Diferencies ente revisiones de «Guerra de les Galies»

Contenido eliminado Contenido añadido
m correiciones
m Preferencies llingüístiques
Llinia 34:
Primeramente, César cuntaba con cuatro [[lexón romana|lexones]] [[veteranu|veteranes]] sol so mandu directu: [[Legio VII Claudia|Legio VII]], [[Legio VIII Augusta|Legio VIII]], [[Legio IX Hispana]] y [[Legio X Equestris|Legio X]]. César conocía personalmente a la mayoría (seique a toes) eses lexones, yá que fuera gobernador de [[Hispania Ulterior]] en [[61 e.C.|61 e.C. ]] y al pie de elles efectuara una esitosa campaña contra los [[lusitanos]]. Ente los sos [[legáu (Roma)|legaos]] atopábense los sos primos [[Lucio Julio César (cónsul 64 e.C.)|Lucio Julio César]] y [[Marco Antonio]], [[Pedrete Labieno]], [[Décimu Xunu Brutu Albín]], [[Cayo Trebonio]], [[Aulo Hircio]] y [[Quintu Tuliu Cicerón]] (hermanu menor de [[Marco Tuliu Cicerón]]). Amás, César tenía l'autoridá llegal pa reclutar más lexones y [[Tropes auxiliares romanes|tropes auxiliares]] si asina lu creía conveniente.
 
Probablemente, l'ambición de César yera realizar una campaña que la empericotiara y solliviara la so situación económica, pero ye discutible qu'escoyera a los galos como oxetivu inicial. Lo más probable ye que César tuviera entamando una campaña contra'l reinu de [[Dacia (provincia romana)|Dacia]], nos [[Balcanes]].<ref>Munchos eruditos alderiquen que los Balcanes fueren l'oxetivu inicial de César, incluyendo [[Adrian Goldsworthy]]. La base pal discutiniu taría dada poles provincies que César reclamó de primeres pa sigo (Galia Cisalpina y Ilírico), y pol allugamientu de trés de los sos cuatro lexones en n'[[Aquilea (UD)|Aquileya]].</ref>
 
Per otra parte, les tribus gales yeren civilizaes, riques y topábense dafechu estremaes. Munches d'elles comerciaban con mercaderes romanos y fueren yá influyíes pola cultura romana. Dalgunes inclusive camudaren los sos sistemes políticos, abandonando la [[monarquía]] tribal pa instalar repúbliques inspiraes na romana.
Llinia 56:
 
[[Archivu:Caesar campaigns gaul-es.svg|thumb|300px|left|Mapa de la guerra de les Galias.]]
Cuando la embaxada tornó, César refugó de manera oficial el so pidimientu y alvirtiólos que cualquier intentu de cruciar el ríu pola fuerzafuercia sería compensáu. Refugar darréu dellos intentos. Los helvecios tornaron sobre los sos pasos y empecipiaron negociaciones colos sécuanos por que los dexaren pasar pacíficamente. En dexando a la so única lexón so la direición del so segundu al mandu, [[Pedrete Labieno]], César dirixóse rápido escontra Galia Cisalpina. Ellí asumió'l mandu de los trés lexones asitiaes en n'[[Aquilea (UD)|Aquileya]] y reclutó otres dos nueves lexones, la [[Legio XI Claudia|Legio XI]] y la [[Legio XII Fulminata|Legio XII]]. Al mandu de estos cinco lexones, César crució los [[Alpes]] pel camín más curtiu, travesando territorios contrarios y enfrentándose al so pasu a delles tribus.<ref>[[Cayo Julio César]], ''De Bellu Gallico'', Llibru I IX-X.</ref>
 
==== Persecución a los helvecios ====
Llinia 102:
Ente 56 y 55 e.C. , les tribus xermanes de los [[usípetes]] y los [[téncteros]] (que sumaben de 150 a 180 mil persones, anque según César yeren 400 mil) cruciaron el Rin, y establecieron el so campamentu nel [[Ríu Mosa|Mosa]]. Dende ende, la caballería xermana atacó un campamentu romanu y mató a unos 6000 romanos. César axuntó'l so exércitu y empezó les negociaciones colos xermanos; pero cuando la caballería xermana alloñar a pastiar, el romanu atacó'l campamentu enemigu, matando o prindando a 100 000 d'ellos, la so mayoría muyeres, neños o vieyos. Arriendes d'ello, dambes tribus xermanes volvieron al so país colos supervivientes.
 
