Diferencies ente revisiones de «Jena»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques
m Iguo testu: -"filogenia" -"filoxenia"
Llinia 96:
Los primeros años del sieglu signifiquen una [[prosperidá]] enorme (hasta metá del sieglu la [[Población humana|población]] dóblase casi cada diez años), lo que provoca un boom na construcción. Alredor del centru antiguu desenvuélvense barios nuevos nel Jugendstil ([[modernismu (arte)|modernismu]] alemán), la [[arquiteutura]] de la dómina. Jena instala una [[rede eléctrica]] y un [[tranvía]] pal tresporte urbanu. En [[1903]] la casa del pueblu (Volkshaus), un gran centru cultural, abre les sos puertes, tamién se funda l'Asociación d'Arte de Jena (Jenaer Kunstverein), que nos años siguientes convertir nuna institución importante n'Alemaña polos enclinos vanguardistas artístiques.
 
En [[1907]] un teóricu famosu de la [[evolución]], [[Ernst Haeckel]], inaugura'l muséu de [[filogeniafiloxenia]]. Pa sorpresa de la población, un añu dempués, otru profesor de Jena, el filósofu [[Rudolf Eucken]], recibe en [[Estocolmo]] el [[Premio Nobel de Lliteratura]]. En [[1911]], dempués de llargos discutinios, l'arquiteutu belga [[Henry van de Velde]] constrúi un monumentu en memoria de Ernst Abbe. Poco dempués, en [[1915]], gracies a la espansión de la fábrica Carl Zeiss, constrúyese'l primer rascacielos d'Alemaña, una torre d'estilu paecíu al de l'arquiteutura americana de la dómina (Bau 15 al llau de la Plaza Ernst Abbe).
 
Tres la [[Primer Guerra Mundial]] y la [[Revolución de payares]] de 1918 el gran ducáu desfaise y Jena entra a formar parte del nuevu estáu de Turingia. Mientres, la industria sigue creciendo. Col entamu de la [[Escuela de la Bauhaus|Bauhaus]] en Weimar ([[1919]]) l'arquiteutura recibe nueves influencies. [[Walter Gropius]], direutor de la Bauhaus, proxecta los planes pa les cases Auerbach (1924) y Zuckerkandl (1927), y plania el cambéu del teatru de Jena (1921). Otros edificios de la Bauhaus son el Abbeanum (1928) y la Philosophenwegmensa (1929). Mientres estos años l'Asociación d'Arte de Jena (Jenaer Kunstverein) fomenta la vida cultural na ciudá entamando esposiciones importantes, onde participen ente otros [[Ernst Ludwig Kirchner]], [[Wasily Kandinsky]] y [[Paul Klee]].
Llinia 120:
[[Archivu:Botanischer-garten-jena-rs-786x512.jpg|thumb|220px|El Xardín Botánicu de la universidá]]
 
[[Archivu:Museo-filogenesis.jpg|thumb|220px|''Muséu de la FilogeniaFiloxenia'' d'estilu arquitectónicu modernista]]
 
[[Archivu:MuroDeJena.jpg|thumb|220px|El muriu medieval de la ciudá colos dos torres Johannistor y Pulverturm]]
Llinia 166:
El '''Muséu de Goethe – Goethe Gedenkstätte''' yera la casa de [[Goethe]] en Jena, onde pasó enforma tiempu de la so vida, pa los sos trabayos gubernamentales, contactos colos personaxes de Jena, actividaes científiques y tamién pa escribir alloñáu de los deberes de Weimar. La esposición presenta informaciones sobre la so vida en Jena y los sos trabayos científicu y lliterariu.
 
El '''Muséu de la FilogeniaFiloxenia - Phyletisches Museum''' fundar por una iniciativa del biólogu [[Ernst Haeckel]]. La esposiciones permanentes amuesen con oxetos [[zoolóxica|zoolóxicos]] la [[evolución biolóxica]] y reconstrúin la hestoria de la diversificación ([[filoxénesis]]) de les especies dende l'orixe de la vida na Tierra hasta l'actualidá.
 
El '''Muséu Ernst Haeckel - Villa Aguamala - Ernst Haeckel Haus'''. El muséu pertenez al Institutu d'[[Hestoria de la medicina|Historia de la Medicina]], les Ciencies Naturales y la Técnica.
Llinia 208:
Al norte del centru ta'l ''Damenviertel'', unu de los barrios más grandes y completos de l'arquiteutura ''Jugendstil'' n'Alemaña. Al oeste del Damenviertel ta'l xardín botánicu y el planetariu.
 
Al sur del centru históricu atópase xardín de Schiller, col teatru y los observatorios astronómicos al llau. Tamién nesto zona ta'l ''Muséu de la FilogeniaFiloxenia'' y daqué más al sur el parque más popular de Jena, el ''Paradies'' (Paraísu).
 
L'arquiteutura de Jena componer d'edificios de diverses etapes y estilos. Les construcciones más vieyes son les cases del centru históricu, delles ilesies y los castiellos nos montes de la ciudá.