Diferencies ente revisiones de «Catalina II de Rusia»

Contenido eliminado Contenido añadido
m correiciones
m Preferencies llingüístiques
Llinia 10:
La intriga diplomática fracasó, en gran midida por cuenta de la intervención de la madre de Sofía, [[Juana Isabel de Holstein-Gottorp]], una intelixente y ambiciosa muyer. La imaxe histórica de la madre de Catalina quedó como la d'una muyer emocionalmente fría, según una esguiladora social qu'amó les intrigues y los chismes de la corte. Juana taba tan cegada pola ambición de convertir a la so fía en emperatriz de Rusia, que llogró enfurecer a la emperatriz Isabel y obligar a salir del país acusándola d'espiar pal rei de Prusia. Sicasí, a Isabel siempres-y gustó la fía, y finalmente el matrimoniu celebrar en 1745.
 
La princesa Sofía nun remacarió esfuerzosesfuercios pa congraciarse non yá cola emperatriz Isabel y col so home, sinón tamién col [[pueblu rusu]]. Dedicar con tal celu al aprendizaxe de la [[llingua rusa]] que se llevantaba pela nueche y caminaba descalza pa repasar les llecciones. Esto dio llugar a un grave ataque de [[neumonía]], en marzu de 1744. Cuando escribió les sos memories reprodució cómo formara la so mente al llegar a Rusia pa faer tou lo que fora necesariu con cuenta de que tar calificada pa llevar la corona.
 
El so padre, un devotu luteranu, opúnxose firmemente a la conversión de la so fía a la [[Ilesia Ortodoxa]] rusa. Pero a pesar de les sos instrucciones, el 28 de xunu de 1744 foi bautizada col nome de Catalina (''Yekaterina'' o ''Ekaterina'') Alekséyevna. A otru día tuvieron llugar los esponsales, y Catalina cásase col gran duque Pedro'l 21 d'agostu de 1745 en San Petersburgu. Los recién casaos instalar nel palaciu d'[[Oranienbaum (Rusia)|Oranienbaum]], que sería la residencia de la "nueva corte" mientres 54 años.
Llinia 58:
La tentativa de Catalina pa entamar la sociedá rusa en ríxidos estamentos corporativos fixo frente al tempranu desafíu de la [[Revolución francesa]], que defendía una ciudadanía individual. La estensión territorial y l'incorporación a [[Rusia]] d'un númberu n'aumentu de non-rusos nel imperiu afitaron el principiu del problema futuru de les nacionalidaes. Finalmente, la primer cuestión de la servidume y la [[autocracia]] nos argumentos morales abarruntaron el conflictu ente l'Estáu y l'intelectualidá, que aportó a dominante nel sieglu decimonovenu.
 
A principios del sieglu XIX, la población de [[Rusia]], los recursos, la diplomacia internacional y les fuercesfuercies militares fixéron-y unu de los Estaos de mayor poderíu del mundu. El so poder dexó-y desempeñar un papel cada vegada más activu nos asuntos d'Europa. Esti papel llevó al Imperiu a participar años dempués nuna serie de guerres contra [[Napoleón]], que teníen consecuencies de gran valumbu pa Rusia y el restu d'[[Europa]]. Dempués d'aceptar la [[Ilustración]] con entusiasmu mientres el sieglu XVIII, la élite de Rusia tornar n'opositora activa de los enclinos de [[lliberalización]] na Europa central y occidental dende 1789.
 
Internamente, la población de [[Rusia]] creciera de forma diversa con cada alquisición territorial. La población incluyía luteranos fineses, bálticos alemanes, estonios y dellos lituanos, había tamién católicos lituanos, polacos y dellos letones, ortodoxos bielorrusos y ucraínos, pueblos musulmanes a lo llargo de la frontera meridional del Imperiu y nel este, griegos ortodoxos y de [[Xeorxa|S'akartvelos]], y miembros de la [[Ilesia Apostólica Armenia]]. Cola influencia occidental, la oposición a l'autocracia rusa foi n'aumentu; ante ello'l réxime reaccionó creando una especie de policía secreta, según tamién imponiendo la [[censura]] pa cortar les actividaes de les persones qu'abogaben el cambéu o movimientu nacionalista dalgunu nel interior del Imperiu. El réxime siguía col enfotu de la so economía basada en siervos como una ferramienta destinada a sirvir como sofitu a les clases altes, al gobiernu y a les fuercesfuercies militares.
 
