Diferencies ente revisiones de «Aguardiente»

Contenido eliminado Contenido añadido
m iguo plurales
BandiBot (alderique | contribuciones)
m Bot: Troquéu automáticu de testu (- sía + seya )
Llinia 48:
{{cita|“Van Poder denominase ''aguardiente de'' siguíu del nome del frutu, les bébores espirituosas llograes por maceración, en proporción mínima de 100 kg de frutos por 20 llitros d'alcohol a 100% vol, de determinaes bagues y otros frutos como artimores, mores, arándanos y otros, parcialmente lleldaos o non lleldaos”.}} La razón ye que ye bien difícil llograr un lleldáu alcohólicu d'eses [[frutuca|frutuques]]. Con tou esixe la usu de muncha [[fruta]]; por casu, nel casu de l'artimora, pa ellaborar un llitru d'aguardiente d'artimora han d'utilizase nada menos que once [[Sistema Internacional d'Unidad|kilos]] d'artimores.
 
Pa caltener el sabor a la [[materia primo]], la resultancia de la destilación hai de tener una graduación alcohólica en redol a los 80 graos d'alcohol; esto ye, l'alcohol hai de tar pocu ''rectificáu''. Les lexislaciones esixen un máximu de destilación según los diversos aguardientes, por que caltengan les característiques peculiares d'arume y sabor mesmes de la materia alcoholígena de procedencia. A partir de los 96 graos, anque inda síaseya perceptible un leve sabor a la materia primo utilizada, el destilado dexa de tener la considerancia d'aguardiente, pa ser consideráu a cencielles alcohol. Lo propio de los aguardientes ye caltener borrafes —y por tanto sabor y característiques— del [[Fermentadura alcohólica|lleldáu alcohólicu]] oxetu de destilación. Pa los aguardientes nun s'usa'l modernu [[alambique de columna]], que ye capaz de destilar con facilidá a 96 graos, sinón l'alambique a l'antigua, xeneralmente de [[cobre]], llamáu “alquitara”, que n'inglés llamen “''Pot''”. Con tou, el destilado sale del alambique con graduaciones bien elevaes, en redol a los 80 graos. Como ta prohibida la vienta de bébores alcohóliques de tan alta graduación, hai qu'añedir agua pa expedir al consumu humanu. Les lexislaciones y costumes afiten un máximu y un mínimu de graduación alcohólica pa cada aguardiente. La banda bazcuya ente los 35 y los 45 graos (con esceiciones). Xeneralmente'l volume alcohólico figura na [[Etiqueta de vinu|etiqueta]](del aguardiente).
 
La [[xinebra (bébora)|xinebra]] ellaborar con [[etanol]] insípido al que se-y induz sabor con gálbulas de enebro; y lo propio asocede colos llicores anisados, tanto secos como duces. Sicasí, la llamada Oude Genever —esto ye, xinebra a l'antigua—, mesma de [[Holanda]], hai d'ellaborase con un aguardiente que comunica sabor de cebera. La [[Oude Genever]] nun ye considerada un aguardiente.<ref>{{cita llibru|apellíu=Grossman|nome=Harolds J.|títulu=Grossman's Guide to Wines, Spirits and Beers|edición=3ª ed|allugamientu=New York-London|páxines=235|idioma=inglés}}</ref>
Llinia 56:
Toles bébores alcohóliques contienen agua y etanol. La adición de más enagua o más etanol plantega problemes: delles Denominaciones d'Orixe, como la de [[Cognac]], namái dexen añedir agua destilada. Históricamente usóse té, tal como señala la [[Enciclopedia Espasa]] na correspondiente voz. L'agua plantega'l problema de qué clase d'agua hai d'añedir. El etanol puru plantega'l problema de si cabo o nun añedir y de en qué midida puede faese. Nos whiskies ye práutica estendida utilizar bien pocu destilado de alquitara, al que s'añedir etanol puru proveniente d'un alambique de destilación continua, xuntu con agua, dambos insípidos. Sicasí, nos aguardientes de vinu más tradicional, como los de Cognac o Xerez, nun se recurre a esa práutica.<ref> The pocket Guide to Spirits & Liqueus. A connoisseur's Internacional Guide, Editorial: The Putnam Publishing Group, New York, p. 27 y 43. </ref>
 
