Diferencies ente revisiones de «Salvador Allende»

Contenido eliminado Contenido añadido
mSin resumen de edición
m Preferencies llingüístiques
Llinia 75:
* El ''Track One'' consistía en que'l Congresu elixese a Alessandri; ésti renunciaría y llamaríase a nueves eleiciones en que la derecha sofitaría a Eduardo Frei. El plan ye conocíu tamién como «gambito Frei». El plan nun funcionó. La DC y la UP llegaron a un entendimientu depués del trunfu d'Allende, y revelóse la existencia d'un pactu secretu ente los dos candidatos d'izquierda (Tomic y Allende) nel que cada unu reconocía la victoria del otru si la diferencia yera mayor a los 5.000 votos, y la d'Alessandri sólo si ésti los superaba a los dos por más de 100.000 votos. Finalmente, la [[Democracia Cristiana]] exixó pal so sofitu nel Congresu un estatutu de garantíes constitucionales, qu'aseguraríen qu'Allende nun se saldría de la constitución. El ''Track One'' fracasó, quedando entonces el ''Track Two''
 
* El ''Track Two'' consistía en crear un clima d'inestabilidá política, pa que les FuercesFuercies Armaes intervinieren y anularen la eleición. Encargóse la execución al xeneral Roberto Viaux. El plan yera secuestrar al comandante en xefe del Exércitu, xeneral René Schneider, ocultalu y provocar la situación d'inestabilidá. El [[22 d'ochobre]] executóse'l plan, pero, al intentar defendere, el xeneral foi baleáu polos sos asaltantes, que fuxeron darréu. El so xofer llevólu al Hospital Militar onde morrió'l día [[25 d'ochobre]].
 
El día anterior, el [[24 d'ochobre]], entamó la votación del Congresu. Votaron 195 parllamentarios. En acabando el recuentu el secretariu de la Cámara anunció: Salvador Allende Gossens, 153 votos; Jorge Alessandri Rodríguez, 35 votos; en blanco, 7 votos.
Llinia 103:
Estes acciones del gobiernu motivaríen a Richard Nixon y al so secretariu d'Estáu [[Henry Kissinger]] pa promover un boicot contra'l gobiernu d'Allende, per aciu del negazu de créditos esternos y el pidimentu d'un embargu al cobre chilenu.
 
P'afondar la [[reforma agraria]] siguió utilizándose la llei de reforma agraria d'Eduardo Frei, que tenía dellos vacíos llegales que la Unidad Popular aprovechó al máximo, propiciando la «toma de tierres» polos campesinos, faciendo que la CORA (Corporación de la Reforma Agraria) espropiara los fondos. A finales del añu [[1971]] llevóse a cabu la espropiación de más de dos millones d'hectárees. Estes tomes entamaron a adquirir tintes más y más violentos, polos enfrentamientos ente terratenientes y campesinos. El primer muertu foi Rolando Matus, pequeño agricultor muerto a tiros cuando defendía una propiedá mínima nel sur de Chile contra los que intentaben ocupala pola fuerzafuercia. La derecha convirtiólu nun mártir, bautizando col so nome a una de les sos brigaes.
 
El conxelamientu de precios y l'aumentu de sueldos debieron provocar inflación, pero en Chile un 20% de la capacidá productiva taba ociosa, y enantes de subir los precios, los comerciantes aprovecharon esa capacidá, xenerando crecimientu económicu. Arriendes d'ello, nel pensamientu de los economistas de la Unidad Popular, les emisiones de dinero teníen un lapsu de tiempu durante'l que nun producíen inflación, al menos momentáneamente. Y funcionó, al menos el primer añu, nel que se dobló el dineru, la inflación foi baxa y el [[Productu Interior Brutu]] medró un 8%.
Llinia 111:
Con esti clima, la Unidad Popular algamó un 49,731% de los votos nes eleiciones municipales. Pero esi resultáu non se reflexó nes eleiciones parllamentaries de 1973, cuando solo obtuvo un terciu de los parllamentarios. La única solución pa ganase'l poder llexislativu foi la propuesta de cambiar a un sistema de Cámara única.
 
