Diferencies ente revisiones de «Revolución Cultural»

Contenido eliminado Contenido añadido
m correiciones
m Correición de topónimos (cartafueyu)
Llinia 5:
La '''Gran Revolución Cultural Proletaria''' (en [[chinu simplificáu]]: 无产阶级文化大革命, en [[chinu tradicional]]: 無產階級文化大革命, en [[pinyin]]: ''wúchǎn jiējí wénhuà dà gémìng'', davezu embrivida como 文化大革命, ''wénhuà dà gémìng'', lliteralmente '''Gran Revolución Cultural''', o a cencielles 文革 ''wéngé'', '''Revolución Cultural''') foi una campaña de mases na [[República Popular China]] entamada pol líder del [[Partíu Comunista de China]] [[Mao Zedong]] de [[1966]] a [[1976]] y empobinada contra altos cargos del partíu ya intelectuales a los que Mao y los sos siguidores acusaron de traicionar los ideales revolucionarios, al ser, según les sos propies pallabres, ''partidarios del camín [[capitalismu|capitalista]]''. El so principal fin, a güeyos de los sos partidarios, foi'l de desaniciar el llamáu ''divorciu ente les mases y el partíu''<ref>Sweezy y Bettleheim. Dellos problemes actuales del socialismu (1974, Sieglu Veintiuno Ediciones, Madrid)''</ref> que se taba produciendo na República Popular China.
 
Mao, sofitáu por un sector dirixente del Partíu ([[Banda de los Cuatro]]), utilizó una xigantesca movilización estudiantil (''[[Guardias coloraos (China)|Guardias coloraos]]'')<ref>"Una enorme masa de moces axuntar na plaza de Tien An Men de PequínBeixín. Estes concentraciones asoceder mientres los meses siguientes, y el 25 de xineru, Mao Tsé-tung pasara revista a más d'once millones de moces que proveníen de toles llatitúes chines y de les rexones autónomes. Yeren los guardias coloraos, la fuerza qu'habría de llevar l'ímpetu revolucionariu a tolos rincones de China". Santos Juliá. La China Colorada (1971). Problemes Ingrientes de la Hestoria.</ref> pa desacreditar a la nala derecha, pro-capitalista (encabezada por [[Liu Shaoqi]], [[Peng Zhen]] y [[Deng Xiaoping]]), dientro del aparatu del [[Partíu Comunista Chinu]]. Esta percorrió tol país, afectando tamién a les árees rurales, terminó per estender se a la clase obrera y, finalmente, a los soldaos del Exércitu Popular, convirtiéndose nun cuestionamiento xeneralizáu contra les autoridaes del Partíu, qu'amenaciaba con escapa-y -y de les manos. Esti procesu dio llugar a la conformanza de Comités Populares d'obreros, soldaos y cuadros del partíu<ref>"La continuación de los fechos tuvo a puntu de provocar la derrota del maoísmu. Al inaugurase'l nuevu añu, la revolución enfusara abondo nos ambientes obreros y Shanghái yera una fervencia d'enclinos contrapuestos. Los partidarios de la llinia maoísta empezaron a entamase y entrar en contautu colos guardias coloraos, creando nueves agrupaciones revolucionaries que van llevar el nome de 'Organizaciones de rebeldes revolucionarios' que la so política consiste en faer la revolución ensin abandonar la producción y tomar el poder nos mesmos puestos de trabayu apurriéndose a una crítica de les autoridaes establecíes. Sicasí, y contra les decisiones de la Declaración de los dieciséis puntos, los partidarios de Liu, que controlaben la municipalidá, afalaron una política de reivindicaciones económiques que llevó a una gran masa d'obreros a la fuelga. Lo que se pretendía yera, evidentemente, un caos económicu y un tracamundiu políticu que torgara saber ónde taba asitiada caúna de los enclinos en bracéu.
 
[[Archivu:Luo Ruiqing.jpg|thumb|right|150px|La purga del xeneral [[Luo Ruiqing]] solidificó la llealtá del exércitu chinu a Mao.]]
Llinia 33:
== Llanzamientu de la Revolución Cultural ==
 
