Diferencies ente revisiones de «Teatru de l'Antigua Grecia»

Contenido eliminado Contenido añadido
m correiciones
m Preferencies llingüístiques
Llinia 71:
==== Les Dionisíacas ciudadanes (Grandes Dionisíacas) ====
 
Pero les fiestes más célebres, les fiestes atenienses por antonomasia, fueron les llamaes Dionisias Ciudadanes o Grandes Dionisias, instituyíes n'honor del dios Dioniso, que la so imaxe yera treslladada dende la ciudá de [[Eléuteras]] ([[Beocia (rexón histórica)|Beocia]]) a Atenes. Sábese qu'en dómina de [[Pisístrato]] ([[sieglu VI e.C.|sieglu VI a. C.]]), el festival había yá alcanzáu notable fama y que la so celebración coincidía col nuesu mes de marzu, dómina en que'l saléu y los viaxes faíense más cómodos y seguros cola llegada de la primavera. La ciudá d'Atenes engalanar pa recibir a embaxadores y aliaos, homes de negocios y políticos a quien l'Estáu condecoraba por dalgún serviciu especial emprestáu en beneficiu d'Atenes. La procesión d'una estatua de Dioniso percorría les cais de la ciudá, acompañada d'un desfile de d'[[antorcha|antorches]] que llevaben los [[efebu|nuevos n'edá militar]]. Al cortexu sumábense igualmente cortexos de rapaces ([[canéforas]]) con ufriendes pa diversos sacrificios. Caúna de los diez tribus de la ciudá entamaba un coru de cincuenta chicos y otru coru de cincuenta adultos que participaben nel concursu.
 
Polo que se refier a les representaciones dramátiques que teníen llugar mientres estos díes, sábese que [[Aristóteles]] ocupar de rexistrales debidamente por escritu en redol a los años [[330 e.C.|330 a. C.]] D'asemeyáu tenor son les [[didascalias]], inscripciones topaes na falda de la [[Acrópolis]], onde quedaron asitiaos los títulos de les traxedies representaes nes Dionisias, les comedies de les Dionisias y de les Leneas, los nomes de los [[arconte]]s, los nomes de los autores de les pieces dramátiques, etc. Una de les principales inscripciones ta incompleta, y delantre del nome de [[Tosquilo]] (que la so primer victoria nos concursos fechar nel [[484 e.C.|484 a. C.]]) falten unos diez llinies que teníen de referise a'l autores de traxedia de les Dionisias.
Llinia 125:
 
Otru motivu qu'esplica esta asistencia masiva a les representaciones teatrales ye l'ausencia de discriminaciones de cualquier clase pal accesu a les mesmes, a diferencia de lo qu'asocedía con otru tipu d'acontecimientos como los xuraos o les [[ekklesía|asamblees]] populares.<br />
Al respective de les muyeres, colectivu casi siempres marxináu de les actividaes principales na sociedá griega, dalguna cuestionen la so presencia nel interior de la cortil teatral y llegóse a suponer qu'asistíen a los espectáculos dende fora nos caminos que bordiaben la fastera de la l'[[Acrópolis d'Atenes|Acrópolis]] sobre la que s'allugaba'l teatru ateniense.<br />
En dellos pasaxes risibles nos que s'alude al auditoriu, como ''[[La paz (Aristófanes)|La paz]]'' de Aristófanes, o ''[[El rabeliscu]]'' de [[Menandro]], nun-y les menta en nengún momentu. Sicasí, una serie de testimonios del sieglu IV&nbsp;a.&nbsp;C., perfectamente retrotraíbles al periodu anterior, y ciertes anécdotes procedentes d'autores tardíos, paecen indicar lo contrario. Asina, nun pasaxe de ''[[Lleis (Platón)|Lleis]]'' de [[Platón]], faise alusión a la preferencia de les muyeres educaes pol xéneru tráxicu. Y en un escolio de Aristófanes méntase un posible decretu d'un tal Espirómaco, que proponía la separación de sexos nel teatru ya inclusive una separación ente muyeres llibres y [[prostitución na Antigua Grecia|cortesanes]].<br />
Per otru llau, una biografía tardida de Tosquilo menta cómo la representación de ''[[Les euménides]]'' provocó tales reacciones d'horror ente l'auditoriu femenín que munches llegaron inclusive a albortar, y en [[Atenéu]] recuéyese la noticia de la gran almiración que produció ente homes y muyeres per igual la entrada a la cortil de [[Alcibíades]], en calidá de corego y afatiáu con ropes de púrpura.
Llinia 136:
 
Les obres puestes n'escena revelen una complexidá de pensamientu y unes sotileces lliteraries que nun paecen tar al algame de cualesquier. Los argumentos de los drames tán basaos nos pormenores de la lleenda heroica y, a pesar del espardimientu qu'ésta algamó gracies a l'actividá de los [[rapsoda|rapsodes]] y recitadores profesionales, resulta difícil imaxinar que toos cuntaren con un bagaxe considerable al respeutu, daes les sos múltiples variantes y lo difuso de delles ramificaciones xenealóxiques.
Los estudiosos alluguen series duldes al respeutu. ¿Nun sería'l teatru un espectáculu d'élite por fuerzafuercia compartíu con tola masa social ateniense poles imposiciones polítiques y relixoses?. Aristófanes alude en repitíes ocasiones al desagradecimientu de los espectadores prestos siempres a xiblar a los poetes vieyos y a la volubilidad y mal gustu del públicu. En ''[[Les aves]]'' burllar de la incapacidá de los asistentes, al nun tener nales pa escapar del teatru y poder volver nel momentu fayadizu cuando la comedia terminaba.
 
Nun hai que sobrevalorar el nivel del públicu ateniense a partir de les parodies que Aristófanes faía de delles traxedies o de los sos autores. Munches d'estes alusiones referir a obres que fueren puestes n'escena faía pocu, o se dirixíen más qu'a pasaxes concretos que puedan faer suponer una cierta conocencia lliteraria per parte de los espectadores, al estilu xeneral d'un poeta, al so tonu, que yera daqué muncho más bono de retener, especialmente si repitiera les sos intervenciones n'años socesivos.