Diferencies ente revisiones de «Andrónico I Comneno»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"imaxes" +"imáxenes"
m Preferencies llingüístiques
Llinia 2:
{{Artículu destacáu}}
 
'''Andrónico I Comneno''' (en [[Idioma griegu|griegu]]: '''Ανδρόνικος Α’Α' Κομνηνός''', ''Andronikos I Komnēnos''; [[Constantinopla]], ''[[Circa|c]]''. [[1118]] – [[ibídem]], [[12 de setiembre]] de [[1185]]) foi [[emperador bizantín|Emperador de los romanos]] dende [[1183]] hasta la so muerte, postreru de la [[Comneno|dinastía Comnena]].
 
Sobrín de [[Xuan II Comneno|Xuan II]] y nietu d'[[Alloño I Comneno|Alloño I]], Andrónico Comneno foi probablemente'l miembru más brillosu y fascinante de la so intelixente dinastía. La so aturbolinada y tráxica vida destaca poles sos [[Novela|aspecto novelescos]] d'ente les de tolos emperadores bizantinos. Llevó una vida aventurera y foi proscritu, encarceláu y exiliado en diverses ocasiones. Home curiosu y elocuente, amás d'enérxicu y valiente, destacó como gran [[xeneral]] y arteru [[políticu]].
 
Usurpó'l tronu a [[Alloño II Comneno|Alloño II]] y convirtióse n'emperador a una edá avanzada. El so reináu empezó so los meyores auspicios, y la so recta y honesta alministración foi bien beneficiosa pal [[Imperiu bizantín|Imperiu]]. Sicasí, el so [[populismu]] y el so [[Autocracia|concepción autocrática]] del poder -y enemistaron cola [[aristocracia]]. Andrónico reaccionó imponiendo un réxime cada vez más tiránicu y brutal, sometiendo a los sos súbditos al imperiu del terror y crueldá. L'amenaza de los [[Reinu de Sicilia|normandos de Sicilia]] exacerbó la situación, qu'acabó españando cola apaición d'un pretendiente al tronu, [[Isaac II Ángelo]], y un motín popular. La so horrorosa muerte marcó'l fin de los esfuerzosesfuercios restauradores de los Comneno, y l'empiezu del cayente final del [[Imperiu bizantín|Imperiu]].
 
== Vida ==
Llinia 150:
Acabada la guerra húngara, el xeneral Alloño Branas y el mesmu Emperador comandaron dos exércitos nuna campaña conxunta contra los rebeldes. Nicea, defendida por Teodoro Cantacuzeno y [[Isaac II Ángelo|Isaac Ángelo]], aguantó a les máquines d'asediu imperiales. Andrónico ordenó que la madre de Isaac, Eufrosine, fora traida de Constantinopla, y asitiar a lo cimero del mayor de los sos [[ariete]]s, pa evitar que los asediados destruyir cola so artillería. Esto nun minó, sicasí, la determinación de los defensores, qu'a cencielles afinaron la so puntería y, ello ye qu'acabaron per rescatar a la probe muyer. Cola muerte de Teodoro Cantacuzeno, al tratar d'asesinar al Comneno, tomó'l mandu'l irresoluto Isaac, qu'empezó les negociaciones pa rindise. Mientres, l'arzobispu niceno, Nicolás, ante la inminencia d'una [[fame]], condució una delegación de muyeres y neños pa pidir clemencia al Emperador. Ésti aportó a perdonar a los rebeldes, pero n'entrando na ciudá forzó a munchos a exiliarse y executó a otros tantos.
 
De siguío Andrónico treslladar al asediu de Prusa, que sol lideralgu del mozu Teodoro Ángelo defendióse tan valientemente como Nicea. Sicasí, les fuercesfuercies imperiales acabaron per abrir una fienda y tomaron la ciudá, que foi sometida a saquéu. Teodoro Ángelo foi cegáu, en cuantes que los nobles Lleón Sinesio, Manuel Lachanas y otros 40 rebeldes fueron [[Empalamiento|empalados]]. Tampoco hubo piedá dalguna en Lopadio.
 
==== Política interna ====
Llinia 173:
Les revueltes internes y la perda del sofitu familiar sumieron a Andrónico nun estáu de [[Trestornu delirante|paranoya]] aguda, acometiendo contra tolos sos enemigos reales o supuestos. La llucha contra l'aristocracia dexeneró nuna tarrecible brutalidá. Los métodos de que se sirvió —desenfrenaos, siempres violentos y de cutiu infames— quitaben de base, ''per se'', a les sos aspiraciones d'imponer la xusticia. A la violencia respondió con más violencia. Hubo una incesante socesión de combalechadures. Agafáu pola resistencia, l'Emperador, que la so irascibilidad y rocea llegaren a dimensiones verdaderamente patolóxiques, enfoscó les sos midíes, lo que, sicasí, solamente llogró gana-y nuevos enemigos.
 
