Diferencies ente revisiones de «António de Oliveira Salazar»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques
Llinia 16:
Na prensa favorable a Salazar, sería munches vegaes retratáu como salvador de la patria por cuenta de que, tres munchos años de dificultaes, la [[Economía de Portugal|economía portuguesa]] nun sufría de [[Déficit presupuestariu|déficit]] presupuestariu dende 1928. Esti fechu, consideráu una proeza, fixo ganar a Salazar un gran prestíu ente les corrientes de la derecha republicana, de los monárquicos y de los católicos.
 
Darréu, la [[propaganda]] y la manipulación política utilizar pa consolidar la so poder, mientres Salazar amenaciaba nuevamente col so arrenunciu en casu de que la derecha portuguesa suxuriera llindar los sos poderes. Pa eses feches, la economía portuguesa dexara tras el déficit y los gravosos emprestos contrataos nel estranxeru, y les [[fuercesfuercies armaes]] y la [[élite]] financiera sofitaben a Salazar, tarreciendo sufrir nuevamente'l caos financieru de la [[Primer República Portuguesa]]. Inclusive'l presidente de la República, el xeneral Carmona, consultaba a Salazar enantes de cada remodelación ministerial.
 
Mientres la oposición democrática esmorecer en socesivos braceos internos ensin ésitu, procurábase dar camín de la ''Revolución Nacional'' impuesta pola dictadura militar surdida dende 1926. Salazar, refugando'l regresu al [[parllamentarismu]] de la [[Primer República Portuguesa|República]], apurre la solución: crea la ''Unión Nacional'', un movimientu políticu nacional (na práutica un partíu únicu) aglutinador de toos cuantos quixeren sirvir a la patria.
Llinia 49:
{{AP|Segunda Guerra Mundial}}
[[Archivu:António de Oliveira Salazar, drawing.jpg|thumb|right|265px|Primer Ministru António de Oliveira Salazar por André Koehne.]]
Salazar asume la cartera d'Asuntos Esteriores dende la [[Guerra Civil Española]], onde nun despinta la so simpatía escontra'l [[bandu nacional]]. Cola [[II Guerra Mundial]] el propósitu del gobiernu de Salazar ye caltener la neutralidá. Próximu ideológicamente al [[Exa Roma-Berlín-Tokio|Exa]], el réxime portugués escudar neso y tamién na alianza con [[Gran Bretaña]] pa caltener una política de neutralidá, nun esfuerzuesfuerciu d'evitar pleitos contra cualesquier de los dos bandos batallosos.
 
De primeres, una intensa actividá diplomática escontra [[Francisco Franco|Franco]] intenta evitar qu'España se alíe a [[Alemaña]] y [[Italia]], nel previsible casu de que los países del [[Exa Roma-Berlín-Tokio|Exa]] con España veríen la ocupación de Portugal como mediu de controlar l'[[Océanu Atlánticu|Atlánticu]] y cerrar el [[Mar Mediterraneu|Mediterraneu]], lo qu'esviaría'l centru de gravedá de la guerra escontra la [[Península Ibérica|península ibérica]]. Con España celebra'l [[Pactu Ibéricu (1942)]] llogrando dambos países quedar fuera de la guerra.
Llinia 58:
 
=== El papel de los Azores ===
En 1943, en plena [[Segunda Guerra Mundial]], los Aliaos intenten utilizar les [[Azores]] como base de sofitu pa les sos fuercesfuercies aérees. El gobiernu de Portugal, ensin medios pa oponese a esta esixencia, venció a la presión aliada. Salazar axustó como contrapartida el suministru d'armamentu, tarreciendo un posible ataque d'una Alemaña debilitada pero entá fuerte, usando'l territoriu d'España como vía de tránsitu. Salazar pidió tamién la garantía de que la provincia ultramarina portuguesa de [[Timor Oriental]] (invadida y ocupada por tropes xaponeses en marzu de 1942) sería restituyida a la so metrópoli una vegada acabada la guerra mundial.
 
