Diferencies ente revisiones de «Tercer República Francesa»

Contenido eliminado Contenido añadido
m correiciones
m Preferencies llingüístiques
Llinia 96:
 
== Contestu ==
El 19 de xunetu de 1870 españara la [[guerra francu-prusiana]] ente'l [[Segundu Imperiu francés]] y el [[Reinu de Prusia]], na cual esti postreru llograra la collaboración militar d'otros estaos alemanes (como los reinos de [[Baden (estáu)|Baden]], de [[Wurtemberg]], y de [[Baviera]]). Empecipiaes les campañes béliques ente les tropes en llucha, el cursu de la guerra inclinóse llueu a favor de Prusia, que llogró continuos trunfos militares sobre'l franceses. El mesmu emperador francés [[Napoleón III]] asumiera'l comandu militar de les sos fuercesfuercies pero a fines d'agostu quedó abarganáu con un gran contingente de soldaos franceses nes fortificaciones de [[Sedán]], soportando ellí un [[Batalla de Sedán|duru asediu de les tropes prusianes]]. Ensin posibilidaes reales de romper el cercu o salvar les sos tropes, Napoleón III aceptó capitular ante'l xefes militares prusianos el 2 de setiembre de 1870 y quedó como prisioneru de guerra xuntu con dellos miles de los sos soldaos. Tal decisión resultó crucial pa la política de Francia, al quedar el país ensin [[xefe d'Estáu]] de secute.
 
== Entamos de la República ==
El políticu [[Léon Gambetta]], líder de la oposición republicana na [[Asamblea Nacional de Francia|Asamblea Nacional]], proclamó la [[República]] en París el día 4 de setiembre metanes la roxura popular contra Napoleón III al conocese la grave derrota de Sedán. El mesmu día, establecer en [[París]] un Gobiernu de Defensa Nacional encabezáu pol xeneral [[Louis Jules Trochu]], gobernador militar de París, y compuestu ente otros de Gambetta, [[Jules Favre]], [[Jules Ferry]], [[Henri Rochefort]], [[Jules Simon]], [[Emmanuel Arago]] y [[Adolphe Crémieux]].
 
Los esfuerzosesfuercios del nuevu réxime nun torgar que les fuercesfuercies prusianes al mandu del xeneral [[Helmuth von Moltke]] punxeren [[Asediu de París (1870)|sitiu a París]] dende'l 19 de setiembre de 1870. Los esfuerzosesfuercios del Gobiernu de Defensa Nacional resultaron vanos y nun foi posible reconstruyir un exércitu francés capaz de llevantar l'asediu prusianu a París, que capituló el 28 de xineru de 1871 tres dellos meses de privaciones y hambruna. El xeneral Moltke recibió ordes de [[Otto von Bismarck]] de dexar una guarnición prusiana en París, pero retirar la mayor parte de les sos tropes a posiciones de fácil defensa cercanes a la ciudá. En paralelu quedó acuartelada en París la llamada [[Guardia Nacional de Francia|Guardia Nacional]] que fuera encargada d'asegurar la defensa de la capital mientres l'asediu prusianu.
 
El Gobiernu de Defensa Nacional apautó un armisticiu colos prusianos el 28 de xineru de 1871 p'asina celebrar eleiciones lexislatives pa l'Asamblea Nacional el 8 de febreru. Como resultáu d'estes eleiciones, [[Adolphe Thiers]] ocupó la presidencia de Francia dende'l 18 de febreru de 1871, pero [[Adolphe Thiers|Thiers]] nun foi proclamáu "presidente" de manera oficial sinón "xefe del Poder Executivu de la República" en considerancia a que'l réxime republicanu entá nun taba reguláu por una Constitución. De los 768 escaños de l'Asamblea Nacional, solo 675 pudieron ser ocupaos por causa de la guerra; coles mesmes, los monárquicos resultaron ser [[mayoría absoluta]] al ganar 396 escaños.
 