Mientres Lin Biao afalaba'l [[cultu a la personalidá]] escontra la figura de Mao, la so esposa Jiang Qing, antigua actriz implicada na vida cultural del país, promovía la defensa de los ideales revolucionarios na producción artística. Precisamente al traviés d'un ataque a una obra lliteraria desencadenaríase la Revolución Cultural. En [[1961]], [[Wu Han]], escritor de prestíu y vicealcalde de PequínBeixín, publicara una obra de teatru, ''Hai Rui cesáu del so cargu'' (海瑞罢官 / 海瑞罷官 ''Hǎi Ruì Bàguān''), na que s'utilizaben personaxes de la dómina de la [[dinastía Ming]] p'aludir al conflictu ente Mao Zedong y Peng Dehuai. Esta obra indignara a Mao, que reconoció les alusiones evidentes a la so persona. Otros dos miembros del gobiernu municipal de PequínBeixín, Deng Te y Liao Mosha, recurriríen tamién a la ficción histórica pa criticar a Mao. Naquel momentu, el gobiernu municipal de PequínBeixín, col so alcalde [[Peng Zhen]] al frente, allugaba a munchos de los partidarios de Liu Shaoqi y Deng Xiaoping, y contra ellos dirixiríense les primeres crítiques de los maoístes. Consciente de la hostilidá escontra la so persona en PequínBeixín, Mao viaxó a Shanghái nel branu de [[1965]]. Nesa ciudá, mientres una xunta del Comité Central nel mes de setiembre, Mao fixo un llamamientu a la resistencia frente a la ideoloxía burguesa reaccionaria. La contraofensiva empezara y Mao, dende Shanghái, preparaba la so torna. Por aciu la influencia de Jiang Qing y gracies al sofitu del exércitu, l'editorialista de la edición de Shanghái del Diariu del Exércitu de Lliberación [[Yao Wenyuan]], estrechu collaborador de Jiang Qing, escribía un agresivu editorial nesi diariu nel qu'atacaba a Wu Han pola desllealtá del argumentu de ''Hai Rui cesáu del so cargu''.
 
Asina, la estratexa de Mao y los sos siguidores refugaba l'ataque directu a Liu Shaoqi y Deng Xiaoping y cebábase en quien los sofitaben. Esto ponía nuna situación difícil a los líderes del partíu yá que, con too y con eso, Mao siguía teniendo la reconocencia a lo más ideólogu del réxime y les crítiques al equipu del gobiernu municipal de PequínBeixín encontar na obediencia estricta a la ideoloxía de Mao, polo que resultaben difíciles de compensar ante la opinión de los cuadros del partíu. Los ataques tuvieron l'ésitu esperáu y, el [[30 d'avientu]] de [[1965]], Wu Han reconocía públicamente'l so error. Esto animó a'l siguidores de Mao a aumentar la presión. El [[26 de marzu]] de [[1966]], aprovechando l'ausencia de Liu Shaoqi en visita oficial a [[Paquistán]] y [[Afganistán]], los partidarios de Mao secuestraben al alcalde de PequínBeixín y miembru destacáu del Buró Políticu Peng Zhen. Al sofitu de Yao Wenyuan en Shanghái xuníase-y el control de la capital per parte del exércitu, lleal a Lin Biao y a Mao. A partir d'esti momentu, la edición nacional del ''Diariu del Exércitu de Lliberación'' pasaba a tar controlada polos siguidores de Mao y, el [[18 d'abril]], un hestóricu editorial nesi diariu proclamaba ''llevantemos la gran enseña colorada del pensamientu de Mao Zedong y participemos de forma activa na Gran Revolución Cultural Socialista''. L'editorial daba yá nome al movimientu y confirmaba el sofitu del exércitu al mesmu. El [[1 de xunu]], el ''[[Diariu del Pueblu]]'', principal órganu d'espresión del Partíu Comunista, cayía tamién sol control de los maoístes.
 
== Vuelta de Mao al poder ==
[[Archivu:Deng1941.jpg|thumb|left|[[Deng Xiaoping]].]]
Col control de tolos medios de comunicación, el sofitu del exércitu y el silenciu forzáu de los intelectuales, la posición de Liu Shaoqi y Deng Xiaoping faíase yá insostenible. D'una manera sorprendente, que naide podría prever tres el fracasu del Reblincón Alantre, cuando tola cúpula del partíu punxérase nel so contra, Mao volvía ser el líder indiscutible. El [[18 de xunetu]] de 1966, tornaba a PequínBeixín y mientres la Undécima Sesión Plenaria del Comité Central del Buró Políticu del Partíu Comunista de China, imponía dellos resolvimientos, coles mires de desallugar de los puestos d'autoridá a quien tomaríen la sienda capitalista. Nesa sesión plenaria anuncióse tamién la creación de los ''Guardias coloraos'', movimientu xuvenil qu'arrequexaba a la Lliga de les Mocedaes del Partíu, lleal a Liu Shaoqi. Les actividaes de propaganda estendiéronse y los ataques a Liu Shaoqi, moteyáu'l «Jrushchov de China», y a Deng Xiaoping fixéronse cada vegada más intensos. Liu Shaoqi fuera yá estremáu del poder, anque'l so abandonu de los cargos qu'ocupaba nun se fadría públicu hasta payares de [[1968]].
 
Na segunda metá de [[1966]], la situación de caos estender por tol país. La educación quedó paralizada, y los guardias coloraos, entamaos al traviés de comités revolucionarios partíos por tola República Popular China, imponíen la so llei castigando a toos aquellos que fueren acusaos de derechiegos o revisionistes. Los incidentes y desordes xeneralizaos sosprendieron al propiu Mao, que vía cómo la situación escapábase-y de les manos. Pa xineru de [[1967]], Mao ordenó al exércitu qu'interviniera pa restaurar l'orde. Les actividaes de los guardias coloraos siguiríen, sicasí, hasta [[1968]].