Diferencies ente revisiones de «Constitución de la Nación Arxentina»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"otorgar" +"dar"
m Iguo testu: -"a'l" -"a los"
Llinia 103:
 
La segunda parte (gobiernu) regula la organización de los trés poderes federales (executivu, llexislativu y xudicial) y los [[Provincies de l'Arxentina|gobiernos provinciales]], según la forma [[democracia representativa|representativa]], [[república|republicana]] y [[federalismu|federal]] (federalismu atenuáu). Entamó un [[poder executivu]] fuerte ([[presidencialismu]]), con facultaes pa [[intervención federal|intervenir les provincies]], declarar el [[estáu de sitiu]], designar a los xueces, etc. El [[poder llexislativu]] ye bicameral con facultaes pa sancionar los [[Codificación (Derechu)|códigos principales]]. El [[poder xudicial]] ta entamáu sobre la base del xuiciu por xuraos, pero nunca foi cumplíu.
La Constitución nun establecía'l los [[sufraxu secretu]] nin [[sufraxu universal|universal]], yá que nun garantizaba'l [[sufraxu femenín]], nin el votu a los ciudadanos residentes nos [[Territoriu nacional (Arxentina)|territorios nacionales]].<ref>[http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232004000100002 Elvira, Gladys y Varela, Teresa . La construcción de la ciudadanía política nos Territorios Nacionales. Viedma, capital del territoriu de Ríu Negru 1930-1938. Revista Pilquen versión On-line ISSN 1851-3123 Rev. Pilquen n.6 Viedma ene./dic. 2004]</ref>
 
== Reforma de 1860 ==
Llinia 110:
La reforma constitucional arxentina de 1860 foi una reforma de la [[Constitución Arxentina de 1853|Constitución de 1853]] realizada depués de la [[Batalla de Cepeda (1859)|Batalla de Cepeda]] y antes de la [[Batalla de Pavón]], nel contestu de la guerra ente la [[Confederación Arxentina]] y el [[Estáu de Buenos Aires]], que tuvo de resultes l'adhesión d'esta postrera al testu constitucional de 1853 y la so integración de derechu a la República Arxentina. la paz ente dambes partes sellar nel [[Pactu de San José de Flores]], nel cual Buenos Aires declaróse parte de la Confederación Arxentina y nel que s'estableció que la provincia porteña podría proponer reformes a la [[Constitución arxentina de 1853|Constitución Nacional de 1853]], qu'establecía la forma de gobiernu federal, por que fueren evaluaes por una Convención Constituyente ''Ad hoc''.
 
Buenos Aires escoyó una [[Reforma constitucional arxentina de 1860#Convención Provincial Revisora|Convención Provincial Revisora]] que propunxo delles reformes al testu de 1853, la mayoría de les cualos fueron depués aceptaes pola Convención Nacional Constituyente de 1860. Los principales cambeos fueron la eliminación del artículu qu'establecía que la Capital Federal sería la ciudá de Buenos Aires, la obligación de que los derechos d'importación sían uniformes en tol país (col fin de torgar que se promuevan determinaes rexones o puertos), la eliminación por cinco años de los derechos d'esportación, l'amenorgamientu de facultaes del gobiernu nacional para [[intervención federal|intervenir provincies]], decretar el [[estáu de sitiu]], someter a [[xuiciu políticu]] a'l los gobernadores, diputaos y senadores nacionales, o revisar les constituciones provinciales. La reforma tamién introdució la prohibición al Congresu nacional de dictar lleis que "acuten la llibertá d'imprenta o establezan sobre ella la xurisdicción federal", la reconocencia de los derechos y garantíes implícitos derivaos del principiu republicanu y de soberanía del pueblu, y la reconocencia del principiu de [[jus soli|"ciudadanía natural" (jus soli)]]. Suprimió tamién les facultaes de la Corte Suprema de la Nación en conflictos ente poderes públicos d'una mesma provincia, o ente una provincia y los sos vecinos.
 
== Reforma de 1866 ==