lo que nun ye posible asitiar entá ye quién yeren el portadores de la teunoloxía agrícola y qué papel tuvieron nel desenvolvimientu de les altes cultures oasisamericanas.
 
Propónense a lo menos trés hipótesis avera de la nacencia de les cultures oasisamericanas. Una, de calter [[endóxenu]], señala que se trata d'un desenvolvimientu cultural independiente que tien los sos raigaños na más remota antigüedá. Dende esti puntu de vista, favorecíos por un meyor clima (cosa realmente relativa, cuidao que la diferencia climática ente la zona oasisamericana y la l'[[Aridoamérica|aridoamericana]] nun ye tan evidente), los antiguos pueblos del desiertu podríen faer un descubrimientu de l'agricultura similar al qu'asocedió en [[Mesoamérica]].
 
Un segundu planteamientu presupon qu'el portadores de la cultura mesoamericana emigraríen escontra'l norte. Asina, Oasisamérica sería una derivación de los sos vecinos sureños. Nesi sentíu, el desenvolvimientu de les cultures oasisamericanas, como'l de les del norte de Mesoamérica, taríen rellacionaes con grupos que originalmenteorixinalmente habitaben nel Occidente de Méxicu. La evidencia arqueolóxica apunta a que grupos de filiación yuto-nahua llevaríen l'agricultura a la rexón oasisamericana. Anque les técniques agrícoles fueren importaes del sur, los pueblos oasisamericanos construyeron una civilización con característiques particulares, que caltuvo relaciones con el llabradores de Mesoamérica.
 
Numberoses son les buelgues de la relación ente los dos grandes rexones culturales de Norteamérica. Por casu, la [[turquesa]] que tanto apreciaben los mesoamericanos, provenía casi toa ella de la rexón sur de Nuevu Méxicu y Arizona. De la mesma, en [[Paquimé]], sitiu perteneciente a la cultura [[Fargatáu]], atopáronse estructures ceremoniales rellacionaes cola relixón mesoamericana, como'l [[xuegu de pelota mesoamericano|xuegu de pelota]], y una cantidá importante de cadarmes de [[Ara (animal)|guacamayas]], que con toa seguridá fueron llevaes dende les selves del sureste de [[Méxicu]].