La Guardia Nacional, formada na so mayoría por individuos de les clases populares y miembros de la pequeña burguesía, caltuvo una gran rensía contra'l Gobiernu de Defensa Nacional que nun pudo torgar la rindición de la ciudá de París. Ello ye que la Guardia Nacional, anárquica, refugó apurrir a les tropes gubernamentales los sos cañones y armes pesaes, y eventualmente el 18 de marzu de 1871 sublevóse y tomó el control de París, instaurando un gobiernu municipal popular conocíu como la [[Comuña de París]], n'oposición a la política del Gobiernu de Defensa Nacional instaláu en [[Versalles]] y presidíu por [[Adolphe Thiers]]. La Comuña sería combatida poles fuercesfuercies gubernamentales y acabaría violentamente entartallada nuna campaña militar (incluyendo un severu y destructivu combate urbanu dientro de París) que terminó'l 28 de mayu de 1871.
 
Tres el [[Tratáu de Frankfurt]] celebráu'l 10 de mayu de 1871, el gobiernu francés apautó la paz col [[Imperiu Alemán|Imperiu alemán]], alcordando la retirada parcial de les tropes prusianes del suelu francés. Francia dexó la provincia francesa de [[Alsacia]], parte de los [[Cordal de los Vosgos|Vosgos]] y parte de la provincia de [[Lorena (Francia)|Lorena]] a Prusia, que fueron amestaes como "territoriu imperial". Aceptó pagar [[arreglos de guerra]] por un importe de cinco mil millones de francos d'oru, mientres Prusia ocupaba coles sos tropes dellos departamentos del norte de Francia hasta'l pagu total de la delda.
Llinia 190:
La Tercer República Francesa, al igual que'l restu de potencies europees, entró na carrera del [[colonialismu]] y el [[imperialismu]] con anováu ímpetu. Magar Francia tuviera colonies dende'l sieglu [[XVIII]], munches d'éstes habíense perdíu (como [[Canadá]] o [[Haití]]) o perdieren importancia (los minúsculos enclaves na [[India]]) y namái dalgunes calteníense económicamente actives (como [[Martinica]] o [[Guadalupe (Francia)|Guadalupe]]), pero la esperiencia colonial anterior sirvió como pervalible "puntu de partida" pa les nueves aventures imperialistes que Francia retomaba dempués de munches décades. La colonia francesa d'[[Arxelia]], tomada en 1830 foi modernizada en gran midida pa convertise n'esportadora neta de productos agrícoles a la metrópoli, modelu que dempués sería copiáu exitosamente en tol [[imperiu colonial francés]].
 
L'imperialismu francés tamién dirixió'l so esfuerzosesfuercios al [[repartida d'África]] y na [[Conferencia de Berlín]] de 1884 Francia fixo reconocer les sos posesiones nel norte y l'oeste del continente africanu, según sobre la islla de [[Madagascar]]. El poderíu financiero y militar francés llogró que [[Marruecos]] y [[Túnez]] convertir en protectoraos, ente qu'espediciones béliques y científiques impunxeron el dominiu francés sobre vastes zones del [[África Occidental]] y la cuenca de los ríos [[Níxer]] y [[Chad]], que formaríen el [[África Occidental Francesa]].
 