Pero esa propuesta nun prosperó y la bonanza económica entamó a fallar. Acabando 1971 apareceríen los primeros síntomas de desabastecimientu. Cuando Allende volvió a plantear al Congresu la idea d'una Cámara única, ya pocos taban interesados na idea. Les nociones de Revolución violenta y llucha de clases, en cambio, ganaben fuerzafuercia.
 
A finales d'esi añu [[Fidel Castro]] visitó Chile. Recorrió tol país, lo que molestó a los opositores a la Unidad Popular y n'especial a Kissinger. Ye tamién nesa fecha cuando entamen a ves los primeros síntomas del desabastecimientu.
Llinia 135:
Yá se viera actuar a extremistes nel asesinatu de Pérez Zujovic, y agora entamaron a armar a grupos de trabayadores y pobladores afines coles sos idees, creándose los llamaos «cordones industriales».
 
N'ocasiones, el Gobiernu negóse a usar la fuerzafuercia policial pa controlar estes acciones (en casos de tomes de fábriques y radios opositores), siendo, en xeneral, tebiu na so reacción. La razón d'ello ye que los que realicen estes acciones son xente de la Unidad Popular, que lluchen pol socialism.
 
El mesmu Gobiernu se vio envueltu nun casu d'importación illegal d'armes dende Cuba, al llegar un avión d'esa nacionalidá que nun foi rexistráu y que se treslladó darréu a la casa presidencial de Tomás Moro.
Llinia 157:
Los camioneros enviaron les sos demandas no que se conoció como'l «pliegu de Chile», onde se demandaba'l fin de les clausures radiales, la banca única, l'afogamientu de la Papelera y otras demandas asemeyaes.
 
El paru sólo se detuvo col ingresu de miembros de les FuercesFuercies Armaes a los Ministerios: el comandante en xefe del exércitu, Carlos Prats, n'Interior; el contralmirante Ismael Huerta n'Obres Públiques, y el xeneral Claudio Sepúlveda en Minería.
 
== 1973, el francimientu de la democracia ==
Llinia 169:
Otru intentu d'averamientu foi propuestu pol cardenal [[Raúl Silva Henríquez]], propiciando un diálogu ente Allende y el presidente de la DC [[Patricio Aylwin]], pa buscar un acuerdu que permitiera superar esta situación. Pero'l diálogu nun prosperó. Según el cardenal, foi la intransixencia de la UP la que fizo fracasar la búsqueda de consensu, pero hai que considerar tamién la oposición al diálogu que manifestó Frei, y de que Aylwin pedía ministros militares con poderes amplios, que dexaríen fuera del poder a la UP.
 
A Allende nun-y queden munches opciones. Si el golpe d'Estado tovía nun se daba, foi porque'l recuerdu del comandante [[René Schneider]] y la so doctrina (según la cual les FuercesFuercies Armaes deben apegase dafechu a la Constitución y les Lleis) los deteníen. Pero'l recuerdu diba esfumándose, y la realidá impulsábalos a tomar el camín del golpe d'Estáu. Sectores civiles opositores al gobiernu manifestáronse frente a los cuarteles tirando trigu y maíz. Según sostienen delles fontes, les acciones d'estos sectores yeren directamente financiaes pola CIA. Sin embargo, el comandante en xefe yera [[Carlos Prats]], qu'enxamás se plegaría a un golpe d'Estáu, polo que si les otres rames de les fuercesfuercies armaes lo intentaben, podrían eventualmente enfrentase al Exércitou y entamase una [[guerra civil]]. El Partíu Comunista entamó entós la so campaña «No a la Guerra Civil».
Pero nesos mesmos instantes críticos, Carlos Altamirano, secretariu xeneral del PS, dicía: «El golpe nun se combate con diálogos, aplástase cola fuerzafuercia del pueblu».
 