El conceutu d'aguardiente nun precisa que se trate d'una [[bébora seco]]. Polo xeneral les normes y conseyos reguladores son contrarios a adulzar los aguardientes; hai esceiciones como la “[[Metaxá]]” griega, que consiste nun aguardiente de vinu adulzáu. Que los aguardientes sían secos suel constituyir una esixencia normativa; pero nun se sigue d'ende que'l calter secu de la bébora forme parte del conceutu d'aguardiente. Verdaderamente los aguardientes salen del alambique secos; pero desque prohíbese adulzar los aguardientes —y non otres bébores alcohóliques—, ta sorrayándose que “aguardiente” poco tien que ver coles idees de “secañu” o de “dulzor" de les bébores. Tal [[dicotomía]] ye d'aplicación a les bébores non alcohóliques. “Aguardiente” ye precisamente aquello que munches lexislaciones y [[costume]]s prohiben adulzar; la prohibición dase solu si ye posible adulzar (en dellos casos). Les bébores alcohóliques d'alta graduación que nun son aguardientes, suelen tar adulzaes; pero non siempres. Tal asocede col anís, que tien dos versiones duce, seca, y cola xinebra (que suel ser seca); tamién puede ser duce, como la llamada “[[Old Tom Gin|Old Tom]]”. Históricamente hubo munches xinebres duces. El fechu de qu'un llicor síaseya secu, nun lo convierte n'aguardiente. El secañu ye namái un elementu de tipicidad de los aguardientes: suelen ser secos.
 
== Tipos d'aguardiente ==
Llinia 118:
 
=== Aguardiente de cereza y de guinda ===
De les bébores alcohóliques procedentes de la guinda quiciabes la más famosa síaseya los [[marrasquino]] d'unos 30 o 35% Vol. El marrasquino ye un aguardiente proveniente d'una variedá de la guinda denomada ''[[marasca]]'', con que la so producción delles ciudaes de [[Dalmacia]] —especialmente [[Zadar|Zara]]— fixéronse famoses. [[Girolamo Luxardo]] apreciar d'ellaborar ''«il maraschino originale»'' que se remonta a 1821 en Zara. El [[marrasquino]] de Dalmacia tradicional producir por aciu la fermentadura de la fruta, desprovista de pebíes. Xuntu cola fruta machucábense delles fueyes del propiu árbol. La fruta que s'utilizaba tenía de tar verde. Tres la fermentadura se destilaba el conxuntu, añedir un pocu de vinu d'esa fruta.
 
L'aguardiente de cereza típicu de la [[Selva Negra]] ellaborar con cereces negres monteses, según el ''[[Lapoutroie]]'', asina llamáu porque se recueyen nesti pueblecito [[Alsacia|alsaciano]] del valle de [[Kaysersberg]], ente [[Estrasburgu]] y [[Colmar]]. Puede haber menor o mayor presencia de cuescos esmagayaos, según quiérase que resulte menos o más amargosu. Esiste na actualidá una destilería autodenomada Maraska. Produz llicores de fruta, ente ellos los que llama ''slivovitz'', que ta fechu con cirueles azules, y ''kruskovac'', de peres. Al aguardiente de guinda marrasca llamar ''marraschino''. Tales denominaciones emprestar a tracamundiu. La casa Bardinet ellabora un aguardiente de 40% Vol. al que llama ''Marrasquino''; tamién otru, de la mesma graduación, al que llama ''[[Kirsch]]''. Los alemanes —lo mesmo que los suizos— ganaron reputación ellaborando aguardiente de cereza. D'ende qu'inclusive en castellán a esi aguardiente llámese-y ''[[Kirsch]]'', que significa cereza. El Diccionariu de la Real Academia Española da entrada a la palabra [[Kirsch|''kirch'']], cola significación d'aguardiente de cereza, quiciabes por influyencia del Real Decretu de 22-XII-1908, qu'asina lo determinó.<ref name="kirch"/><ref group="Notes">En castellán ''Kirsch'' significa aguardiente de cereces o de guindes y non el so llicor.</ref> Los alemanes estremen ente llicor de cereces ''Kirschgeist''del aguardiente de cereces: ''«Kirschwasser»''.
Llinia 144:
El añejado nesti tipu d'aguardientes ye opcional, pueden atopase tanta variedaes ensin añejar. blanca o clara, asi como aneyes o escures, por eso en [[Venezuela]] amás de designa-y -y como aguardiente a esti tipu d'aguardiente (valga la redundancia), tamién-y la denomina como ''caña clara'' o ''caña blanca'' (al igual qu'en [[Paraguái]]), la ínfima calidá d'esta bébora lleva a que la conoza coloquialmente como ''"lavagallo"''.
 
Tamién ye común qu'al aguardiente al que se denomina como "caña" ensin nenguna otra explicitud (polo xeneral caña escura) someter a un procesu de infusionado en distintos sabores yá síaseya oreyonos de durazno, drupes de [[butia]] o bagues de [[pitanga]].
 
En Méxicu'l ''[[charquis]]'' ye ellaboráu a partir de la caña d'azucre, dientro de la botella de plastico déxase un pequeñu cachu de la caña pa confirmar la so autenticidá y demostrar la so procedencia natural.