César condució les sos fuercesfuercies al otru llau del Rin l'añu [[55 e.C.|55 e.C. ]] pa llevar a cabu una espedición punitiva contra los xermanos, con cerca de 40 mil hombre construyó una ponte y crució el ríu. Los xermanos retiraron ante la meyora romana y nun presentaron batalla. El mesmu César envaloraba en 430 mil guerreros xermanos la fuerzafuercia enemigo anque güei considérase una desaxeración. Sicasí los [[suevos]], contra quien principalmente se dirixó la espedición, enxamás aportaron a combatíos.
 
Darréu, César crució'l [[canal de la Mancha]] a la cabeza de dos legión pa realizar una espedición similar contra los [[britanos]]. La incursión en [[Britania]] casi acabó en desastre cuando'l mal clima destruyó gran parte de la so flota y la inusual visión d'una inmensa cantidá de [[carru de guerra|carro de guerra]] provocó tracamundiu ente les sos tropes. César llogró desembarcar y venció en dos batalles a los britanos, pero al nun disponer de la so caballería como refuerzu y ante la cercanía del iviernu, decidió retirase del suelu britanu pa reorganizar les sos fuercesfuercies y entamar una segunda espedición. De los britanos aseguróse una promesa de rehenes, anque namái dos tribus cumplieron colo alcordao. En retirándose, tornó al añu siguiente con un exércitu enforma mayor que venció a los poderosos [[catuvellaunos]] y forzar a pagar [[tributu]] a Roma. L'efectu de les espediciones nun duró enforma, pero fueron una gran propaganda de les victories de César. El pueblu de Roma consideraba a esti xeneral que venciera a los estraños britanos y a los belicosos galos y xermánicos como'l meyor xeneral de la hestoria, asombrando a [[Pompeyo Magno]], daqué que finalmente se volvería en contra de César.<ref>[[Cayo Julio César]], ''De Bellu Gallico'', Llibru II I-XXXIII.</ref>
 
Les campañes del añu 55 e.C. y principios del 54 e.C. causaron gran discutiniu mientres munchos sieglos. Fueron inclusive revesoses na dómina de los contemporaneos de César, y n'especial ente'l so opositores políticos, quien les censuraron como un costosu exerciciu destináu al engrandecimiento personal. En dómines modernes, los espertos estremáronse ente quien critiquen el claru plan imperialista de César y quien defenden los beneficios xeneraos na Galia per mediu d'esta espansión del poderíu romanu.
Llinia 119:
Tres la [[Avárico#Sitiu de Avárico|batalla de Avárico]], [[Vercingetórix]], que taba a unos cuantos miles de pasos de la ciudá retirar a la capital de los avernos, Gergovia, una ciudá asitiada nuna llomba de mal accesu, y protexía por un muriu, y doscientos mil soldaos galos. César tomó seis legión y coló escontra Gergovia, pero atopar con que Vercingetórix quemara toos les pontes qu'había sobre'l ríu Liger, polo que se-y enzancaba l'accesu a Gergovia, yá que en casu de querer construyir una ponte, sería destruyíu poles tropes gales que taben al otru llau del ríu, cerca de Gorgobina. Entós, Julio César unvió a la metá del so exércitu escontra'l sur, por que el enemigu pensara que se taba retirando. Al ver esto, los galos colaron escontra'l sur pa torgar que se construyera una ponte ellí. Entrín y non, Julio César y l'otra metá del exércitu construyeron una ponte y cruciaron el ríu. A otru día, cuando los galos enteráronse, fueron enfrentase con César, dexando pasu llibre pel ríu a la otra metá de los romanos. Al saber qu'estos postreros tamién taben nesi llau del ríu, los galos fuxeron a Gergovia. Cuando Julio César llegó a Gergovia, instaló dos campamentos, unu al pie de la cuesta y l'otru na metá d'esta. Julio César esperaba recibir ayuda de los sos aliaos heduos, pero resultó qu'el so maxistráu Divicíaco morriera y que'l nuevu jjefe nun yera bien capaz. Los enemigos políticos del nuevu maxistráu decidieron aliase a Vercingetórix ya inventaron que Julio César asesinara a dellos nobles heduos, y dixéron-yos a los refuerzos que teníen de lleva-y a Vercingetórix la cabeza de César. Cuando los heduos averábense, Julio César, per mediu d'espíes enterar de lo entamao, y coló escontra'l campamentu heduo colos nobles que según dicíen dalgunos, él asesinara. Al ver qu'éstos taben vivos, esculpáronse ante Julio César y xuniéronse-y.
 