La espansión colonial francesa tamién llegó a les mariñes del [[Golfu de Guinea]] y parte de la cuenca del [[Ríu Congu|Congo]], estableciendo ellí les colonies de [[Costa de Marfil]], [[Guinea]], [[Benín|Dahomey]]. Otros territorios incorporaos per Francia fueron [[Indochina]] nel sureste asiáticu, diversos archipiélagos de la [[Polinesia]] n'[[Oceanía]], y l'enclave africanu de [[Xibuti]] sobre'l [[golfu d'Adén]].
Llinia 219:
== Política esterior ==
[[Archivu:Le Petit Journal Franco Russian Alliance 1893.jpg|thumb|right|Portada de ''-y Petit Journal'' al respective de les celebraciones conxuntes francu-ruses en 1893]]
La política esterior francesa nos años previos a la [[Primer Guerra Mundial]] basar en gran midida na hostilidá y el mieu del poder alemán, considerando amás que'l canciller xermanu [[Otto von Bismarck]] curió mientres años que Francia escareciera d'aliaos importantes n'Europa patrocinando la [[Lliga de los Trés Emperadores]] que sirvía como alianza informal ente Alemaña, Austria-Hungría y Rusia, buscando pactos con Gran Bretaña, ya intentando un acercamientu políticu ente [[Austria-Hungría]] y el mozu [[Reinu d'Italia (1861-1946)|Reinu d'Italia]]. Tres la dimisión de Bismarck en 1890 el l'[[Imperiu Alemán|Imperiu alemán]] nun caltuvo esa política, pos l'emperador [[Guillermu II d'Alemaña|Guillermu II]] refugó anovar con Rusia la ''Lliga de los Trés Emperadores'' al preferir alliniar los intereses alemanes solamente colos del [[Imperiu Austrohúngaru|Imperiu austrohúngaru]] magar la rivalidá austru-rusa nos [[Balcanes]].
 
Francia aprovechó'l malestar de Rusia por esta decisión pa forxar dende 1891 la so propia alianza política y militar col [[Imperiu Rusu|Imperiu rusu]], que foi alimentada con alcuerdos billaterales en materia militar y comercial, xuntu con visites de delegaciones mutues en 1893, quedando sellada en 1896 con una visita del zar [[Nicolás II de Rusia|Nicolás II]] a París. L'alianza con Rusia sirvió como piedra angular de la política esterior francesa hasta 1917, y tuvo la so manifestación más visible nes amplies inversiones de capital francés en Rusia, según en préstamos financieros de la banca francesa en favor del gobiernu rusu. Amás, l'alianza motivó a que tanto Rusia como Francia alliniaren los sos intereses en casu de sufrir una agresión esterna per parte de dalguna "tercer potencia", lo cual significaba un contrapesu efectivu a l'alianza ente Alemaña y Austria-Hungría.
Llinia 236:
Con esto, a entamos de 1914, Francia quedó formando un sistema d'aliances con Gran Bretaña y Rusia, contrapuestu a la [[Triple Alianza (1882)|Triple Alianza]] constituyida dende fines del sieglu XIX pol [[Imperiu Alemán|Imperiu alemán]], [[Austria-Hungría]] y el [[Reinu d'Italia (1861-1946)|Reinu d'Italia]], sobremanera considerando que la verdadera alianza ente estos dos últimos estaos resultaba abondo difícil y llena de resfregones qu'Alemaña trataba d'atenuar.
 
Tres el l'[[Atentáu de Sarayevu|asesinatu del archiduque Francisco Fernando d'Austria]] el 28 de xunu de 1914 fixo españar la tensión político ente los países d'Europa, faciéndose visible'l riesgu d'una gran guerra ente la [[Triple Alianza (1882)|Triple Alianza]] y la [[Entente Cordiale]], situación a la cual nun foi ayena Francia. Al aumentar la tensión internacional, el famosu líder pacifista socialista [[Jean Jaurès]] morría asesináu en París por un militante ultranacionalista el 31 de xunetu en oponiéndose a la entrada de Francia nun conflictu armáu, y cuando el 3 d'agostu de 1914 Alemaña declaró la guerra a Francia, el gobiernu francés empobináu por [[Raymond Poincaré]] (col cargu de Presidente) llogró formar una tregua política ente los distintos partíos pa encarar el desafíu bélicu de manera conxunta, llogrando que inclusive los socialistes reconocieren la necesidá de la llucha contra Alemaña, denomada "unión sagrada" o ''union sacreé''.
 
