Diferencies ente revisiones de «Gran Ducáu de Lituania»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"otorgar" +"dar"
m Preferencies llingüístiques
Llinia 97:
El primera Gedimínida en gobernar Lituania foi [[Butigeidis]], quien morrió en [[1290]] o [[1292]], y el so hermanu y régulo [[Butvydas]] heredó la corona. Esti de la mesma morrió en [[1296]], dexándo-y el tronu al so fíu [[Vytenis]] quien foi mentáu como rei y señor de Lituania en 1296. Sol so mandatu empezó la construcción de la rede de castiellos del [[Niemen]] que gradualmente se convirtió nel principal puestu d'avanzada y estructures defensives contra la [[Orde Teutónica]]. Vytenis escaló tierres polaques en [[1295]] siguiendo los sos ataques sobre estos territorios hasta 1306. Estos años fueron testigos de la desintegración del Reinu de Polonia, lo que Vytenis aprovechó; depués sofitó al pretendiente polacu al tronu del reinu. Vytenis tamién intervieno nos asuntos del [[Ducáu de Masovia]], una y bones el duque masovio Boleslaw II casárase cola princesa lituana.
 
Nel tardíu sieglu {{SIEGLU|XIII}} apaecieron conflictos ente ciudadanos de [[Riga]] y Caballeros Teutonos, y Vytenis ufiertar a ayudar a los ciudadanos de la ciudá unviando una guarnición lituana en 1298. La guarnición lituana tenía'l deber de protexer a la ciudá de los Caballeros. Los lituanos permanecieron en Riga hasta l'añu 1313. Asegurar les posiciones en Riga aprovió-y una situación favorable pa fortalecer les rutes de comerciu na rexón y entamar campañes militares contra la Orde Teutónica y provincies rutenias. Ente 1298 y 1313 Vytenis realizó alredor d'once campañes en tierres prusianes controlaes pola Orde, infringiéndole una serie de derrotes al enemigu. Alredor del [[1307]], el [[Principáu de Pólatsk]] foi amestáu por fuercesfuercies militares. L'anexón de [[Pólatsk]] sirvió p'asegurar importantes rutes comerciales que dexaron un comerciu consistente na rexón y amontó la influencia lituana sobre les provincies rutenias restantes.
 
Vytenis entamó munches más incursiones militares en tierres gobernaes pola Orde Teutónica hasta [[1315]] y figuró per últimu vegada en fontes escrites contemporanees a fines d'esi añu. Lo qu'asocedió con Vytenis desconozse; sicasí'l títulu de gran duque pasó al so hermanu [[Gediminas]], el régulo de [[Samogitia]] y probablemente tamién en [[Trakai]], mientres Vytenis taba vivu. Como soberanu Gediminas camudó'l so tronu en Trakai pol de [[Vilnius]].<ref>Lithuania Ascending p.72</ref><ref>Gediminas p.16</ref>
Llinia 107:
===== El Paganismu Lituanu y otros enfrentamientos =====
 
Yá los lituanos abrazaren nuevamente'l paganismu diba delles décades, yera por esto y por razones territoriales que la Orde Teutónica conducía una trabayosa guerra cruciada contra ellos. Magar en [[1333]] y [[1339]] los lituanos ganaron a les fuercesfuercies mongoles que queríen conquistar [[Smolensk]] y sacala de la esfera d'influencia lituana, media década dempués se ensambló un exércitu cruzáu qu'avanzó escontra Lituania pa enfrentalos. D'esta forma, el Ducáu Lituanu viose forzáu a enfrentar a les fuercesfuercies cruciaes cristianes de los reis [[Lluis I d'Hungría]], de [[Xuan I de Bohemia]] y el so fíu [[Carlos IV de Luxemburgu]], que'l so propósitu yera cristianizar a los lituanos paganos. Sicasí, la guerra cruciada foi un fracasu y conflictos directos col rei [[Casimiro III de Polonia]]. Estos atacaron al rei polacu en [[1345]], y Lluis I d'Hungría aidar salvando [[Cracovia]] del monarca bohemiu y el so fíu. Pal [[1355]], l'Estáu de [[Moldavia]] yá se formara. La Horda d'Oru fixo pocu pa retomar la área.
 