== Política esterior ==
Llinia 87:
A pesar de qu'el [[Imperiu otomanu]] declaró la guerra primero, los turcos viéronse incapaces de llevar la iniciativa mientres tola guerra, amosándose faltos d'una estratexa real. Esto dexó al Xeneral [[Aleksandr Suvórov]] maniobrar ensin problemes en [[Polonia]], onde prindó [[Cracovia]] en 1768 a los sublevaos y depués entartalló la rebelión nel restu del país. Mentanto, la flota rusa del Bálticu enfusó nel Mediterraneu y aportó en febreru de 1770 a [[Morea]] (sur de Grecia), onde los rusos teníen axentes secretos dende años enantes, y aguiyó una rebelión popular contra los turcos que, sicasí, nun s'estendió al restu del país. Aun así, esto forzó a los turcos a unviar refuerzos a [[Grecia]] en desterciu de [[Ucraína]], llabor que se vio complicada cola posterior derrota y destrucción de la flota otomana na [[Batalla de Chesma]], que tuvo llugar ente'l 5 y el 7 de xunetu d'esi añu frente a la islla exea de [[Quíos]].
 
El mesmu día que l'almirante [[Alekséi Orlov]] ganaba a la escuadra turca na [[Batalla de Chesma]], el Mariscal de Campu [[Piotr Rumyántsev]] enfusó na Ucraína otomana y ganó a los turcos y los sos aliaos tártaros en dos batalles socesives sobre'l ríu Llarga, tres les cualos los rusos ocuparon la mayoría de les fortaleces esistentes na rexón. Tamién ufiertaron a los crimeanos camudar de bandu y aliase con ellos contra los turcos, cosa a la qu'el [[Kan Sahib II Giray]] negóse. Sicasí, un ataque sorpresa sobre la mesma [[Península de Crimea]] obligar a recapacitar polo qu'unvió al so sobrín y socesor, el príncipe [[Şahin Giray]], a [[San Petersburgu]] por qu'axustara una paz cola Emperatriz Catalina II en persona. Crimea abandonó entós la guerra y collo, el so llargu vasallaxe al [[Imperiu otomanu]]. En 1773 [[Aleksandr Suvórov]] dio la campaña de [[Polonia]] por rematada y coló a [[Ucraína]] pa combatir a les fuercesfuercies otomanes qu'entá quedaben ellí. Ganó una batalla tres otra, dando pie a la so posterior fama de xeneral invencible. El L'[[Imperiu Otomanu|Imperiu otomanu]] solicitó la paz en 1774.
 
[[Archivu:Abdulhamid I.jpg|thumb|200px|izquierda|[[Abd-ul-Hamid I]].]]
Llinia 145:
Frente a estes circunstancies, los polacos intentaron caltener la so independencia en tantu los [[aristócrates]] de la Confederación de Targowica abrazaren la causa de l'autonomía nacional, deslusionados porque Rusia aprovechara la derogatoria de la [[Constitución del 3 de mayu]] p'amestase nuevos territorios. N'abril de 1794 un batallón de soldaos polacos sublevóse ante la orde conxunta de [[Rusia]] y [[Prusia]] por que el exércitu de Polonia amenorgar a la metá. Esti eventu causó una sublevación xeneralizada de los polacos contra les guarniciones rusu y prusianu que fueren acantonaes en territoriu polacu de manera permanente dende 1793.
 