Tres esto, César reparó que nun sería difícil tomar una posición ventaxosa más cercana a la ciudá. Entós, ordenó atacar a la pequeña guarnición gala que s'atopaba ellí. Cuando la venció, ordenó a los sos soldaos retirase pa nun faer que combatieren en terrenes desventayosos, pero solo la caballería y la décima lexón obedeciéronlu, una y bones el restu, allampando una victoria rápida, cargaron hasta les mesmes muralles de la ciudá. El gruesu del exércitu galu salió al so alcuentru y adulces los romanos fueron cayendo. Viendo esto, Julio César, unvió a la lexón que dexara de reserva nel so campamentu por que se asitiara cerca de los galos, y asina protexer a les lexones qu'habíen desobedecido al xeneral romanu, y facilita-yos la retirada. Finalmente, Julio César llogró retirar de la zona de combate al exércitu qu'atacara por sigo solo, al qu'a otru día-y esplicaría que si desobedecían nunca podríen ganar a los galos de Vercingetórix. Nos díes siguientes, solo hubo escaramuzas de caballeros. Mientres, nel país de los heduos, el so maxistráu decidió aliase a Vercingetórix. Entós, César, tres un combate favorable de la caballería, retirar escontra'l país de los heduos, pero nun pudo evitar qu'entraren a la confederación gala de Vercingetórix. Los galos yeren poderosos por cuenta de la so inmensa caballería, polo que César pidió a los sos aliaos xermanos que collaboraren con dellos caballos, yá que podía usar lexonarios como caballeros de caballería. Asina, Julio César llogró llograr una inmensa caballería, y asitió les sos tropes nuna planicie cerca de la ciudá fortificada de Alesia. Los galos asitiaron la so caballería nuna llomba cercana, y César decidió atacalos, colando cola so caballería según una lexón oculta. Cuando los caballeros enemigos atacaron, los lexonarios dexáronse ver, y colos sos arqueros mataron a munchos de los galos, quien fuxeron n'escorribanda al campamentu de la infantería de Vercingetórix. Este, viendo la derrota de los sos caballeros, decidió abelugase en n'[[Alesia (ciudá)|Alesia]], esperando que pasara lo mesmo qu'en [[Gergovia]].
 