L'Estáu lituanu nun se construyó solamente sobre la base d'agresiones militares. La so esistencia siempres dependió tantu de la diplomacia como de les armes. Munches, pero non toes, de les ciudaes que conquistó nunca fueron ganaes en batalles, sinón qu'aceptaron ser vasallos de Lituania. Enantes munches d'estes ciudaes fueron vasalles de la Horda d'Oru o del [[Principáu de Moscú]], les decisiones lituanes nun yeren les de da-yos independencia sinón que camudaren de señor. Un exemplu d'esto ye [[Nóvgorod]], quien foi frecuentemente atraida a la esfera d'influencia lituana y convirtióse nuna dependencia del Gran Ducáu, pero los exércitos lituanos nunca atacaron la ciudá. Igualmente, el control lituanu sobre Nóvgorod foi la resultancia de resfregones internos de la ciudá, que quería escapar al sometimientu rusu. Esti métodu de construcción estatal yera inestable. El cambéu de les polítiques internes para coles ciudaes podía resultar en que Lituania perdiera'l control, como asocedió en delles ocasiones con Nóvgorod y otres ciudaes ruses.
Llinia 144:
=== Relixón ===
{{VT|Romuva}}
Depués del bautismu (en 1252) y la coronación (en 1253) del rei [[Mindaugas]], Lituania foi reconocida como Estáu cristianu hasta 1260, cuando'l soberanu sofitó un llevantamientu en [[Curlandia]] y (según la Orde Teutónica) arrenunció a la cristiandá. Hasta 1387, los nobles lituanos profesaron la so propia relixón, que yera una creencia [[Paganismu|pagana]] basada na deificación de los fenómenos naturales. Los lituanos yeren bien devotos de la so fe. Les creencies paganes precisaben tar fondamente enraigonaes na xente p'aguantar les fuertes presiones de los misionarios y de les potencies estranxeres. Hasta'l [[sieglu XVII]], esistieron reliquies de l'antigua fe, como alimentar a les [[Natrix natrix|culiebres de collar]] o asitiar alimentos nes tumbes de los ancestros. Nes tierres qu'anguaño ocupen [[Bielorrusia]] y [[Ucrania]], los duques locales yeren firmes a la [[Ilesia greco-católica ucraniana]]. Anque les creencies paganes de Lituania fueron lo suficientemente fuertes como p'aguantar sieglos de presión d'ordes militares y misioneros, finalmente los lituanos convertir al cristianismu. En 1387, Lituania convertir al [[catolicismu]], ente que la mayoría de les tierres rutenas permanecieron fieles a la [[Ilesia ortodoxa]]. Hubo un esfuerzuesfuerciu pa polarizar a los ortodoxos tres la [[Unión de Brest]] de 1596; la Ilesia ortodoxa griega reconoció l'autoridá papal y el catecismu católicu, pero caltuvo la lliturxa ortodoxa.
 
== Legáu ==
Según dellos historiadores (especialmente los de Rusia), unu de los mayores efectos del estáu de Lituania fueron les divisiones étniques ente los habitantes del antiguu [[Rus de Kiev]]. Dende esti puntu de vista, la creación del Gran Ducáu de Lituania xugó un papel importante na división de los [[Eslavos orientales]]. Dempués de la conquista mongola de [[Rutenia]], los mongoles intentaron caltener a los eslavos orientales unificaos, y tuvieron ésitu na conquista de la mayoría de les tierres rutenas.
[[Prusianos|Tribus prusianes]] (d'orixe [[Baltos|bálticu]]) costantemente atacaben la rexón de [[Masovia]], provocando que'l duque [[Conrado I de Mazovia]] convocara a los [[Orde Teutónica|Caballeros Teutones]] pa instalase cerca d'árees prusianes. Los conflictos ente prusianos y Teutones fixeron que les tribus lituanes tardaren más tiempu en xunise. Por cuenta de la presencia d'enemigos poderosos nel sur y nel norte, l'apocayá formáu estáu lituanu concentró la mayoría de los sos esfuerzosesfuercios militares y diplomáticos na espansión escontra l'este.
 
El restu de les antigües tierres rutenas (principaos [[Bielorrusia|bielorrusos]]) xunir al Gran Ducáu de Lituania dende l'entamu. Otres tierres n'Ucrania fueron tomaes como vasalles per Lituania depués. La subyugación de los eslavos orientales por dos poderes distintos creó divisiones substanciales que persisten hasta anguaño. Según esta afirmación, mientres el dominiu del [[Principáu de Kiev]] había ciertes diferencies rexonales, ente los eslavos, pero cola anexón al Gran Ducáu de Lituania (de partes del sur y del oeste) tornar en divisiones permanentes ente [[Ucranianos]], [[Bielorrusu(etnia)|Bielorrusos]] y [[Pueblu rusu|Rusos]].