Diferencies ente revisiones de «Zhu Xi»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques
Llinia 9:
'''Sobre'l ''qi'' y el ''li'''''
 
Zhu Xi aseguraba que toles coses son creaes por dos elementos universales: el ''qi'' (气, 氣) o fuerzafuercia vital y el ''li'' (理) o principiu racional. La fonte y suma del ''li'' ye'l [[Taiji]] o principiu xenerador de toles coses que, acordies con les sos idees, causa qu'el ''qi'' muévase y camude nel mundu físicu, dando como resultáu la división del mundu en dos maneres d'enerxía ([[yin y yang]]) y el posterior surdimientu de los [[Cinco Elementos]] (fueu, tierra, metal, agua y madera).
 
Acordies con la [[teoría]] de Zhu Xi, cada oxetu físicu y cada persona contién ''li'' y por tantu tien contautu col Taiji, principiu regulativo supremu que trabaya en cada persona y que sería lo que llamamos [[alma]], mente o [[Alma|espíritu]].
 
Según Zhu Xi, el ''qi'' y el ''li'' operen xuntos nuna relación de [[interdependencia|dependencia]] mutua. Nun son por completu fuercesfuercies espirituales, pos una resultancia de la so reacción ye la creación de [[materia]]. Cuando la so actividá ye rápida xenérase enerxía yang, y cuando ye lenta, xenérase enerxía yin. El yang y el yin interactúan costantemente, ganando y perdiendo dominiu ente sigo. La resultancia d'esta [[interacción social|interacción]] son les fases de la naturaleza conocíes como los cinco elementos.
 
En términos del ''li'' y el ''qi'', el sistema de Zhu Xi ye abondo asemeyáu a les idees budistes del ''li'' y el ''shi'', anque él y los sos siguidores aseguraben que nun copiaben les idees budistes, sinón qu'usaben conceutos presentes nel [[I Ching]], el ''Llibru de los Cambeos''.