Cuando [[Vercingetórix]] llegó a Alesia, unvió a unos soldaos sos a pidir refuerzos a los galos, yá que solo disponía d'ochenta mil homes. César, que lo taba escorriendo, al ver les fortificaciones de la ciudá gala, dexó de llau la idea d'atacala y optó por sitiar la. Pa ello construyó siete campamento fortificaos, sofitaos por apartaces nos puntos claves. Depués, construyó un foso de seis paso de fondura sobre tola circunferencia de Alesia pa torgar la fuxida de los sitiaos y al llau del foso, construyó una muralla de tres paso d'altor. Pa torgar la llegada de refuerzos a los sitiaos, construyó, a cien paso de la otra muralla, trés fosos de seis paso de fondura, y una muralla de tres paso d'altor, asitiada enriba d'un terremplén d'otros cuatro pasos d'altor. A les muralles, asitió-yos una torre cada venti pasos y de diez paso d'altor. La muralla interior, aprosimao, midía dieciséis mil pasos de llargor, ente que la esterior midía ventiséis mil. Por cuenta de la escasez de cebera, los sitiaos espulsaron a les muyeres y a los neños p'aforrar provisiones. Tres delles selmanes, llegaron cuatrocientos mil galos de refuerzu comandados por Comio, un aliáu de Vercingetórix, tamién d'orixe avernu. Comio realizó delles escaramuzas de caballería que fracasaron, asina que decidió utilizar la so inmensa infantería p'atacar a César. A media nueche, avanzaron los cuatrocientos mil hombre de Comio hasta la muralla que guarnía a los cincuenta mil hombre de César. Al llegar, fixeron ruiu, por que los sitiaos salieren de Alesia y atacaren. Asina se fixo, pero dempués de rellenar el foso, retiráronse.
Llinia 142:
El trunfu romanu na guerra de les Galias deber a una combinación d'astucia política, campañes efectives y una mayor capacidá militar que los sos oponentes galos. César llevó a cabu una política de «[[estrema y conquista]]» p'acabar colos sos enemigos, poniéndose del llau de tribus individuales mientres les sos disputes con oponentes locales. Axuntó de forma sistemática información sobre les tribus gales pa identificar les sos característiques, debilidaes y divisiones, lo que de la mesma-y dexaría poder llibrase d'elles.
 
Munchos soldaos de les tropes de César yeren galos, asína que'l conflictu nun foi cenciellamente una guerra ente romanos y galos. Verdaderamente'l so exércitu yera una entidá cosmopolita n'estremu. El so nucleu constaba de seis, más tarde diez, lexones de [[infantería]] pesada, col sofitu del equivalente a dos más en campañes posteriores. Dependía d'aliaos estranxeros pal so [[caballería]] y [[infantería llixera]], reclutándolos ente les tribus [[numidia]]s, [[Creta|cretenses]], [[Hispania|hispanes]], xermániques y gales. César emplegaba les sos fuercesfuercies de manera por demás efectiva, aguiyando l'arguyu de les unidaes individuales por que realizaren un mayor esfuerzuesfuerciu.
 
Los oponentes galos de César yeren considerablemente menos arteros que los romanos en términos militares. Podíen disponer d'inmensos exércitos pero sufríen falta de flexibilidá y disciplina. Los guerreros galos yeren oponentes feroces y esto reportába-yos l'almiración de los romanos (vease'l ''[[Gálata morrebundu|Galu morrebundu]]''), pero escarecíen de disciplina nel [[campu de batalla]]. Les sos táctiques taben acutaes a cargar en masa sobre los sos enemigos, y la so falta de cohesión volver incapaces de ser eficaces mientres los enfrentamientos. Tampoco teníen un sofitu loxísticu y nun podíen permanecer nel campu tanto tiempu como los romanos.
Llinia 158:
La guerra de les Galias tresformar nuna fonderada popular pa la [[ficción histórica]] moderna, cuantimás en [[Francia]] y [[Italia]]. [[Claude Cueni]] escribió una novela semihistórica, ''La druida del César'', sobre un [[druida]] [[personaxe de ficción ficticiu]], sirviente de César, quien guardaba'l rexistru de les campañes de César. Amás, el [[cómic]] ''[[Astérix]]'' trescurre pocu dempués de la guerra de les Galias.
 
Julio César solo menta dos militares de baxa graduación, dos «[[centurión|centuriones]] escepcionalmente valientes», [[Pedrete Pulón]] y [[Lucio Voreno]] (llibru V, cap. 44). Estos dos personaxes protagonicen la [[serie de televisión]] ''[[Roma (serie de TV)|Roma]]'', de d'[[Home Box Office|HBO]], que los sos eventos empiecen xusto tres la [[batalla de Alesia]]: [[Pedrete Pullo (personaxe de Roma)|Pedrete Pullo]] y [[Lucio Voreno (personaxe de Roma)|Lucio Voreno]].
 
== Ver tamién ==