=== La "unión sagrada" ===
La "unión sagrada" nun esanició les diferencies ente les diverses facciones polítiques franceses, pero la necesidá d'espulsar a'l invasores alemanes apurrió una sólida base de cooperación. El trunfu francés na [[primer batalla del Marne]] (setiembre de 1914) dexó que la "unión sagrada" siguiera siendo respetada, ente que gracies a un firme lideralgu, Poincaré impunxo la so direición política al primer ministru [[René Viviani]]; coles mesmes el ministru de guerra, [[Alexandre Millerand]], dexaba'l manexu alministrativu de les fuercesfuercies armaes a los militares profesionales lideraos pol xeneral [[Joseph Joffre]], xefe d'estáu mayor del exércitu.
 
L'ausencia de resultancies béliques de gran importancia impacientó a los políticos y a la opinión pública a lo llargo de 1915, ente que la gran perda de tropes franceses na [[Batalla de Verdún]] a mediaos de 1916 causó que Joffre fora sustituyíu n'avientu del mesmu añu pol xeneral [[Robert Nivelle]]. Sicasí, les males condiciones nel frente y el fracasu bélicu de la "[[Ofensiva de Nivelle]]" n'abril de 1917 (qu'incluyó la [[Batalla de Arrás (1917)|batalla de Arrás]] y la [[segunda batalla del Aisne]]) motivaron l'españíu de motinos xeneralizaos ente los soldaos franceses ente abril y agostu del mesmu añu. Los motinos fueron debelados prontamente pero causaron preocupación ante la gastadura del frente internu en Francia, amás del reemplazu de Nivelle pol xeneral [[Philippe Pétain]] en mayu de 1917.
Llinia 245:
El descensu nel nivel de vida y l'ausencia de grandes victories béliques causaba descontentu ente'l [[proletariáu]] francés y en septiembre de 1917 los [[socialista|socialistes]] abandonaron el gobiernu en señal de protesta. El 16 de payares Poincaré confió'l cargu de primer ministru a [[Georges Clemenceau]], quien aportunó en siguir la guerra hasta'l trunfu final, restablecer el poder civil sobre los militares, y ordenar sacrificios nuevos a la retaguardia.
 
Pa esa fecha'l gobiernu impunxera un ferrial control sobre la economía francesa, tantu pa caltener en funcionamientu l'aparatu granible como pa sostener los costos del esfuerzuesfuerciu bélicu, entá ye más considerando que dende setiembre de 1914 el alemanes invadieren los departamentos del nordés fronterizos con [[Bélxica]] onde se producía la mayoría del [[aceru]] y del [[carbón]] riquíos per Francia. La movilización de llabradores y obreros, basada na creencia d'una "guerra curtia" xeneró sópitos descensos na producción de la [[industria]] y la [[agricultura]] dempués de 1916, que nun podíen ser cubiertes magar la movilización masiva de muyeres pa trabayar na industria bélico.
 
L'añu 1918 empezó con nuevos descontentos de la población civil francesa, pero'l réxime llogró formar una anovada cohesión nacional cuando en marzu les tropes alemanes llanzaron la so [[Kaiserschlacht|gran ofensiva de primavera]] que duró hasta entamos de xunetu. El gobiernu de Clemenceau aprovechó la difícil situación pa reprimir tou niciu de [[pacifismu]] ya imponer nuevos esfuerzosesfuercios, hasta que n'agostu del mesmu añu les tropes aliaes pudieron [[Ofensiva de los Cien Díes|contratacar de manera esitosa a'l alemanes]] y bastiar la derrota total del [[Imperiu Alemán]] nel mes de payares.
 
== Periodu de entreguerras ==
Llinia 256:
Tres la guerra Francia perdiera casi 1 700 000 vides (incluyendo 300 000 civiles), xuntu con 4 266 000 mancaos de guerra, lo cual constituyía una pesada carga pa un país qu'en 1913 cuntaba con apenes unos 40 millones d'habitantes; esto de la mesma esplicaba que la opinión pública francesa aportunara en debilitar lo más posible a [[Alemaña]] por aciu el pagu de xigantesques [[arreglos de guerra]] pa evitar una repetición de les destrucciones y perdes causaes pol conflictu. La destrucción d'[[Obra pública|infraestructures]], [[ferrocarril]]es, y otros daños civiles nes zones ocupaes per Alemaña implicaba gastos elevadísimos pa Francia, que la so economía amás fuera sometida a dures pruebes pa caltenese a flote mientres cuatro años de guerra. Inclusive en 1919 los niveles de producción agrícola ya industrial yeren un 45% más baxos qu'en 1913, ente que la muerte de cientos de miles d'homes nuevos impulsó un descensu nel [[crecedera demográfica]] del país.
 