Viendo perdayures traiciones y conxures, incapaz d'estremar al culpable del inocente, Andrónico enllantó un réxime de terror. Tou aquel de quien s'abarruntara mínimamente podía tarrecer pola so vida o la de la so familia, y yera rara la selmana na que nun hubiera detenciones arbitraries, condenes inxustes o execuciones crueles en Constantinopla, lo que se tradució n'odiu y descontentu. L'Imperiu atopar nun estáu de [[guerra civil]] latente. Andrónico intentó en devanéu dar marcha tras a la rueda de la hestoria. L'aristocracia feudal yá diba tiempu que se convirtiera nel verdaderu soporte del Estáu y del so poderíu militar. Nun-y la podía esaniciar, pero la so aniquilación per mediu d'execuciones masives fixo que los fundamentos de la fuerzafuercia militar del Bizancio d'aquella dómina taramellárense.
 
Amás, acompañáu pol so guardia de corps bárbara, l'Emperador pasaba cada vez más tiempu nos sos palacios branizos fora de la capital, en compañía de meretrices, músicos y concubinas.
Llinia 190:
{{cita|...abrió ente ellos y nós un enorme abilsu d'hostilidá. Nun podemos reconcilianos nel nuesu ánimu, y tamos en completu desalcuerdu, anque sigamos teniendo relaciones esternes y vivamos de cutiu na mesma casa.|}}
 
A Andrónico namái-y quedó destituyir a David, que se escabulló del castigu, polo que pagó la so familia. Dexando en Tesalónica una parte de les sos fuercesfuercies, un segundu cuerpu del exércitu normandu dirixir a [[Ferruches (Macedonia)|Ferruches]], pero'l gruesu de les sos tropes coló sobre Constantinopla, acampando en Mosynopolis. Al saber tomar de Tesalónica y l'aproximamientu de los normandos, la población de la capital esmolióse, acusando a Andrónico d'indecisión y debilidá.
 
Si primero enfotóse en poner a puntu les fortificaciones de la capital imperial, depués se desinteresó del peligru. Dar a la vida disoluta, diciendo qu'a los enemigos nun había que tarrecelos, y treslladóse a la so residencia braniza na [[mar de Mármara|Propóntide]] pa dedicase a los sos habituales placeres sensuales. Sicasí, Andrónico mandó mensaxeros a les guarniciones d'Asia Menor, [[Bulgaria]] y el [[Peloponeso]] pa empecipiar una contraofensiva contra los normandos. Andrónico formó cuatro divisiones, una de les cualos taba al mandu del so fíu Juan. Sicasí, nun se decidió a nomar un xeneral en xefe de la operación, por medrana a qu'utilizara l'exércitu pa depone-y, polo cual les tropes moviéronse amodo. L'únicu que s'atrevió a atacar a los normandos foi'l xeneral Teodoro Cumno, que se retiró tres unes poques escaramuzas.
Llinia 224:
Según una observación de [[Eustacio de Tesalónica]], Andrónico yera d'una naturaleza hasta tal puntu contradictoria qu'unu puede falar d'él coles mayores allabancies o les más terribles reprobaciones, según qué llau del so calter analícese. Este ye tamién el planteamientu que preside la esposición del más importante historiador de la dómina, [[Nicetas Coniates]]: la espresión de la más alta almiración escontra l'estadista vese siguida, ensin transición, de la del so horror y repulsión escontra'l tiranu.
Tantu Manuel como Andrónico son descritos como homes d'impresionante curiosu físicu, de gran talla y fuerzafuercia físico, tarrecibles guerreros, campeones de torneos y infatigables cazadores de jabalíes y osos. Compartíen colos sos soldaos la primer llinia de combate y la parquedad del ranchu y el [[vivac]], siendo capaces de subsistir a pan y agua. Tamién demostraron el so talentu como estrategues, pa llamentu de los sos enemigos.
 
== Familia desconoz el nome y la nacionalidá de la primer esposa de Andrónico, quiciabes una noble xeorxana.<ref>D'alcuerdu a C. Toumanoff (''On the Relationship between the Founder of the Empire of Trebizond and the Georgian Queen Thamar''. Speculum 15 (1940), p. 299-312) Andrónico casaríase con una hermana de [[Jorge III de Xeorxa]], padre de la célebre reina [[Tamara de Xeorxa|Tamara]].</ref> Sía que non, el matrimoniu tuvo trés fíos: