Diferencies ente revisiones de «Atleta»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo plurales
m Iguo testu: -"a'l" -"a los"
Llinia 10:
[[Archivu:Apoxyomenos Pio-Clementino Inv1185 n5.jpg|miniaturadeimagen|Apoxiomenos, estatua romana copia d'una griega en bronce]]
 
Llamábense asina ente los griegos a los homes robustu y valerosu qu'exercitaben el so cuerpu pa llograr el premiu en pruebes físiques y, tamién, a los poetes, historiadores y músicos que pertenecíen públicamente p'algamar el premiu dau a'l los vencedores nos certámenes. En [[Roma Antigua|Roma]] conocíase como atletes a'l los lluchadores y a los [[pugilato|púgiles]], yá que tolos demás teníen nomes específicos.
 
La institución de los combates atléticos ye perantigua. Créese que [[Licaón (mitoloxía)|Licaón]] foi'l primeru qu'estableció los de [[Arcadia]], y [[Hércules (macedoniu)|Hércules]] aquellos que fixeron célebre a [[Olimpia]]. Según el testimoniu de [[Homero]] paez qu'antes de la [[guerra de Troya]] celebráronse yá pa faer más solemnes los funerales de los grandes homes. Pero ye de creer qu'entós nun sería un oficiu distintu, sinón parte de los exercicios militares como asocedió dempués, un sieglu antes de [[Platón]], cuando la frecuencia de los mesmos xuegos y l'esperanza del premiu y de la fama punxo en sumu creitu la ximnástica de los atletes.
Llinia 40:
[[Archivu:Three runners BM GR 1856.10-1.1.jpg|miniaturadeimagen|Corredores, cerámica, S. IV e.C.]]
 
Pa ser almitíos a los públicos y solemnes certámenes, yera precisu ponese so la direición de los maestros de la pelestra pa reparar diez meses consecutivos les lleis artéticas y perfeccionase con un trabayu asiduo en tolos exercicios que teníen d'apurrir a'l los vencedores el premiu destináu. Estos preliminares faíense públicamente nos ximnásticos y cuando s'averaba'l día en que teníen que celebrase los xuegos olímpicos doblábense les fatigues de los atletes que teníen de combatir nellos. Ente los atletes nun s'almitíen a los estranxeros, a los esclavos, nin les persones de nacencia escuru ya inciertu. Los [[Agonoteta|agonotetas]], los atlotetas y los elanódicos taben encargaos d'informase de la nacencia y costumes de los atletes. A estos manifestábense-yos les condiciones con que yeren almitíos y depués un [[heraldu]] llevantando la mano pa imponer silenciu al pueblu, poner sobre la cabeza de cada atleta y conduciéndolo pol estadiu preguntaba n'alta voz si dalgunu acusába-y de dalgún delitu, si yera de costumes irreprensibles, si yera llibre, etc. Dempués faíase en [[Olimpia]] xurar a los atletes:
 
# que se suxetaren por diez meses a tolos exercicios y a toles pruebes d'institución atlética #
Llinia 52:
Los pagos de les penoses y tarrecibles fatigues de los atletes yeren nun principiu les [[Aclamación (berru)|aclamaciones]] con qu'el espectadores honraben la so victoria, y nel intre los premios, que variaron según los tiempos y llugares. Nos xuegos llamaos ''tematici'' o ''argiriti'' proponer por premiu diverses coses que podíen camudase por dineru y nos nomaos ''stefaniti'' nun se distribuyíen más que corones. Los primeres dábense, según Píndaro en diversos llugares de Grecia, como en [[Laconia|Lacedemonia]], en [[Tebas (Grecia)|Tebas]], [[Argos (Grecia)|Argos]], etc.; y paez que fueron estos los más antiguos que conocemos, como que con estos s'honraron los funerales de [[Patroclo]] y de [[Anquises]]. Los premios propuestos n'asemeyaos xuegos consistíen n'esclavos, caballos, mulares, gües, vasos de [[bronce]] col so [[trébedes]], en taces de plata, en vistíos y armes. Había dos o tres premios pa cada exerciciu: en Homero vense cuantos son los combatientes.
 
Los xuegos nos que nun se distribuyía más que corones yeren los más famosos de Grecia. El agonoteta distribuyir: un heraldu poner sobre la cabeza del vencedor nel llugar mesmu en que combatiera y delles vegaes los mesmos vencedores tomar del llugar en que taben asitiaes y cinxir cola so propia mano. Honrábase tamién a'l los vencedores con una palma que llevaben na manzorga y yera este un segundu premiu que se daba en tolos xuegos de la Grecia.
 
Dempués de qu'un atleta vencedor recibiera la corona y la palma y que se topaba revistíu con una ropa cubierta de flores, yera conducíu por un heraldu por tol estadiu y proclamábase n'alta voz el so nome y la so patria metanes los aplausos de los espectadores, que se esmeraban en victorearle y en fae-y regalos.