Otra consecuencia importante foi la repentina espansión del imperiu colonial francés n'[[Africa|África]] y [[Mediu Oriente]], onde Gran Bretaña y Francia partíen les antigües colonies alemanes y los territorios del extinto [[Imperiu Otomanu|Imperiu otomanu]], apautando'l destín d'éstos por aciu los [[Alcuerdos Sykes-Picot]] de mayu de 1916. D'esta manera pasaron a control francés les ex colonies alemanes de [[Camerún]] y [[Togu]], ente que s'establecía l'[[Mandatu francés de Siria|alministración francesa sobre Siria y Líbanu]]. Magar la economía francesa topábase fuertemente perxudicada pol esfuerzuesfuerciu bélicu de 1914-1918, les posibilidaes de recuperación económica de Francia siguíen siendo considerables debíu al control de nuevos territorios coloniales y l'accesu a les materies primes d'estos.
 
=== La recuperación de los años venti ===
Llinia 263:
La derrota completa d'Alemaña y la desintegración d'Austria-Hungría, xuntu cola crisis políticu-social de Rusia tres la [[Revolución Rusa|revolución de 1917]], causó qu'inevitablemente Francia quedara como la mayor potencia política y militar d'Europa Continental magar les graves destrucciones sufiertes, llogrando Francia un puestu de preeminencia compartíu solamente con [[Gran Bretaña]].
 
Con ello Francia centra los sos esfuerzosesfuercios na neutralización industrial y comercial d'Alemaña, pero Gran Bretaña nun amosó mayor interés en secundar esi proyeutu pos prefería una recuperación económica alemana rápida p'asina poder cobrar les [[arreglos de guerra]]; los [[Estaos Xuníos]] tampoco afalaron tales planes franceses pol mesmu motivu, entá ye más cuando al terminar el mandatu presidencial de [[Woodrow Wilson]] el gobiernu estauxunidense alcordó nun participar na [[Sociedá de Naciones]] y dexó a dichu ente casi como apoderáu polos diplomáticos francobritánicos.
 
Magar esti revés diplomáticu, Francia esixó'l pagu de los sos arreglos de guerra a Alemaña en forma más agresiva y p'asegurar el cobru d'éstes, en 1923 tropes franceses [[Ocupación del Ruhr|ocuparon la cuenca del Ruhr]] anque'l gobiernu francés fracasó nel so enfotu de llograr mayores concesiones d'Alemaña, siendo que la ocupación militar del Ruhr duró hasta 1925.
Llinia 282:
La participación nestos escándalos d'empresarios d'orixe [[xudíu]] o estranxeru, o de políticos acomuñaos a la [[masonería]], xenera un terrén aparente pa la propaganda [[antisemitismu|antisemita]], xenófoba, y antidemocrática qu'empiecen a llanzar abiertamente grupos de [[estrema derecha]], ente que la muerte de los yá vieyos líderes [[Raymond Poincaré]] (en 1934) y [[Aristide Briand]] (en 1932) dexa a Francia ensin dos importantes referentes de l'antigua política republicana, celebraos amás en Francia pola so firmeza moral y la so negativa a lucrar con fondos públicos o aprovechar el so poder en beneficiu propiu.
 
