Diferencies ente revisiones de «Theravada»

Contenido eliminado Contenido añadido
m correiciones
m Iguo testu: -"extinción" -"estinción"
Llinia 23:
|sitio_web =
}}
'''Theravāda''' ye una de les 19 escueles [[nikaya]] que formaron el [[budismu]] orixinal. Desenvolver na [[India]] mientres los sieglos subsecuentes a la muerte de [[Buda]] (420-368 a. C.). El nome ''theravāda'' significa ‘la'la palabra [doctrina] de los antiguos’antiguos'. Ye la escuela más antigua del budismu, ye relativamente conservadora y la más cercana al budismu tempranu, polo cual podría considerase dientro de la ortodoxa. Basen la so tradición nel llamáu [[Canon Pali]], compendiu onde se trescribieron los discursos qu'el [[Buda]] dio a lo llargo de la so vida dempués del llume.
 
Sicasí, nun ye esta la principal característica de la escuela theravada, cuidao que en toles tradiciones espirituales, les diverses variantes van axudicase la preservación de la doctrina orixinal. Como apunta l'historiador [[Richard Gombrich]]: «En términos doctrinales los theravadin esclarien qu'ellos son ''vibhajja-vadin'', ye dicir ‘analistes’'analistes' que se complacen en clasificar los estaos psicolóxicos».<ref>[[Richard Gombrich]]: ''Budismu theravada. Hestoria social dende l'antiguu Benarés hasta'l modernu Colombo'' (pág.&nbsp;202). Ediciones Cristiandad, 2002.</ref>
 
El budismu theravāda ye güei la creencia predominante en dellos países del [[sudeste asiáticu]], como [[Camboya]], [[Laos]], [[Birmania]], [[Tailandia]] y [[Sri Lanka]]. La lliteratura sagrada budista theravada foi la primera conocida n'occidente por aciu traducciones feches nel sieglu XIX, tando anguaño completada al [[idioma inglés]] y en cursu de selo n'otros idiomes.
Llinia 33:
== Filosofía ==
 
El theravāda promueve el conceutu de vibhajjavada (lliteralmente ‘enseñanza'enseñanza del analís’analís' en [[idioma palí]]). Esta doctrina sostien que la [[introspeición]] clara ten de ser la resultancia de la esperiencia individual, investigación crítica y razonamientu, opuestu a la fe ciega. Sicasí, les escritures tradicionales tamién enfatizan el siguir los conseyos de los sabios, porque ellos y l'evaluación de les mesmes esperiencies tienen de ser los preseos pa xulgar les práutiques.
 
L'oxetivu theravāda ye la lliberación (o llibertá) de ''[[dukkha]]'', según les [[cuatro nobles verdaes]], lo que se consigue al algamar el [[Nirvana (budismu)|nirvana]], que tamién completa'l continuu ciclu de nacencia y muerte. El theravāda enseña que'l nirvana algama antes siendo un noble discípulu de Buda: un [[arahant]].
Llinia 47:
Los especialistes coinciden que'l más importante d'estos concilios foi'l de Rajagaha celebráu nel sieglu V e.C., onde los monxos, pero sobremanera'l primu carnal del Buda, Ananda, recitaron los sermones tal que recordaben escuchalos hasta que finalmente llegaron a un alcuerdu.
El canon Pali estremar en tres seiciones o «canastes»:
# ''[[Vinaya-pitaka]]'': La canasta de la disciplina’disciplina', que contién les prescripciones que regulen la vida monástica, tales y como les dictó'l Buda en distintes ocasiones.
# ''[[Sutta-pitaka]]'': La canasta de los sermones’sermones', que contién los sermones discursos y diálogos del Buda y de dalgunos de los sos discípulos.
# ''[[Abhidhamma-pitaka]]'': la canasta de la doctrina sistemática’sistemática'.<ref>Amadeo Solé-Leris, y Abraham Vélez de Cea (traducción del palí, introducción y notes): ''Majjhima nikaya. Los sermones medios del Buddha'' (pág.&nbsp;xvii). Kairós, 1999.</ref>
 
D'estos el ''Sutta-pitaka'' componse de la mesma en cinco ''nikaia'' o colecciones, que son:
Llinia 64:
 
== [[Hinayana]] ==
'''[[Hīnayāna]]''' ye un términu sánscritu que significa ‘vehículu'vehículu inferior’inferior', onde ''vehículu'' (''yana''), referir a la forma d'atopar el llume.
 
* 小乘 ''xiǎochèng'' (en [[idioma chinu|chinu]]).
Llinia 86:
En Sri Lanka, Mahinda fundó'l [[Mahavihara Monastery]] de [[Anuradhapura]]. Darréu biforcáu en tres grupos nomaos según los sos centros monásticos como'l [[Mahavihara]], el [[Abhayagirivihara]] y el [[Jetavanavihara]]. En 1164, baxu tutelar de dos monxos d'una caña forestal de Mahavihara, el rei de Sri Lanka axuntó a tolos bikkhus nel so país na escuela ortodoxa de Mahavihara.
 
Pocos años tres la llegada de Mahinda, [[Sanghamitta]], considerada la fía del emperador Asoka, llegó a Sri Lanka. Fundó la primer orde monástica femenina de Sri Lanka, pero extintaestinguida en Sri Lanka nel sieglu&nbsp;XI y en Birmania nel XIII. Nel 429, a pidimientu del emperador chinu, fueron unviaes monxes de [[Anuradhapura]] pa establecer la orde. La congregación espandir a Corea.
 
<!-- En 1996, once monxes electes de Sri Lanka ordenáronse como Bhikkhuni]]s por un grupu de monxos theravadas acordies con un grupu de monxes na India. Esiste discutiniu ente les autoridaes [[vinaya]] de los theravada sobre si tales ordenaciones son válides. Nos últimos años, la capital de l'asamblea [[Dambulla]] del [[Siyam Nikaya]] en Sri Lanka realizó ceremonies iniciáticas pa cientos de monxes, lo que provocó la crítica d'otres figures principales del Siyam Nikaya and [[Amarapura Nikaya]], y el conseyu gobernador del [[Budismu birmanu]] declaró que nun puede haber ordenaciones femenines válides en tiempos modernos, anque dellos monxos birmanos discrepen.<ref>See the article on this subject in ''Buddhist Studies Review'', 24.2 (2007)</ref> -->