Diferencies ente revisiones de «Dahlia»

Contenido eliminado Contenido añadido
m correiciones
m iguo plurales
Llinia 1:
{{otros usos|Dalías|el conceyu de d'[[Provincia d'Almería|Almería]] ([[España]])}}
 
{{Ficha de taxón
Llinia 81:
La dahlia o dalia según la [[RAE]], ye una flor bien apreciada pola so guapura ornamental. A lo llargo de la historia pagar grandes sumes de dineru p'adquirir granes de les variedaes más formoses. Inclusive se creó la Sociedá Nacional de la Dahlia en Gran Bretaña en 1780. Sicasí, a pesar de que ye la flor nacional de Méxicu, pocos saben sobre la so historia ya importancia.
 
Desque llegaron a la península de Yucatán en 1519, ellos españoles nun dexaron de sosprendese ante la estraordinaria guapura del territoriu. Hernán Cortés escribía al rei Carlos V en 1522: “... y los sos infinitos árboles de diverses frutes y munches flores y yerbes golioses que ciertu ye cosa d'almiración ver la xentileza y grandor d'esta güerta” (Cortés, en Grobet, 1982). Poco tiempu dempués echaron fondos raigaños nel suelu de la Nueva España y empezaron a esplotar los sos recursos naturales. Sicasí, hubo un gran interés por describir y catalogar tou aquello que fuera novedosu pa los europeos. Conquistadores, homes de lletres y flaires entamaron la xera d'escribir cartes de relación, hestories y descripciones de la Nueva España. En 1570, el médicu del rei Felipe II, Francisco Hernández, foi unviáu cola xera d'entamar una esploración de les nueves tierres y reportar tou lo qu'atopara. Nel so llibru, "Historia de les Plantes de la Nueva España", Hernández reporta dos especies de Dahlia conocíes polos azteques como Acocotli y Cocoxochitl, que significa pipa d'agua o cayáu d'agua.<ref>http://www.ibiologia.unam.mx/plantasnuevaespana/pdf/historia_de_les plantes_I_1_1.pdf#page=26</ref>
 
En 1789, el direutor del Xardín Botánicu de la Nueva España, [[Vicente Cervantes]], unvió les primeres granes de Dahlia al sacerdote y botánicu
padre Cavanilles del [[Real Xardín Botánicu de Madrid]]. Les granes producieron flores de brillosos colores, razón pola cual empezaron a cultivar y escoyer les más belles pa xenerar les grandes flores qu'agora vemos. Cavanilles, quien describió per primer vegada la planta, nomar Dahlia n'honor al botánicu suecu [[Anders Dahl]]. Cavanilles encargar d'unviar granes a distintos xardinos botánicos n'Europa: Berlín, Dresde, París y Montpellier. Tamién s'encargó d'unvia-y granes la esposa del embaxador británicu n'España, Lady Holland. Foi según llegó hasta Londres.
 
La '''dalia''' ye una especie orixinaria de los montes templaos del Sur y Centru de [[Méxicu]]. Los [[mexica|mexiques]] cultivar y denominaron '<nowiki/>'''xicaxochitl'''', al paecer derivada de ''xicama'' y ''xóchitl'', que significa '''flor de jicama''' porque la planta reproducir por bulbos. ElLos españoles, quien la llamaron ''jicamite'', llevar a España. Ta considerada la '''flor nacional de [[Méxicu]]'''.
 
El nome '''dalia''' úsase comúnmente en casi tol mundu, sacante en [[Rusia]] y en [[Ucraína]] onde se la llapada '''georgina'''/'''jorjina'''. Foi descrita per primer vegada pol botánicu y médicu español [[Francisco Hernández de Toledo]] que llegara a Méxicu pa estudiar la so flora y la so fauna. Pero hasta 1780 nun llegó la planta a Europa; foi cuando'l naturalista español [[Antonio José Cavanilles]], siendo direutor del [[Real Xardín Botánicu de Madrid]] quixo ameyorar el so aspeutu y les sos instalaciones, pa lo que mandó traer bastantes granes, Cavanilles cultivar y llogró una variedá que nomó dalia variabilis, n'honor del botánicu suecu Anders Dahl. Nel añu 1804, el naturalista y esplorador alemán [[Alexander von Humboldt]] unvió otres tantes granes a Berlín. Sábese que la reina de Francia [[Josefina de Beauharnais|Josefina]] yera una entusiasta d'esta flor y nel so xardín del palaciu de Malmaison, nel departamentu de [[Altos del Sena]] cerca de París tenía una preciosa colección con distintos exemplares. A Inglaterra nun llegó la dalia hasta dempués de les [[guerres napoleóniques]]. L'afición por esta flor foi n'aumentu y en 1820 yá había disponibles más de 100 variedaes y en 1840, más de 2.000.