Magar dende entamos del sieglu XX una "élite republicana" formárase nel mundu de la política y de los negocios, xenerando una fienda ente les mases y los gobiernos, la situación a entamos de la década de 1930 yera más difícil en tantu les mases populares podíen sofitar agora non a simples caudiellos sinón a ideoloxíes más sofisticaes y ellaboraes como'l [[comunismu]] y el [[fascismu]]. Asina, ante'l creciente descontentu de les mases contra los políticos y empresarios, y la progresiva rocea de los ciudadanos nes instituciones democrátiques, na escena política francesa apaecen con anovada fuerzafuercia movimientos d'inspiración fascista ente que l'antes minúsculu [[Partíu Comunista Francés]] aumenta la so influencia y tamañu ente'l [[proletariáu]].
 
[[Archivu:Crise ministérielle-1934.jpg|300px|thumb|Ministros designaos tres la crisis de febreru de 1934 : d'esquierda a derecha [[Pierre-Étienne Flandin]], el [[Philippe Pétain|mariscal Pétain]], y el socialista Adrien Marquet]]
A mediaos de la [[década de 1930]] los movimientos de corte fascista yeren yá activos na política francesa y amosaren la so fuerzafuercia nos [[disturbios del 6 de febreru de 1934]], cuando en París realízase una manifestación d'ultraderecha ante la Cámara de Diputaos en contra del primer ministru radical-centrista [[Édouard Daladier]] acusándolo de corrupción por protexer políticos implicaos nel [[Casu Stavisky]], esta manifestación desagua nun violentísimo motín caleyeru que dexa ocho derechiegos muertos tres lluches cola policía na [[plaza de la Concordia]].
 
Dalgunos d'estos movimientos d'ultraderecha fáense llamar "''lligues patriótiques''" y abracen un estremu [[nacionalismu]] entemecíu con [[xenofobia]] y [[antisemitismu]], refugando la democracia parllamentaria a la cual acusen de "inacción" y "ineficacia" pa poner fin a la crisis económica, postulando al contrariu qu'un autoritarismu derechiego y violento ye la "solución" a los problemes del país. Tamién topen parte de la so inspiración nel fascismu importáu de la Italia de [[Benito Mussolini|Mussolini]].
Llinia 297:
Sicasí, la tensión na política internacional d'Europa perxudica los planes de Blum pa impulsar polítiques reformistes d'esquierda en Francia. Mientres la [[Guerra Civil Española]] (empecipiada dos meses dempués qu'el "''Front Populaire''" xubiera al gobiernu) el réxime socialista francés evita intervenir al llau del [[bandu republicanu]], a sabiendes de que si interviniera'l so gobiernu sería derrocáu por una coalición ente los radicales y los partíos de derecha, lo que de fechu asocedió dempués col gobiernu de Edouard Daladier n'abril de 1938. Per otra parte, dende'l términu de la Primer Guerra Mundial la opinión pública francesa caltenía una actitú [[pacifismu|pacifista]] y oponíase a toa acción batallosa n'Europa, salvu si tuviera dirixida directamente contra una amenaza d'Alemaña, ente que la propaganda fascista y la renacencia económica alemán causaben que los antiguos aliaos d'[[Europa Oriental]] esfrecieren los sos venceyos diplomáticos con Francia.
 
Tampoco Blum tenía garantíes de que [[Gran Bretaña]] secundara esfuerzosesfuercios bélicos franceses a favor de la República Española, ente que'l sofitu de la [[Italia fascista]] y la [[Alemaña nazi]] a los [[bandu nacional|sublevaos n'España]] desalientan a Blum d'impulsar una política solidaria col [[bandu republicanu]] español, considerando amás que la entá potente derecha francesa refuga asemeyada política y que'l [[fascismu]] francés tampoco despinta la so simpatía pol [[bandu nacional]].
 
Blum consiguió sicasí qu'el so gobiernu dexara la vienta d'armes de manera tapada en favor de los republicanos españoles, facilitando amás el tránsitu d'armes pa la República Española per suelu francés. Como resultancia, estropiense seriamente les relaciones polítiques franceses con Italia por aciu braceos a nivel de la prensa y la diplomacia. Neses feches, la clase política de Francia resuelve nun enfrentase a Alemaña nin a Italia ensin cuntar primeramente cola adhesión política y diplomática de [[Gran Bretaña]], pero tal sofitu nun se concreta en tantu'l gobiernu británicu de [[Neville Chamberlain]] postula caltener la política de [[apandamientu]] escontra nazis y fascistes, posición que Francia acaba compartiendo con Gran Bretaña nos foros internacionales como la [[Sociedá de Naciones]], al estremu de nun tomar acción dalguna en marzu de 1938 cuando l'Alemaña nazi [[Anschluss|invade Austria y amestar]], magar que dichu ''Anschluss'' constituyía una grave violación del Tratáu de Versalles.
 
Como reacción ante la tensión internacional causada pol rearmamientu del [[Tercer Reich]], el gobiernu de Léon Blum aumenta los gastos n'armamentu y patrocina un llixeru rearmamientu francés dende fines de 1936. Pero la paulatina erosión del sofitu popular por cuenta de la crisis económica que persistía dende 1931 causa qu'el ''[[Frente Popular (Francia)|Front Populaire]]'' abandone definitivamente'l gobiernu n'abril de 1938, siendo reemplazáu pol "radical-centrista" [[Édouard Daladier]] que dexa ensin efectu'l curtiu rearmamientu de les fuercesfuercies armaes franceses y retoma la política d'apandamientu na cual Francia evita implicase en braceos internacionales ensin cuntar cola ayuda efectiva de Gran Bretaña pa ello; d'esta miente, el réxime de Daladier evita conflictos col Tercer Reich y l'Italia Fascista sacantes el gobiernu británicu diera'l primer pasu escontra ello. En casu de silenciu británicu ante les potencies nazi-fascistes, Francia siguiría l'exemplu de Gran Bretaña.
 
== El fin: xunu de 1940 ==
Llinia 309:
L'amenaza militar del [[Tercer Reich]] nun pudo ser anulada por aciu la política de [[apandamientu]] establecida pol gobiernu de [[Edouard Daladier]] dende 1938 y siguida pol primer ministru británicu [[Neville Chamberlain]]. Cuando Hitler llanzó les sos amenaces contra [[Checoslovaquia]] utilizando la [[Crisis de los Sudetes]] como sida a mediaos de 1938, Francia refugó faer efectiva la so alianza políticu-militar colos checoslovacos hasta que nun lo fixera Gran Bretaña. El réxime de Daladier aceptó dempués participar na [[Conferencia de Múnich]] de setiembre de [[1938]] que concluyó nun atayante trunfu diplomáticu pa l'Alemaña nazi al llograr que franceses y británicos negar a defender militarmente a Checoslovaquia contra un ataque alemán, so sida d'evitar asina una guerra europea a gran escala.
 
Magar Francia empezara un pequeñu programa de rearmamientu en 1936 y reforzar en 1938, el l'[[estáu mayor|Estáu Mayor]] del exércitu francés nun taba preparáu na so mayoría pa enfrentar pa les táctiques de la [[Blitzkrieg]] alemana, subestimando el xefes militares franceses l'impactu de l'[[aviación]] y los [[tanque]]s na guerra moderna, y sobrevalorando les defenses estátiques como la [[Llinia Maginot]] según el poder de la [[artillería]] llixera contra los tanques. Sicasí, dempués qu'Alemaña invadiera Checoslovaquia el 15 de marzu de 1939, los gobiernos de Francia y Gran Bretaña alcordaron detener pola fuerzafuercia tou nuevu intentu d'espansión xermana, dando garantíes d'ayuda militar a [[Polonia]] ante un posible ataque alemán.
 
