Diferencies ente revisiones de «Presión atmosférica»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques
m Preferencies llingüístiques
Llinia 2:
 
[[Archivu:Dosen-barometer.jpg|200px|thumb|[[Barómetru aneroide]], un preséu pa midir la presión atmosférica.]]
La '''presión atmosférica''' ye la [[Presión|fuerzafuercia por unidá d'área]] qu'exerz el [[aire]] sobre la [[Tierra|superficie terrestre]].
 
La presión atmosférica nun puntu coincide numbéricamente col [[pesu]] d'una columna estática d'aire de seición recta unitaria que s'estiende dende esi puntu hasta la llende cimera de l'atmósfera. Como la [[densidá]] del aire mengua conforme aumenta l'altor, non puede calculase esi pesu nun siendo que síamos capaces d'espresar la variación de la densidá del aire en función de l'altitú o de la presión, polo que nun resulta fácil faer un cálculu esactu de la presión atmosférica sobre un llugar de la superficie terrestre. Amás tantu la temperatura como la presión del aire tán variando de cutio, nuna escala temporal como espacial, enzancando'l cálculu. Puede llograse una midida de la presión atmosférica nun llugar determináu pero d'ella non pueden sacase munches conclusiones; sicasí, la variación de dicha presión a lo llargo del tiempu dexa llograr una información útil que, xunida a otros datos meteorolóxicos (temperatura atmosférico, mugor y vientos), puede dar una imaxe bastante acertada del tiempu atmosféricu, en dichu llugar ya inclusive un pronósticu al curtiu plazu del mesmu.
Llinia 18:
Na [[Antigüedá clásica|antigüedá]] taben llueñe d'abarruntar el pesu del aire. Considerar como un cuerpu que pol so [[naturaleza]] tendía a alzase, esplicándose l'ascensión de los [[líquidu|líquidos]] nes bombes pol ''horror vacui'', «[[Horror vacui|horror al vaciu]]», que tien la [[naturaleza]].
 
Cuando unos xardineros [[Italia|italianos]] quixeron alzar [[agua]] aspirando con una bomba de hélice, apreciaron que nun podíen superar l'altor de 10,33 m (cerca de 34 [[pie (unidá)|pies]]). Consultáu [[Galiléu Galilei|Galiléu]], determinó esti que l'horror de la naturaleza al vaciu partir# con una fuerzafuercia equivalente al pesu de 10,33 m d'agua (lo que vien ser 1 atm de presión), y denominó a dicha altor ''altezza limitatíssima.''
 
En 1643, [[Evanxelista Torricelli|Torricelli]] tomó un tubu de vidriu d'un metro de llargor y enllenar de plata vivo» ([[mercuriu (elementu)|mercuriu]]). Calteniendo'l tubu zarráu col deu, invertir ya introdució nuna vasía con mercuriu. Al retirar el deu comprobó que'l metal baxaba hasta formar una columna que la so altor yera 13,6 vegaes menor que la que se llograba al realizar l'esperimentu con agua. Como sabía que'l mercuriu yera 13,6 vegaes más pesáu que l'agua, dedució que dambes columnes de líquidu soportaben el mesmu contrapesu, abarruntando que solo l'aire yera capaz de realizar felicidá [[fuerzafuercia]].
 
Depués de la temprana muerte de Torricelli, llegaron los sos esperimentos a oyíos de [[Blaise Pascal|Pascal]], al traviés del Padre [[Marin Mersenne|Mersenne]], que los dio a conocer per mediu d'un tratáu, anguaño depositáu en París.{{cita riquida}} Anque aceptando primeramente la teoría del horror al vaciu, nun tardó Pascal en camudar d'idea al reparar les resultancies de los esperimentos que realizó. Emplegando un tubu curvado y usándolo de forma que l'atmósfera nun tuviera nenguna influencia sobre'l líquidu, reparó que les columnes llegaben al mesmu nivel. Sicasí, cuando dexaba l'acción de l'atmósfera n'unu de los ramales, el nivel variaba.
Llinia 39:
== Presión atmosférica y altor ==
{{AP|Pisos térmicos}}
L'altor modifica tantu la temperatura como la presión atmosfériques y los sos efectos al modificar la densidá del aire. El fenómenu ye bien senciellu: l'aire calecer en contautu cola superficie terrestre, tantu na parte sólida como na superficie de los océanos y mares, especialmente, nesti últimu casu. Al calecer l'aire álzase porque mengua de densidá y poro, de presión y xube hasta permediase la densidá de la columna ascendente del aire cola so redolada a un nivel cimeru. Sicasí, la comprensión d'esti procesu ye muncho más complexa, una y bones les variaciones de la presión nun varien puramente col altor sinón con otros factores como son la mayor o menor mugor y cola llatitú, que modifica sustancialmente el mayor o menor espesura de l'atmósfera por razones dinámiques: esta espesura ye máximu na zona ecuatorial por cuenta de la fuerzafuercia centrífugo de la rotación terrestre en dicha zona y, poro, menor nos polos. La relación ente densidá del aire y l'altor dio orixe al inventu del [[altímetru]], que nun ye sinón un barómetru aneroide graduáu en metros d'altitú en llugar d'unidaes de presión atmosférica. Llueu se vio que al treslladar l'altímetru a lo llargo d'un meridianu tamién variaba la presión atmosférica, inclusive anque atopáramos siempres al nivel del mar. La conclusión lóxica yera que l'altor del nivel del mar varia según la llatitú, siendo mayor l'altor (y poro, menor la presión), a lo llargo del ecuador terrestre, que forma la circunferencia terrestre formada polos puntos más alloñaos del centru de la tierra señalando con ello lo que se conoz como l'abultamientu ecuatorial del nuesu planeta.
 
== Estabilidá ya inestabilidá atmosférica ==