Diferencies ente revisiones de «Arquiteutura del Renacimientu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"imaxes" +"imáxenes"
m Preferencies llingüístiques
Llinia 51:
Ensin dulda, pa la creación del modelu teóricu, la observación de les ruines foi la inspiración predominante de los primeros arquiteutos renacentistes italianos, pero a midida que la Renacencia evolucionaba, los estudiosos, van pasar, sistemáticamente, d'ufiertar o recuperar los cánones y obres técniques del clasicismu a redactar los sos propios trataos del estilu, qu'anque basaos nel clasicismu, apuerten a efectivamente anti-clásicos.
 
Ye destacable pa la formación de la tratadística renacentista la preservación de los diez llibros de ''[[De Architectura]]'' del arquiteutu romanu [[Marcu Vitruvio]], del [[sieglu I e.C.]], básicos pal espardimientu de les idees de ''canon'' y ''orde''. Ésti foi l'únicu tratáu del periodu clásicu que sobrevivió tres la [[Cayida del Imperiu romanu d'Occidente cayida de Roma]], mientres la [[Edá Media]], siendo copiáu y calteníu, de forma fragmentaria polo xeneral, nes biblioteques de los monesterios. Por eso, a midida que los volumes yeren copiaos y traducíos, los diseños y dibuxos que componíen los trataos fueron perdiéndose, polo que'l conteníu del tratáu convertir col pasu del tiempu en confusu y n'ocasiones, contradictoriu. Por esti motivu, gran parte del esfuerzuesfuerciu de los tratadistas renacentistes sería'l recuperar el conteníu perdío, llegando pal so consumación a aventurar patrones que de nenguna manera esistíen nel testu orixinal.
 
El tratáu vitruviano, como únicu gran referente teóricu de l'arquiteutura clásica, y pesar de la so falta de conteníu, sirvió de base pa tolos principales estudios realizaos pola Renacencia. Por casu, un trabayu nítidamente deriváu del vitruviano son los diez llibros de [[Leon Battista Alberti]], conocíos como [[De re aedificatoria]].
Llinia 119:
[[Archivu:Laurentian Library vestibule.jpg|miniatura|Vestíbulo de la [[Biblioteca Laurenciana]], [[Florencia]], Miguel Ángel (1525). Apréciase un fragmentu de la escalera.]]
[[Archivu:Andrea palladio fourth book image.jpg|miniatura|Típica [[Palladianismo|estructura palladiana]].]]
A midida que el dominiu del llinguaxe clásicu evolucionaba, foi creciendo nos arquiteutos renacentistes un ciertu sentíu de lliberación formal de les encorsetadas regles del clasicismu, de forma que l'eventual deséu de superación (que siempres esistió en mayor o menor midida) camudó de ser un elementu fundamental a ser frutu de la nueva producción d'esti autores. Tal fenómenu, consideráu yá como un anunciu del movimientu estéticu que, años más tarde, concretar nel [[Arquiteutura barroca|Barrocu]], ganaría fuerzafuercia especialmente nes primeres décades del sieglu XVI. El [[Cinquecento]] foi un momentu en que la intención de sistematizar la conocencia de los cánones clásicos taba dafechu superada, al traviés de los trataos de [[Sebastiano Serlio]] o [[Jacopo Vignola]]. Asina, los elementos compositivos del clasicismu dexaron d'usase n'edificios como esperimentación "en busca de lo clásico", sinón partiendo de la so plena conciencia, en "busca de la so innovación".
 
Nun primer momentu, siguiéronse fielmente les regles clásiques de composición, pero ampliando descomanadamente'l so ámbitu d'aplicación. Les regles clásiques aplicáronse n'especial nes grandes obres públiques, los grandes palacios y templos relixosos (los edificios consideraos "nobles", dignos de recibir el ''estatus'' d'arquiteutura según el puntu de vista clásicu). Por ello, apaecieron nueves combinaciones d'elementos. [[Andrea Palladio]] foi'l principal esponente d'esta nueva forma de trabayar col llinguaxe clásicu, como se fai patente nos sos proyectos de "[[Villa (Población)|villes]]" pela redolada de les ciudaes italianes. L'arquiteutura de Palladio foi de tal manera peculiar y destacada con al respective de la de los sos antecesores qu'el so métodu de trabayu acabó creando un nuevu estilu: el [[palladianismo]]. Dichu estilu caracterizar pola aplicación de la planta central en proyectos residenciales (como nes villes) y por un ciertu tipu d'[[Ornamientu|ornamentación]] de calter sintéticu (denominada arquiteutura de superficie), ente otros fundamentos. El mesmu Palladio foi autor d'un tratáu bastante completu sobre arquiteutura clásica, nel qu'espunxo la so manera de pensar y la so perspeutiva sobre esta cuestión.
Llinia 152:
[[Archivu:Paris_75001_Cour_Carrée_Louvre_Aile_Lescot_01a_frontal.jpg|miniatura|Fachada interior sudoeste del [[Palaciu del Louvre]] (París), diseñada por Lescot y cubierta por relieves de [[Jean Goujon]].]]
{{AP|Arquiteutura renacentista francesa}}
La recepción de la Renacencia italiana en [[Francia]] llegó con fuerzafuercia cuando [[Carlos VIII de Francia|Carlos VIII]] volvió arrodiáu d'artistes italianos en 1496, tres la [[Guerra italiana de 1494-1498|conquista de Nápoles]]. Ye detectable l'usu del nuevu estilu nos [[Castiellos del Loira|''chateaux'' del Loira]], como'l [[castiellu de Amboise]], onde [[Leonardo da Vinci]] pasó los sos últimos años. Les formes renacentistes pasaron a ser predominantes mientres el reináu de [[Francisco I de Francia|Francisco I]] (1515-1547). En [[Castillo de Chambord|Chambord]] (1519-1536) entá se dio una combinación d'estructura gótica y ornamentación italianizante cola presencia de [[Sebastiano Serlio]], que trabayó dempués de 1540 en [[Palaciu de Fontainebleau|Fontainebleau]]. Ellí, artistes italianos como [[Rosso Fiorentino]], [[Francesco Primaticcio]], y [[Niccolò dell'Abbate]] formaron la primera [[Escuela de Fontainebleau]].
 
Arquiteutos locales, como [[Philibert Delorme]], [[Jacques Androuet du Cerceau]] o [[Pierre Lescot]], espresáronse yá col llinguaxe arquitectónicu renacentista, que siguió desenvolviéndose con fuerzafuercia mientres el periodu siguiente, nel tráxicu contestu de les [[Guerres de relixón de Francia|Guerres de Relixón]].
 
=== Arquiteutura renacentista n'España ===
Llinia 191:
=== Arquiteutura renacentista en Portugal ===
 
En [[Portugal]] el l'[[Manuelino|estilu manuelino]] ye la contribución portuguesa al Renacimientu; anque la so estética, que aúna elementos renacentistes y tardogóticos d'una manera asemeyada al platerescu isabelín castellán, ye bien distante del clasicismu. Un motivu decorativu bien repitíu, la retorcigañada maroma de barcu, interprétase como una referencia esplícita a les proezas de los navegantes portugueses, que taben protagonizando la [[Yera de los Descubrimientos]] y dexaron la estraordinaria espansión política y económica que convirtió al reinu nuna potencia mundial.
 
Exemplos de l'arquiteutura renacentista portuguesa son les catedrales de [[Catedral de Leiria|Leiria]] y de [[Catedral de Portalegre|Portalegre]], el Colexu xesuita de [[Évora]] y l'Ilesia de San Roque de [[Lisboa]].