Tres la [[Invasión alemana de Polonia de 1939|invasión alemana de Polonia]], en septiembre de 1939, Francia y Gran Bretaña entraron formalmente en guerra con Alemaña, pero'l gobiernu francés abstener de llanzar operaciones béliques contra territoriu alemán, salvo la fugaz [[Ofensiva del Sarre]] que'l xeneral francés [[Maurice Gamelin]] ordenó atayar prontamente nos primeros díes de setiembre de 1939, calteniendo dempués la [[Guerra de chancia]] mientres dellos meses, ensin movimientos de tropes a lo llargo de la frontera francu-alemana.
Llinia 318:
L'aselu nel frente acabó cuando'l [[Tercer Reich]] llanzó la so invasión contra [[Dinamarca]] y [[Noruega]] n'abril de 1940, forzando con ello la unviada urxente de tropes franceses en sofitu de Noruega, anque inda ensin movimientos bélicos na frontera francu-alemana. La llucha arreyó directamente'l territoriu de Francia dende'l 10 de mayu de 1940, cola invasión alemana simultánea de [[Bélxica]], [[Holanda]], y [[Luxemburgu]], pasando depués les tropes xermanes a atacar territoriu francés.
 
Magar les tropes franceses disponer a encarar la llucha con sofitu militar británicu, les notables y tempranes victories alemanes causaron una grave desmoralización ente la opinión pública francesa. Amás que l'esfuerzuesfuerciu militar francés nun taba preparáu pa la ''[[blitzkrieg]]'' alemana, topetaba cola abierta hostilidá de [[fascista|fascistes]] locales y grupos d'ultraderecha favorables a Alemaña, y les negatives del [[Partíu Comunista de Francia|Partíu Comunista]] a sofitar la llucha p'asina acatar el [[Pactu Ribbentrop-Mólotov]] de non agresión robláu pola [[Xunión Soviética]] y el Tercer Reich el 28 d'agostu de 1939.
 
La potente meyora de la [[Wehrmacht]] rompió'l frente francu-británicu y desorganizó les defenses franceses degolándoles dende territoriu belga, tornando inútil la [[Llinia Maginot]]. La coordinación acertada de la [[Luftwaffe]] alemana cola so infantería en tierra y coles [[División Panzer|divisiones de tanques]] de la Wehrmacht superaron prontamente a les fuercesfuercies franceses. A mediaos de mayu, la perda total de [[Holanda]] (que capitula el 15 de mayu) más [[Batalla de Francia|la socesión ininterrumpida de trunfos xermanos]] complicaron la situación francesa, agravada col la rindición de les fuercesfuercies armaes de Bélxica ante'l alemanes el 28 de mayu. Tou esto causó que la desmoralización francesa estender de les mases populares al gobiernu mesmu, ente que la opinión pública amosaba escepticismu y enoxo ante la clase política, que mientres los anteriores años de llucha pol poder nun pudiera prever una reacción ante la invasión alemana.
 
Un violentu [[Batalla de Arrás (1940)|contraataque francu-británicu en Arrás]] consiguió temporalmente detener a les tropes alemanes el 21 de mayu, pero llueu les unidaes xermanes retomaron fuercesfuercies y reiniciaron la so meyora sostenida, forzando a los británicos a [[Operación Dinamo|sacupar les sos tropes en Dunquerque]] ente'l 26 de mayu y el 3 de xunu pa evitar un cercu masivu. Pa eses feches les fuercesfuercies armaes franceses perdieren casi toles sos unidaes de tanques y carros de combate, según la mayor cantidá de tropes operatives, escareciendo de reserves abondes pa detener la meyora alemana.
 
El [[OKW]] alemán ordenó siguir la meyora sobre'l ríu [[Somme]] el 5 de xunu, ensin qu'el franceses pudieren evitalo y ante ello'l 10 de xunu'l Gobiernu francés ordenó sacupar [[París]] y declarala «ciudá abierta» nun ambiente de crudu derrotismu ente los políticos y les mases populares. Cuatro díes dempués, les tropes alemanes entraben en París ensin atopar resistencia tres apenes 34 díes de llucha, lo cual terminó de fundir l'ánimu de la opinión pública y xeneró que'l gabinete y l'Asamblea Nacional, abelugaos na ciudá de [[Burdeos]], aceptaren llegar a un [[armisticiu]] con Alemaña.