Diferencies ente revisiones de «Niceto Alcalá-Zamora»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Correición de nomes propios
m Preferencies llingüístiques
Llinia 74:
Xuntu con [[Miguel Maura]] y el so partíu, [[Derecha Lliberal Republicana]], representó al republicanismu conservador nel [[Pactu de San Sebastián]] celebráu'l 17 d'agostu de 1930, destináu a impulsar un movimientu popular que derrocara a la monarquía ya instaurara un réxime republicanu. D'esi pactu surdió un Comité Executivu encargáu de dirixir l'acción republicana n'[[España]] y Alcalá-Zamora foi escoyíu presidente. Yera, ello ye que l'antecedente del Gobiernu Provisional de la República.
 
El 12 d'avientu de 1930 tuvo llugar la [[Sublevación de Faca]], cuando'l capitanes Galán y García Hernández proclamaron la República na guarnición de [[Faca]] y empecipiaron una marcha escontra [[Huesca]] pero, vencíos poles fuercesfuercies gubernamentales, fueron xulgaos y executaos.
 
Tamién se sublevaron nel [[Aeródromu de Cuatro Viento]] el comandante [[Ramón Franco]] (hermanu del xeneral [[Francisco Franco]]) y el xeneral [[Gonzalo Queipo de Llano]]. Taba previstu'l bombardéu del Palaciu Real como señal pal pronunciamientu militar, pero al paecer, Ramón Franco vio a unos neños xugando nos xardinos de Sabatini y nun s'atrevió a soltar les bombes, pos nun quería mancar a los pequeños.
 
Asina, el restu d'unidaes nun llegaron a sumase al llevantamientu, dando llugar a que l'aeródromu fora abarganáu por tropes de les proximidaes, polo que tuvieron que fuxir a [[Portugal]] n'avión. Los líderes de les fuercesfuercies republicanes, parte del Comité, y ente ellos Alcalá-Zamora, fueron deteníos pol Gobiernu. El xuiciu públicu, celebráu en marzu de 1931, condergó-yos a seis meses y un día, que fueron sustituyíos por llibertá condicional.
<ref>{{Cita Harvard |Juliá|1999|pp=84—86|sp=sí}}</ref>
 
Llinia 95:
Tarreciendo que Alcalá-Zamora entamara una campaña revisionista y de desprestixu contra la República, los socialistes y los azañistas convinieron n'ufierta-y la presidencia de la República, cargu pal cual foi escoyíu candidatu únicu'l 2 d'avientu. Xuró'l cargu'l 11 d'avientu de 1931.
 
La idea del presidente de la República yera incorporar a la direición d'España les nueves fuercesfuercies surdíes dempués de la [[Restauración borbónica n'España|Restauración]] y conteníes polos postreros [[Dinastía Borbón|Borbones]]. Esta apertura tenía de faese dende enriba, suprimiendo tou lo que torgara esti pasu y estableciendo les premises esenciales d'un nuevu orde pela vía pacífica y parllamentaria.
 
=== Los problemes con Azaña ===
Llinia 105:
 
=== El bienio radical-cedista ===
Les fuercesfuercies derechiegues ganaron llargamente les eleiciones del 29 de payares de 1933, les primeres de la Hestoria d'España nes que pudieron votar les muyeres. [[Alejandro Lerroux]] formó gobiernu per encargu del presidente y cola avenida de la [[Confederación Española de Dereches Autónomes]] (VENZA), dirixida por [[José María Gil-Carbayos y Quiñón|José María Gil-Carbayos]]. Alcalá-Zamora llevóse mal colos radicales y sobremanera con DEXAR, yá que resabiaba del espíritu democráticu del partíu de Gil-Carbayos, que, magar se declaraba respetuosu col orde establecíu, nun xurara llealtá a la República. Por esta razón buscó siempres soluciones de compromisu, como'l confusu gobiernu del radical [[Ricardo Samper]], que nun gustaron a naide.
 
[[Archivu:Estandarte Presidencial NA.svg|thumb|180px|Estandarte presidencial de Niceto Alcalá-Zamora.]]
N'ochobre tuvo que volver recurrir a Lerroux, que formó gobiernu con tres ministro de DEXAR, pero'l llevantamientu independentista del 6 d'ochobre de 1934 en [[Barcelona]], la [[Revolución de 1934|revolución d'Asturies]], la so indecisión y l'escándalu del «[[estraperlu]]» torgaron una acción de gobiernu coherente.
 
Per otra parte, Alcalá-Zamora utilizó tolos sos recursos pa estremar a DEXAR del poder hasta que la crisis de gobiernu del 9 de payares de 1935 ufiertó-y esta oportunidá. Nomó primer ministru al so amigu [[Manuel Portela Valladares]], que presidió un interregno ente payares de 1935 y febreru de 1936. La so intención yera crear una fuerzafuercia de centru ente la derecha radical-cedista y l'esquierda social azañista.
 
=== Destitución ===