Anque Portugal declarara la so neutralidá dende 1939 y caltenía embaxaes nos países del [[Exa Roma-Berlín-Tokio|Exa]] y de los aliaos, Salazar trató de caltener una posición de simpatía cola [[Italia Fascista|Italia fascista]] y el [[Tercer Reich]] pero reconociendo al empar que la situación xeográfica de Portugal faía al so país más gustante a sufrir un ataque de británicos o estauxunidenses. Coles canales diplomáticu y comercial abiertos con dambos bandos batallosos, la [[balanza comercial]] portuguesa caltuvo saldu positivu mientres bona parte del conflictu.
Llinia 65:
 
== La posguerra ==
Los servicios emprestaos per Portugal a la causa aliada na [[Segunda Guerra Mundial]] dexaron que'l réxime intentara forzar un acercamientu escontra [[Gran Bretaña]] y los [[Estaos Xuníos]], considerando que Portugal, magar les sos simpatíes profascistas, enxamás sofitara viviegamente l'esfuerzuesfuerciu de guerra del [[Exa Roma-Berlín-Tokio|Exa]] y nun había por tanto razones pa marxinalo de la mesma manera que la [[España franquista]] (que tamién se caltuvo neutral pero que se ganara la condena de los vencedores en patrocinando la unviada de la [[División Azul]] contra la [[XRSS]]).
[[Archivu:Foto 3 Visita Salazar obras Ponte Coimbra015.jpg|200px|thumb|right|António Salazar (al centru) visita la maqueta de la ponte ''Santa María de Coímbra'', década de 1950]]
Oliveira Salazar trató d'esplotar al máximu'l so otorgamiento de les bases aérees nes islles [[Azores]], sofitáu pol fechu qu'el so ''Estáu Novo'' nun tuviera líderes políticos abiertamente pronazis mientres la guerra (a diferencia de la [[Falanxe]] española). Tres 1948 los esfuerzosesfuercios de Oliveira Salazar llograron mayor ímpetu cuando les crisis ente los EE. UU. y la XRSS (como'l [[Bloquéu de Berlín]]) dieron nacencia a la [[Guerra Fría]], onde Salazar podía amosar el fervosu [[anticomunismu]] del so réxime como credencial pa ganar el sofitu políticu de los Estaos Xuníos. Ello ye que Salazar combinó'l so anticomunismu col so sofitu a los Aliaos en 1943 pa llograr que Portugal fuera convidada a xunise a la [[OTAN]] en 1949, magar ser l'únicu miembru d'esta alianza qu'enxamás rompiera relaciones cola Alemaña nazi.
 
L'anticomunismu de Salazar sirvió pa sostener la [[economía]] portuguesa en función a los mercaos d'Estaos Xuníos y Europa Occidental, anque la escasez de materies primes pervalibles en Portugal, según la poca estensión y población del territoriu, torgaron que los capitales estranxeros empecipiaren una efectiva [[industrialización]] del país. Peor entá, mientres la [[década de 1950]] Salazar amosó una fe infrayable en sostener la [[autarquía]] económica de Portugal hasta onde fuera posible, lo cual caltuvo al país como un esportador netu de materies primes de baxu preciu (sufreres, pesca o productos frutales).
Llinia 82:
 
=== La oposición al réxime ===
L'autoritarismu de Salazar llevólu a tomar una posición contraria al [[sindicalismu]] llibre. Esta postura, que debilitaba les demandes del movimientu obreru, foi contestada per una parte de la población, que se remontó. Les fuercesfuercies de seguridá reprimieron duramente diches protestes públiques, siendo habitual que la [[Guardia Nacional Republicana]] (GNR) causara munchos mancaos y muertos. Una d'aquelles víctimes sería la nueva [[Catarina Eufémia]], que se convertiría na personificación de la resistencia antisalazarista.
 
Mentanto, los movimientos [[comunista|comunistes]] y [[socialista|socialistes]], anque proscritos, siguieron na so resistencia al réxime de Salazar. Los enormes gastos de la guerra colonial na [[década de 1960]] inclusive causaron la perda del sofitu de militantes de [[derecha]], que llamentaben l'atrasu económicu de Portugal en comparanza a los países d'Europa Occidental (ya inclusive al respeutive d'[[España]]) mientres los gastos fiscales laboriosamente ganaos yeren gastaos mayoritariamente nuna guerra colonial.
 
P'acallantar les voces d'oposición, el réxime de Oliveira Salazar recurrió a la [[PIDI]] o "''Policía internacional y de defesa do Estáu''" pa la represión política, coles mesmes que llograba infiltrar a PIDIR en casi tolos sectores y grupos de la sociedá portuguesa, dende les [[fuercesfuercies armaes]] hasta los [[sindicatu|sindicatos]], pasando pola [[Ilesia Católica|Ilesia católica]] local y la militancia del [[Partíu Comunista Portugués]].
 
=== Obres ===