Esto alimentó a los golpistes. La violencia tornóse cada vez más intensa, averándose a la barrera de los 100 muertos por violencia política durante'l gobiernu d'Allende. Un nuevu focu de violencia se creó ente'l estudiantáu pol proyeutu de la Escuela Nacional Unificada (ENU), que pretendía pasar d'una educación basada nos valores del capitalismu a una con valores del «home nuevu» del socialism. La FEUC (Federación de Estudiantes de la Universidad Católica) llamó a defender la llibertá educacional contra l'«instrumentu de concientización política del marxismu». La Feses (Federación de Estudiantes Secundarios) dixebróse ente los que sofitaben la ENU, y los que la refugaben. Finalmente el proyeutu foi retardáu a pidimientu del cardenal.
Llinia 178:
El xeneral Carlos Prats, que cada día se vía con menos sofitu, sufrió un incidente el [[27 de xunu]]. Mientres viaxaba nel so coche, averóse-y una furgoneta dende la que los pasaxeros entamaron a face-y burla. Prats, alarmáu, trató de evitales, recordando lo ocurrido col xeneral Schneider. El conductor de la furgonetale saca la llingua y el xeneral disparó-y al coche, que se detuvo nel intre. Prats baxose y recibió una gran sospresa al dase cuenta qu'«el conductor» yera en realidá una conductora, Alejandrina Cox. Ablucáu, el comandante se vio pronto arrodiáu d'una brañada de xente que lu rechazaba. Al regresar al centro de Santiago presentó la so renuncia ante'l presidente, que nun-y la aceptó. Un fecho ocurríu dos díes depués lo salvaría frente a la opinión publica, pol momentu.
 
El 29 de xunu, el reximientu blindáu N° 2, al mandu del coronel Roberto Souper, protagonizó un llevantamientu militar contra'l Gobiernu, usando varios tanques, un porta tanques y dos camiones con 40 homes cada unu. Los sublevaos intentaron tomar el Palaciu de la Moneda, enfrentándose a les FuercesFuercies de la Guarnición, dirixíes pol comandante Carlos Prats en persona, que puso en riesgu la so vida pa obtener la rendición de los sublevaos. Los miembros de Patria y Libertad, qu'afalaron el golpe, asiláronse na Embaxada d'[[Ecuador]]. El resultáu final d'esti intentu fue conocíu como «''tanquetazu''», que dexó 20 muertos.
 
Alarmáu, Allende llamó nuevamente a los uniformaos a integrar el gabinete, nesta ocasión colos cuatro miembros máximos de les FuercesFuercies Armaes, mientres planeó la so última arma pa salir de la crisis: un plebiscitu.
 
=== El fallíu plebiscitu ===
Llinia 195:
El 10 de setiembre zarpó la escuadra, tal y como etaba previsto, áa que debía participar nes maniobres navales internacionales. Mientres tanto, l'Exércitu acuartelóse. La razón dada: el probable desafueru d'Altamirano y Garretón el día 11. Esti desafueru, según explicó Pinochet al ministru de Defensa Orlando Letelier, podía causar disturbios, polo que se facía necesario l'acuartelamientu.
 
Na madrugada del [[11 de setiembre]], la escuadra reapareció en [[Valparaíso]] y les FuercesFuercies Armaes tomaron la ciudá. El prefecto de Valparaíso fizo una llamada pol únicu teléfonu que funcionaba nel puertu, el suyu, pa avisar al subdireutor de Carabineros, que la infantería de marina taba nes cais y entamara a tomar posiciones de combate. El subdireutor telefoneó a Allende, que s'atopaba na so residencia de Tomás Moro. Allende, calmáu, pidió localizar a Pinochet y a Leigh, pero taben ilocalizables.
 
Allende y el GAP empobináronse hacia'l Palaciu de la Moneda. Cargaba con un fusil AK-47 (regalu de Fidel Castro) y el GAP ingresó al palacio de Gobiernu dos ametralladores y tres RPG-7, además de les sos armes personales.
 
Paralelamente, llegó a esa hora Pinochet al Comando de Comunicaciones, un poco retrasáu. Organizáronse les redes de comunicaciones coles demás rames de las FuercesFuercies Armaes, especialmente con Leigh, que s'atopaba na Academia de Guerra Aérea, y con Patricio Carvajal, que sería el coordinador de tol golpe.
 
La Cadena Democrática, formada poles radios Minería y Agricultura, emitió la primera proclama militar. Allende debía facer entrega inmediata del so cargu a la Xunta de Gobiernu, integrada polos xefes supremos de les Fueres Armaes: Pinochet, Leigh, Merino y Mendoza.