Nuevamente [[Tadeusz Kosciuszko]] dirixó les tropes polaques, pa lo cual concibió la idea de proclamar el fin de la [[servidume]] llabradora, nun esfuerzuesfuerciu de reclutar más tropes y esaniciar diferencies sociales que pudieren ser esplotaes por rusos y prusianos. Sicasí, el so esfuerzuesfuerciu fracasó en cuantes que munchos aristócrates negar a esta concesión final en favor de los sos [[llabradores]]. Otru factor importante foi que Kosciuszko y los sos aliaos declararon qu'el so oxetivu final yera restablecer la independencia de Polonia pero non los vieyos [[privilexos]] de l'aristocracia, bastiando nuevamente la perda de sofitu ente la gran [[nobleza]] retrograda y [[reaccionariu|reaccionaria]]. De la mesma, la revuelta esta vegada estender a [[Lituania]], que manifestó'l so refugu a la ocupación militar rusa y espulsó a les sos guarniciones, en cuantes que los rebeldes polacos ufiertaren un venceyu políticu qu'otorgara mayores llibertaes a los lituanos nel esquema de la [[República de los Dos Naciones]].
 
Los polacos contuvieron primeramente a los prusianos nes contornes de [[Varsovia]], pero nun taben en condiciones de vencer un ataque simultáneu de tropes ruses; magar espulsar a los prusianos del norte de Polonia y de cuntar con una revuelta nacional en Lituania contra los rusos, los polacos topar en gran dificultá pa siguir la resistencia y a entamos de setiembre empezaron a ser vencíos pol xeneral rusu [[Aleksandr Suvórov]], que tomó [[Varsovia]] en payares de 1794, poniendo fin a la revuelta. Tropes prusianes retornaron a suelu polacu, reforzaes de momentu, pa recuperar les sos posiciones perdíes. Arriendes de esto la [[República de los Dos Naciones]] quedaba definitivamente escastada, partida ente los sos vecinos.
Llinia 151:
N'ochobre de 1795 suscribiéronse los últimos alcuerdos ente [[Rusia]], [[Prusia]] y [[Austria]], partiéndose [[Polonia]]. D'alcuerdu a ello, Rusia ocupaba la llanura central polaca, incluyendo [[Varsovia]], coles rexones de Masovia, Polesia, y Podlachia y tamién s'apoderó de Lituania hasta'l [[ríu Niemen]]. Prusia amestóse la [[Gran Polonia (rexón histórica)|Polonia Mayor]] y confirmó el so dominiu sobre la mariña de [[Pomerania]]. Nel mesmu tratáu apautóse evitar conflictos con [[Austria]] reconociendo a ésta la posesión sobre les provincies polaques de [[Galitzia]] y la [[Polonia Menor]]. Polonia, con esto, sumía como estáu independiente n'[[Europa]] hasta 1807, cuando se constituyó de volao el [[Gran Ducáu de Varsovia]]. Extinto ésti en 1815, nun esistiría un estáu polacu independiente hasta 1918.
 
La última repartida tendría llugar tres la [[Revolución francesa]]. A partir d'ella, Catalina refugó munchos de los principios de la [[Ilustración]] que de primeres miraba bien favorablemente. Oponiéndose a l'adopción d'una constitución en Rusia, tarrecía que la [[Constitución del 3 de mayu]] de 1791 de Polonia conduxera al resurdimientu del poder polacu-lituanu, y que'l creciente movimientu democráticu convertir nuna amenaza a les monarquíes europees. D'esta miente Catalina decidió intervenir en Polonia. Emprestóse sofitu a un grupu que lluchaba contra la reforma, conocíu como la [[Confederación de Targowica]]. Dempués de ganar a les fuercesfuercies lleales polaques na [[Guerra rusu-polaca de 1792|Guerra en Defensa de la Constitución]] (1792) y na [[Insurrección de Kościuszko]] (1794), Rusia completó la partición de Polonia, partiéndose tol territoriu con Prusia y Austria (1795). (Nun foi hasta 1906 cuando, per vegada primera, nel Imperiu rusu adoptóse una [[Constitución rusa de 1906|Constitución]].)
 
== Arte y cultura ==